تاریخ: 18:17 :: 2021/09/20
نوار نقاله چیست؟

حتما شما نیز در فروشگاه های بزرگ چشمتان به وسیله ای برای جابجایی بارها و خرید نهایی خورده است. وسیله ای که معمولا در فروشگاه های زنجیره ای یافت می شود. در واقع، این وسیله نوار نقاله نام دارد که در ادامه به توضیح درباره آن خواهیم پرداخت

نوار نقاله همان تسمه ی صنعتی است که برای حمل مواد و قطعات، طراحی و ساخته می شود و یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها، ملزومات و تجهیزات بسته‌بندی محسوب می‌شود. نوار نقاله نخستین بار در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت اما به صورت صنعتی نوار نقاله  برای اولین بار در کارخانه فورد به وجود آمد که با پیشنهاد (هنری فورد) برای افزایش راندمان در تولید خودرو و در خط های تولید پیوسته مورد استفاده قرار گرفتند.
وظیفه اصلی تسمه نقاله جابجایی وسایل است. در واقع اصلی‌ترین مزیت استفاده از تسمه نقاله را می‌توان نقل و انتقال مواد سنگین و حجیم دانست. علاوه بر این از وسیله در مسیرهای طولانی کارخانه‌ها برای حمل نقل مواد اولیه و محصولات استفاده می‌شود.

نوار نقاله

اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

یکی از مهم ترین اجزای نوار نقاله ها، فولی ها هستند که امکان چرخش تسمه و نقش منتقل کننده نیرو را فراهم می کنند. حرکت نقاله ها به کمک دو غلتک ابتدایی و انتهایی صورت میگیرد و این دو غلتک چرخه روتین و بی انتهای نقاله را به عهده دارند. غلتک ها باید تکیه گاه مناسبی برای نوار و نگهدارنده مناسبی برای حمل بار فراهم کنند. غلتک ها معمولا دارای سه و یا گاهاً پنج رولیک می باشند. داخل رولیک ها یاتاقان های ضد سایش قرار دارند و مجموعه بر روی یک محور سوار شده است.

کاربرد تسمه یا نوار نقاله در صنعت

نوار نقاله ها در جایی از کارخانه مورد استفاده هستند که محصول در معرض قرار گرفتن حرارت به منظور خشک شدن و یا شستشوی قطعات و مواد تولید شده باشد و حتی ممکن است که ابزار یا قطعه ای را که برش خورده یا هر فرآیند دیگری را از یک نقطه یه نقطه ی دیگری انتقال دهد و همه ی این مراحل کار توسط نوارنقاله و یا کانوایر ها صورت میگیرد.
در کل استفاده از خطوط نوار نقاله ها در معدن های سیمان، سنگ، زغال سنگ  و …راندمان تولید و سرعت حمل و نقل را بسیار افزایش می دهد. این نوار های حمل کننده به کمک دو غلتک ابتدایی و انتهایی به حرکت در می آید. از دیگر کاربردهای سیستم  نوارنقاله در پله های برقی، فرودگاه ها، فروشگاه ها و همچنین در خط مونتاژ کارخانجات استفاده میشود.

یاتاقان چیست؟

یاتاقان یکی از قطعه هایی است که در ساخت ماشین آلات و ابزار صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد وسیعی در همه ی ماشین آلات مکانیکی کارخانه ای و صنعتی دارد. در هر وسیله ی چرخشی و هر وسیله ای که حرکت میکند در آن از یاتاقان استفاده می شود. اهمیت بسیار زیاد این وسیله ی خیلی مهم و کاربردی این است که با اصطکاک کم باعث کاهش فرسایش و سهولت در سرعت های بالا میشود.
فرض کنید دو قطعه ی فلزی روی هم حرکت میکنند بصورتی که بین دو قطعه هیچ قطعه ی تسهیل کننده ی حرکتی قرار نگرفته باشد این دو قطعه ی در حال حرکت در زمان کوتاهی به علت حرارت بوجود آمده و اصطکاک دچار خوردگی و یا شکست میشوند. کار اصلی یاتاقان ها درست در همین شرایط است.

