تاریخ: 17:27 :: 2021/10/09
پاستوکووک ایمن‌ترین واکسن دنیاست/ اثربخشی این واکسن در گروه سنی ٣ تا ١٨ سال

بیگلری گفت: واکسن پاستوکووک که تولید مشترک ایران و کوباست، ایمن‌ترین واکسن دنیا محسوب بوده و قابلیت استفاده برای افراد زیر ۱۸ سال را دارد.

بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری گزارش پیشرفت مطالعه و تولید واکسن پاستوکووک در ایران اظهار کرد: واکسن پاستوکووک ایمن‌ترین واکسن دنیا محسوب می‌شود و باید توجه داشت که انستیتو پاستور ایران به عنوان تنها انستیتو پاستور جهان وارد طراحی و تولید واکسن شده است.

او ادامه داد: واکسن پاستوکووک که تولید مشترک ایران و کوباست قابلیت تزریق به سنین ٣ تا ١٨ و بالاتر از ١٨ سال را دارد و مجوز تزریق به کودکان را گرفته است.

بیگلری با اشاره به اثربخشی واکسن در برابر جهش‌های مختلف کرونا بیان کرد: پاستوکووک می‌تواند با بازمهندسی مجدد با چندین جهش به صورت همزمان هم در واکسن اصلی و هم در واکسن یادآور مقابله کند و به همین دلیل این واکسن به عنوان یکی از بارزترین و شاخص‌ترین طراحی‌ها در زمینه واکسن‌های کووید محسوب می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: خوشبختانه کارآزمایی‌های یک و دو موفقیت واکسن پاستوکووک را ثابت کرد و در فاز سوم هم در ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا و ٢۴ هزار نفر در ایران در هشت شهر کشور مورد مطالعه قرار گرفت و کارایی و ایمنی خودش را به اثبات رساند. واکسنی که اکنون در دسترس مردم است، واکسنی است که علاوه بر اینکه می‌تواند ایمنی خوبی را ایجاد کند، یکی از ایمن‌ترین واکسن‌هایی است که برای کووید ۱۹ ساخته شده است.

بیگلری گفت: استفاده این واکسن در گروه سنی زیر ١٨ سال از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود دانش آموزان و والدین با خیال راحت از این واکسن استفاده کنند. همانطور که می‌دانیم نوزاد ایرانی وقتی که به دنیا می‌آید، قبل از اینکه طعم شیر مادر را بچشد، واکسنی از انستیتو پاستور ایران را دریافت کرده است و این بار هم افتخار داریم که واکسنی مطمئن را تقدیم کودکان و والدین کشور کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: توجه به اینکه یادآور واکسن پاستوکووک می‌تواند هم در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، فقط یک دوز یادآور ایمنی کافی ایجاد کند و همچنین این دوز یادآور می‌تواند برای واکسن‌های دیگر هم به عنوان بوستر به کار رود و اثبات شده که کارآیی بسیار خوبی دارد؛ همچنین نشان داده شده است که وقتی واکسن همراه با یادآورش استفاده می‌شود، بسیار مناسب است و خوشبختانه این تنها واکسن دنیاست که دوز یادآور دارد و با دوز یادآور می‌تواند بیش از ٩١.۶ و حدود ٩٢ درصد کارآیی در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن داشته باشد که افتخاری برای انستیتو پاستور ایران است محسوب می‌شود.

مدیر کارآزمایی بالینی پروژه واکسن پاستوکووک درباره اثربخشی واکسن در کودکان بیان کرد: در فاز یک و ٢ واکسن در کوبا ٣۵٠ کودک وارد مطالعه شدند و تزریق ٢ دوز واکسن سوبرانا ٢ هیچ عارضه جدی یا شدید منتسب به واکسن مشاهده نشد و الگوی بی‌خطری واکسن مشابه بالغین ١٩ تا ٢٩ سال بود.

او ادامه داد: در کودکان بعد از دریافت ٢ دوز واکسن، افزایش ۴ برابری آنتی بادی در ٩٩.٣ درصد کودکان ٣ تا ١١ سال و ٩٢.٩ درصد کودکان ١٢ تا ١٨ سال مشاهده شد و نتایج سایر شاخص‌های ایمونولوژیک در این گروه سنی مشابه پاسخ ایمونولوژیک در بالغین گروه سنی ١٩ تا ٢٩ سال بود.

بیگلری بیان کرد: در رژیم سه دوزه ٩٩ درصد دریافت کنندگان واکسن آنتی بادی در بدنشان ایجاد می‌شود و اين با اثربخشی تفاوت دارد و در رژیم سه دوزه قدرت واکسن پاستوکووک در پیشگیری و بستری شدن بر اثر ابتلا به واکسن کرونا ٩٢ درصد بود و این در مقابل واکسن‌های موجود در دنیا بسیار امیدوار کننده است و افتخار می‌کنیم چنین واکسنی را تقدیم مردم ایران کرده‌ایم.

بیگلری بیان کرد: این واکسن تنها واکسن کونژوگه کرونا در دنیاست و بسیاری کشور فناوری تولید آن را ندارند و این واکسن و دوز یادآور آن قابلیت باز مهندسی در برابر جهش‌های جدید کرونا دارد و یادآور ویژه‌ای دارد و این واکسن به ۴۴ هزار نفر به کوبا و ٢۴ هزار نفر در ایران تزریق شد و سعی شد که واکسن مطابق آخرین دستورالعمل‌های جهانی کارآزمایی انجام شود و این واکسن در برابر ٢ سویه واکسن گریز دلتا و بتا مورد آزمایش قرار گرفت و در حال آماده سازی مقالات هستیم؛ باید توجه داشت اخذ مجوز مراحل طولانی دارد و با توجه به نیاز و فوریت تمرکز ما بر روی تولید است. تک دوز سوبرانا پلاس به عنوان دوز یادآور همه واکسن‌هاست و در حال حاضر برای کادر بهداشت و درمان این دوز یادآور تزریق می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: با توجه به تایید سازمان و غذا و دارو، واکسن پاستوکووک آماده تزریق به کودکان ٣ تا ١٨ سال است و در کودکان نیاز به تزریق دوز سوم یا یادآور نیست اما تصمیم گیری برای تزریق به گروه‌های سنی در عهده وزارت بهداشت است و این واکسن قابلیت تزریق به این گروه‌های سنی را دارد.

برچسب ها: