گروه: . / تولیدملی
تاریخ: 14:43 :: 2021/09/28
تولیدی که منجر به قطع وابستگی شد/ ذوب سنگ با صرف اراده

جمشید روهنده کارآفرینی که با روحیه وطن پرستی، تعصب و استفاده از تجارب شخصی توانست اولین سازنده کوره‌های قوسی پلاسمایی درکشور باشد، اتفاقی که منجر به قطع وابستگی کشور از واردات شد، این کوره تکنولوژی بسیار بومی داشته که نیاز به قطعه خارجی ندارد و به نحوی قطع وابستگی و ایجاد تکنولوژی است.

 جمشید روهنده  جزو کارآفرینان برتر کشور است از حدود پانزده سال پیش اقدام به راه‌اندازی کارخانه القا پرتو در شهرک صنعتی دورود کرده است، فعالیت وی در حوزه تولید کوره‌های القایی ذوب آهن و فلزات است که به گفته خودش تکنولوژی مخصوصی دارد.

روهنده که قبل از راه‌اندازی کارخانه در صنایع دفاع دورود فعالیت داشته است، تخصص فنی خود را برای تولید عملی کرده به طوری‌که هم اکنون شهرستان دورود قطب تولید تجهیزات متالوژی است و بعد از تهران تولید کننده کوره‌های القایی ذوب آهن و فلزات در کشور است.

من با استفاده از توان و تجارب شخصی کار را شروع کردم زیرا برای کشورم ارزش قایل بودم ، غیرت ایرانی باعث شد در راه تولید با وجود مشکلات کوتاه نیایم، من تکاور شهید چمران بودم و قسم خورده بودم هر تجهیزاتی را که کشورهای دیگربه ما نداده‌اند بسازیم کشور ما هیچ چیزی از دنیا کم ندارد.

تولید و قطع وابستگی 

این کارآفرین برتر می‌گوید: ما در کنار تولید کوره‌های القایی که تکنولوژی خاصی دارد، برای اولین بار کوره‌های ذوب سنگ  یعنی کوره‌های قوسی پلاسمایی را انجام و تاکنون چندین کوره را ساخته‌ایم، اکنون با ذوب سنگ دولومیت و بازالت پشم سنگ تولید می‌کنیم که در جای خود بسیار حایز اهمیت است.

ساخت کوره‌ کک نفتی تحت فضای کربنی برای اولین بار از دیگرکارهایی است که انجام دادیم، با استفاده از توان داخلی  توانستیم به این فرآوری دست و این کوره را تولید کنیم، قبل از این دو کوره از کشورهایی اروپایی خریداری شده بود این کوره تکنولوژی بسیار بومی داشته که نیاز به قطعه خارجی ندارد و به نحوی قطع وابستگی و ایجاد تکنولوژی است.

این کوره که نمونه کوچکی از کوره کک نفتی است روزانه سی تن تولید دارد اکنون در شهرک صنعتی همدان نصب شده است و توانسته برای سی نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند، ساخت این کوره نه تنها لرستان بلکه کشور را هم قوی کرده است، اما متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ایم.

اقتصاد کارخانه را حفظ کرده‌ایم

روهنده در خصوص میزان تولید و اشتغال‌زایی کارخانه می‌گوید: ما متناسب با سفارش نیرو را تغییر می‌دهیم زیرا سفارش‌ها بزرگ است، گاهی ۵۰ نفر مشغول هستند و گاهی بیشتر اما همیشه ده نفر را به طور ثابت داریم، تولیدات و سفارش‌های ما بیشتر برای استان‌های صنعتی در رابطه با ذوب فلزات و غیر فلزات است که بین سه تا شش ماه زمان می‌برد.

این کارآفرین می‌گوید: با تلاش خود توانسته‌ایم مجموعه را حفظ و مخارج روزمره کارخانه را تامین کنیم، از طرفی  از پس مخارج دارایی و بیمه و بانک هم برمی‌آییم، هر چند موانعی پیش روی کارآفرینان و تولید وجود دارد اما از نظر اقتصادی توانسته‌ایم خودمان را حفظ کنیم.

گلایه از بی‌مهری‌ها

این کارآفرین اما از برخی بی مهری‌ها گلایه دارد و می‌گوید: با اینکه اولین تولید کننده هستیم و دانش و تخصص ذوب سنگ مخصوص ما است اما در استان کسی این چیزها را نمی‌بیند، سرمایه‌گذارهای استان اهل ریسک نیستند این در حالی است که اگر دولت و سرمایه‌گذاران پای کار باشد اشتغال زایی قابل توجهی ایجاد می‌شود.

تنها حمایتی که دولت از ما انجام داد تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی بود که در نهایت بابت آن دو میلیارد به بانک پس دادیم، متاسفانه تولید و تولید کننده در استان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

روهنده به عمده ترین موانع تولید اشاره می‌کند و می‌گوید: بانک‌ها جزو موانع اصلی تولید هستند تولید کننده واقعی را می‌سوزانند، دارایی هم در این میان مشکلات تولید کنندگان را چند برابر کرده است اما مهمتر از همه  قوانین نامناسب در حوزه تولید است قوانینی که برای حمایت از تولید نوشته نشده است.

وی معتقد است: اگر قوانین در حوزه تولید و کارآفرینی به درستی نوشته و البته اجرا شود بانک‌ها و دارایی جرات ندارند برای کارآفرینان و تولیدکنندگان مانع کند، نکته‌ی که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

تلفنهای این شرکت : ۶-۴۳۲۳۹۴۴۴-۰۶۶    ۰۹۱۶۰۵۳۸۳۴۳