طول عمر یاتاقان ها

 برای یاتاقانِ مغناطیسی و لغزشی میتوان عمر نامحدودی را پیش بینی کرد اما نوع غلتشی آنها بستگی به نگهداری، تعمیر، دما، بار وارده، ارتعاش و روانکاری دارد .در یاتاقان های ساده بعضی از مواد عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند.
انواع این وسیله ی کاربردی احتیاج به تعمیرات دوره ای دارند تا از خرابی پیش از موعد جلوگیری شود . بیشتر یاتاقان ها در عملکرد در سرعت های بالا احتیاج به روانکاری و تمیز کاری دوره ای دارند و در بعضی اوقات به تنظیمات مجدد احتیاج پیدا میکنند تا اثر فرسایش به کمترین حد خود برسد .

نوار نقاله

فولی چیست؟

با توجه به این‌ که فولی ها بسیار متنوع هستند، تقریبا نمی توانیم یک تعریف ثابت را برای همه آن ها در نظر بگیریم. طبق این اصل، فولی های معمولی جزئی از یک سیستم هستند که به کمک عواملی همچون چرخ دنده، تسمه، پولی و… می تواند نقش منتقل کننده نیرو را بین دو عضو دیگر آن دستگاه مانند شافت، داشته باشند.
اما تعریف دیگر هم وجود دارد که مرتبط با فولیِ هرزگرد است. فولی هرزگرد که این بار از قطعات موتور ماشین یا دستگاه به شمار می رود سبب حفظ موقعیت‌ و جایگاه تسمه های مختلفی می شود که متصل به میل لنگ هستند. علاوه بر این ها وجود فولی سبب یکنواختی حرکات و فعالیت های قطعات و ابزار آلات موتور می باشد.

نوار نقاله

کاربرد فولی

فولی ها در گذشته معمولا تمام فلزی بودند و در اثر فشار دچار شکستگی و با افزایش دما با انقباض و انبساط متعدد نهایتا خراب می شدند‌ و به سیستم عاملی‌ که بر روی آن نصب شده بودند آسیب جدی وارد می کردند. امروزه سعی می‌ شود بین دو قطعه فلز به کار رفته تکه ای پلاستیک نیز کار گذاشته شود.
فولی ها کاربرد موثری دارند، گاهی عدم وجود آن ها سبب برقرار نشدن ارتباط انتقال نیرو بین دو عضو دستگاه می شود و چندین مشکل دیگر که با توجه به کاربرد و نوع آن ها مشخص می شود. به عنوان مثال در اتومبیل و ماشین، قدرت گردشی موتور را به جزء موردنظر انتقال می دهند. طراحی فولی های نصب شده در خودرو که به صورت سه قطعه ای است به شیوه ای می باشد که از آن در برابر ضربات خطرناک کمپرسور کولر محافظت می کند.

خرید نوار نقاله

خرید انواع نوار نقاله با بهترین قیمت‌ها و با کیفیت بالا به یک چالش تبدیل شده است. یکی از راه‌های خرید این وسیله، خرید اینترنتی است.
کارا بلبرینگ در سال ۱۳۸۰ به منظور تامین قطعات یدکی صنعتی کشورمان تاسیس گردید و پس از ۱۵ سال فعالیت موثر و موفق، با عرضه قطعات صنعتی با برند اصلی و قیمت مناسب جهت جلب رضایت مدیران صنایع فعالیت خود را گسترش داده و افتخار همکاری با بسیاری از صنایع مادر کشور عزیزمان را دارد.
شما می‌توانید برای خرید نوار نقاله و استفاده از خدمات این شرکت به وب سایت فروشگاه اینترنتی کارا بلبرینگ به آدرس اینترنتی  karabearing.com مراجعه کنید و یا با شماره های ۳۶۶۱۷۶۲۰۰۲۱ و ۰۹۱۲۵۲۶۵۲۷۶ تماس بگیرید.

برچسب ها: