تاریخ: 16:33 :: 2021/09/07
هر ۵ ماه عدم حضور در کلاس درس ۹ ماه افت یادگیری به همراه دارد

دانش‌آموزان ابتدایی‌ها مهارت خواندن، نوشتن و رشد اجتماعی را در مدرسه یاد می‌گیرند/آموزش در فضای مجازی در شرایط کاملا اضطراری، مکمل آموزش حضوری است

دانش‌آموزان ابتدایی‌ها مهارت خواندن، نوشتن و رشد اجتماعی را در مدرسه یاد می‌گیرند/آموزش در فضای مجازی در شرایط کاملا اضطراری، مکمل آموزش حضوری است.

محمد حسنی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت بازگشایی مدارس اظهار کرد: «باید این را بدانیم که مدرسه به‌طور کامل و مانند شرایط قبل از کرونا بازگشایی نمی‌شود اما مانند هرسال مدارس فعالیت‌هایش حداقل آغاز خواهد شد. در یک سال گذشته و چند ماه پایانی سال ۹۸_۹۹ فضای مجازی بستر تشکیل کلاس‌های درس بود و فرایند یاددهی یادگیری از این طریق دنبال شد. اکنون نیز می‌توان همان شرایط وجود داشته باشد و مهرماه مدارس باز و فعالیت آغاز شود آنچه مدنظر است این است که آیا باید به شرایط قبلی آموزش برگردیم و آیا نمی‌توانیم پیش نیازهای لازم برای حضور دانش‌آموزان را در مدرسه فراهم کنیم؟»

وی ادامه داد: «از وجه علمی و پداگوژیکی عدم حضور بچه‌ها در مدارس آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد تداوم این آسیب‌ها برای هر جامعه نگران‌کننده است؛ زیرا دانش‌آموزان سرمایه‌های کشور هستند و جامعه با این افراد ادامه حیات پیدا می‌کند»

آموزش در فضای مجازی پایه اساس آموزش نیست زیرا در این صورت با بحران افت یادگیری و تحصیلی مواجه می‌شویم

حسنی نخستین آسیب عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس را بحث افت یادگیری دانست و افزود: «تمامی ظرفیت‌های مدرسه (معلمان، مدیران، کادر مدرسه و امکانات) برای این است که بچه‌ها یاد بگیرند تا در آینده شهروند شایسته اجتماع باشند. لذا با افت یادگیری و تحصیلی کودکان و نوجوانان و ایجاد هرگونه اختلال در این فرایند، جامعه اساساً ضرر می‌کند. ازآنجاکه آموزش در فضای مجازی کیفیت پایینی دارد به‌ویژه در شرایط کشور ما که زیرساخت‌ها، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، آمادگی‌های مهارتی و فرهنگی ایجاد یک محیط آموزشی مناسب در فضای مجازی را نداریم. بی‌تردید آموزش مجازی خروجی کافی و شایسته‌ای را نخواهد داشت. حتی کشورهایی که ازنظر زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها و نرم‌افزارها آمادگی بسیار بهتر و متفاوت از ما داشته‌اند اهتمام ویژه‌ای برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه دارند.»

دکتری فلسفه تربیت دانشگاه تهران آموزش درباره فضای مجازی و تدریس از راه دور عنوان کرد: «آموزش در فضای مجازی پایه اساس آموزش نیست زیرا در این صورت با بحران افت یادگیری و تحصیلی مواجه می‌شویم؛ بر اساس تحلیل‌های بانک جهانی اطلاعات، هر ۵ ماه عدم حضور در کلاس درس ۹ ماه افت یادگیری به همراه دارد که این آمار تکان‌دهنده است بی‌تردید ظرفیت‌های فضای مجازی می‌تواند به‌صورت مکمل به افزایش کیفیت یادگیری مدرسه‌ای کمک کند اما اگر آن را اساس و پایه آموزش مدرسه‌ای بدانیم مرتکب خطا شده‌ایم؛ بنابراین تداوم این وضعیت به صلاح کشور نیست.»

این کارشناس نظام تعلیم و تربیت بیان کرد: «افت یادگیری برای افرادی است که آموزش در فضای مجازی را تجربه و دنبال می‌کنند. افزون بر این اگر در نظر بگیریم که دانش‌آموزان زیادی هم هستند که بدون داشتن امکانات سخت‌افزاری از کلاس درس مجازی جا می‌مانند. جمع این خسارت واردشده بسیار سنگین می‌شود. به‌ویژه برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم که مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن، حساب کردن و ارتباطات اجتماعی را در مدرسه یاد می‌گیرند. این خسارت تشدید می‌شود این مهارت‌ها پایه پیشرفت تحصیلی در پایه‌های بعد خواهد بود.»

باید یک اهتمام و پویش ملی در کشور شکل بگیرد تا مدرسه برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان آماده شود

این استاد عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش تأکید کرد «باید یک اهتمام و پویش ملی در کشور شکل بگیرد تا مدرسه برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان آماده شود؛ اهمیت این مسئله برای این است که دوگانه تربیت و امنیت دانش‌آموز مهم است و باید راهبرد استیفای هر دو حق به‌طور هم‌زمان را به‌به بهترین نحو دنبال کنیم. برای این منظور باید همه نهادهای ذی‌ربط و ذی‌دخل دست‌به‌دست هم بدهند تا پیش‌نیازهای حضور متناسب با شرایط هر منطقه را فراهم کنند. نباید فکر کنیم این موضوع به‌تنهایی از عهده آموزش‌وپرورش برمی‌آید باید با مشارکت ملی این موضوع را عملیاتی کنیم.»

وی ادامه داد: «براین باور هستیم باید محیط مدرسه امن باشد باید این موضوع با رعایت سختگیرانِ پروتکل‌ها عملی شود و بچه‌ها نه به شکل حضوری پیش از کرونا بلکه با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت محیط با مدرسه مراودات داشته باشند و معلمان در مدرسه کلاس‌های مجازی را برگزار کنند.»

حسنی با اشاره به اینکه وضعیت و امکانات مدارس در سطح کشور باهمدیگر متفاوت است و نمی‌توان یک حکم کلی برای آن‌ها صادر کرد افزود: «حدود ۵۰ هزار مدرسه با تعداد زیر ۵۰ دانش‌آموز داریم در این مدارس این امکان فراهم است که هر روز ۲۵ دانش‌آموز به مدرسه بیایند و مدرسه هفته‌ای ۳ روز برای ۲۵ نفر و ۳ روز برای ۲۵ نفر دیگر باز و پذیرای آن‌ها باشد. برای

سایر مدارس هم باید متناسب با شرایط آنها تدبیر صورت گیرد تا مدرسه برای حضور هرچند پاره‌وقت دانش‌آموزان آماده شود.»