تاریخ: 13:35 :: 2021/09/22
کدام واکسن خارجی عملکرد قوی‌تری علیه دلتا دارد؟

بخش زیادی از عفونت‌های ناشی از کووید۱۹ از سویه دلتا نشات می‌گیرد و برخی معتقدند اربخشی واکسن در برابر این نوع، کمتر است.

پس از تأیید اولین مورد COVID-19 با نوع دلتا در ایالات متحده در ماه مه سال جاری، این سویه در حال حاضر تنها نوع غالب در سراسر کشور است و بیش از ۹۹ درصد از کل عفونت‌های جدید کروناویروس در کشور را تشکیل می دهد. این نوع بسیار عفونی و مسری برای اولین بار در ماه دسامبر در هند شناسایی شد. دلتا مانند انواع قبلی، به سرعت در بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلستان گسترش یافت.
ایالات‌متحده نیز وضعیت بهتری نداشت. بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، روزانه بیش از ۱۴۵ هزار مورد ابتلا به سویه دلتا در این کشور ثبت گردید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوع دلتا ۶۰ درصد بیشتر از نوع آلفا قابل انتقال است؛ که همین امر می‌تواند افزایش سریع موارد ابتلا و همچنین مرگ و میر در ماه‌های اخیر را توضیح دهد.
یک گزارش داخلی در CDC فاش کرد که نوع دلتا بسیار بیشتر از سرماخوردگی، آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ و سندرم تنفسی حاد (SARS) مسری و قابل انتقال است. یک مطالعه از پیش چاپ شده از آکادمی علوم پزشکی چین نیز نشان داد که بارهای ویروسی عفونت‌های دلتا تقریباً هزار برابر بیشتر از موارد ناشی از انواع قبلی کروناویروس است.
مناطق با نرخ پایین واکسیناسیون شاهد افزایش قابل توجه عفونت‌ها بوده اند. آخرین وضعیت در نقاط پرالتهاب و شدیدا درگیر بیماری مانند آرکانزاس، فلوریدا و تگزاس گواه این امر است. بیمارستان‌های این ایالت‌ها از کمبود شدید اکسیژن خبر داده و گفته‌اند که به سرعت به محدودیت‌های ظرفیت در بخش مراقبت های ویژه (ICU) نزدیک می‌شوند.
از زمان ظهور نوع دلتا، دانشمندان در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا واکسن‌های فعلی کووید۱۹در برابر آن موثر است یا خیر. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که از ماه مارس -زمانی که نوع دلتا تنها ۷ درصد از موارد کرونا را در ایالات متحده تشکیل می داد- اندکی کاهش اثربخشی واکسن مشاهده شده است. از ابتدای ژوئیه، این رقم به ۹۴ درصد رسید. دانشمندان معتقدند ایمنی ایجادشده در اثر واکسن ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.
با این حال، طبق آخرین مطالعه یک منبع معتبر منتشر شده توسط CDC ، افراد واکسینه نشده بیش از ۱۰ برابر افرادی که واکسینه شده‌اند با ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند. بر اساس این مطالعه، افراد واکسینه نشده ۱۱ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده جان خود را از دست می‌دهند.
با توجه به تحقیقات محدود تاکنون، تلاش برای تعیین اثربخشی هر واکسن در برابر نوع دلتا همچنان یک چالش است. در عین حال، نتایج امیدوار کننده ای از مطالعات متعدد وجود دارد. تحقیقات انجام شده در اسکاتلند، ایالات متحده و قطر نشان می‌دهد که واکسن Pfizer-BioNTech بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد در برابر هرگونه عفونت با نوع آلفا محافظت می کند. با این حال، همان مطالعات به کاهش ۸۰ درصدی اثربخشی در برابر عفونت دلتا اشاره کرده‌اند.
بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و داده‌های واقعی نشان می‌دهد واکسن Moderna بخوبی علیه نوع دلتا عمل می کند. نتایج یک مطالعه در کانادا نشان داد که یک دوز واکسن Moderna ۸۳درصد در برابر عفونت علامت‌دار ناشی از نوع آلفا موثر است. این مقدار با دریافت هر دو دوز به ۹۲ درصد افزایش یافت. این در حالی است که اثربخشی یک دوز واکسن مذکور در برابر نوع دلتا، به ۷۲ درصد کاهش یافت.
اطلاعات کمی وجود دارد که نشان می‌دهد واکسن تک دوزی جانسون و جانسون (J&J) در محافظت علیه نوع دلتا چقدر موثر است. آزمایشی بالینی در این خصوص نشان می‌دهد که این واکسن تا ۸۵ درصد در برابر نوع شدید بیماری مفید است. در این مطالعه، حفاظت “قوی و مداوم” واکسن مذکور در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ نشان داده شد. بر اساس بررسی دیگری، واکسن J&J ۷۶درصد در برابر نوع دلتا موثر عمل کرده است. این مطالعه همچنین نشان داد که واکسن آنتی‌بادی‌های کمتری در برابر دلتا نسبت به نوع آلفا تولید می‌کند، اما دانشمندان میگویند ممکن است عملکرد واقعی واکسن به طور دقیق منعکس نشده باشد.

منبع: HealthLine/ سپتامبر ۲۰۲۱

منبع: بهداشت نیوز