تاریخ: 21:31 :: 2021/10/07
خطر از بیخ گوش صنعت لوازم خانگی ایران گذشت

قائم مقام خانه صنعت ایران اظهار داشت: برخی شرکت‌های کره‌ای در تلاش بودند تا با نفوذ به بازار لوازم خانگی ایران و دامپینگ یا همان نرخ شکنی، صنعت لوازم خانگی نوپای ایران را زمین گیر کنند.

 طی روزهای اخیر تولیدکنندگان لوازم خانگی از بیم احتمال تغییر سیاست‌های وارداتی و کم رنگ شدن حمایت از تولیدات داخلی، نامه نگاری‌هایی با دستگاه های مختلف انجام دادند. در پی این نامه نگاری‌ها، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز به وزرای صنعت و اقتصاد دستور داد تا واردات لوازم خانگی از کره جنوبی ممنوع شود.

در این مورد آرمان خالقی، قائم مقام خانه صمت ایران با بیان اینکه در گذشته همواره بازار ایران در اختیار برند‌های کره‌ای بوده است، اظهار داشت: با نبود رقبای خارجی، شرکت‌های ایرانی رشد کردند اما امروز در شرایط رقابتی، در صورت دامپینگ و بازار شکنی، شرکت‌های داخلی نابود می‌شوند.

وی تاکید کرد: سیاست اعمال محدودیت واردات سیاست درستی است اما باید چارچوب مشخصی داشته باشد.

خالقی ادامه داد: این محدودیت باید محدودیت زمانی و هوشمندانه باشد تا به افزایش کیفیت و کاهش قیمت منجر شود، در غیر این صورت باعث تخریب تولید خواهد شد.

وی گفت: اگر کاری که با خودروساز‌ها کردیم با صنعت لوازم خانگی انجام دهیم خدمتی نکرده ایم و صنعت هم رشد نخواهد کرد. حمایت بی‌دریغ و شرایط بازار انحصاری تا حد مشخصی می‌تواند ادامه داشته باشد.