گروه: . / اجتماعی
تاریخ: 15:03 :: 2021/08/31
بازار یخ‌زده لوازم‌التحریر در تب کرونا/ کاهش ۹۰ درصدی خرید

از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا دیگر خبری از دانش‌آموزان خوشحال و والدین در بازار شلوغی‌های آستانه بازگشایی مدارس نیست.

از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا دیگر خبری از دانش‌آموزان خوشحال و والدین در بازار شلوغی‌های آستانه بازگشایی مدارس نیست.

هرساله در ماه پایانی تابستان و در آستانه بازگشایی مدارس شاهد رونق در بازار خرید لوازم‌التحریر، کیف، کفش، لباس فرم مدرسه و ذوق زدگی دانش آموزان برای خرید این کالاها بودیم، عموما والدین از یکماه قبل از بازگشایی مدارس اقدام به تهیه وسایل مورد نیاز فرزندشان برای رفتن به مدرسه می‌کردند.

در شهریورماه بازار دستفروش‌ها و نمایشگاه‌های فروش ویژه و مغازه‌های لوازم‌التحریرفروشی هم داغ داغ بود و گاهی آنقدر این مراکز شلوغ بود که مردم ساعت‌ها در صف می‌ایستاندند تا بتوانند لوازم‌التحریر موردنیاز دانش‌آموز خود را خریداری کنند، به طوریکه می‌توان گفت بازار فروشندگان لوازم‌التحریر در ایام همین پررونق بود، اما از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا دیگر خبری از دانش‌آموزان خوشحال و والدین در بازار شلوغی‌های آستانه بازگشایی مدارس نیست.

می‌توان گفت در این مدت صنف لوازم‌التحریر قربانی کرونا شده و فروش در این بازار به شدت افت کرده، البته تورم و افزایش چند برابری قیمت‌ها که ناشی از تحریم، افزایش نرخ ارز و … است نیز تاثیر بسزایی بر بی‌رونق شدن این بازار دارد.
عبدالرحیم رئیسی- رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این روزها بازار لوازم‌التحریر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، به طوریکه وضعیت بازار لوازم‌التحریر تعریفی ندارد، زیرا هنوز مردم نسبت به بازگشایی کامل مدارس در سال تحصیلی جدید بلاتکلیف هستند، اما این امکان وجود دارد که در روزهای منتهی به شهریورماه مردم برای خرید لوازم‌التحریر بنا به نیاز دانش‌آموز و در حد اندک حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به کاهش ۹۰ درصدی فروش لوازم‌التحریر در سطح بازار، افزود: برخلاف نبود استقبال مردم نسبت به خرید لوازم‌التحریر در این سال‌ها، به اندازه موردنیاز لوازم‌التحریر در بازار موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرستان شهرکرد گفت: قیمت‌ لوازم‌التحریر نسبت به اجناس موجود دیگر در بازار گاهی افزایشی یا حتی کاهشی است، بنابراین می‌توان گفت، به‌طور متوسط قیمت انواع لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه دو سال است بازار لوازم‌التحریر به نوعی تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین ضرر در ایام کرونا مربوط به صنف لوازم‌التحریر بوده، زیرا با غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها فروش به شدت کاهش یافته حتی ادارات هم مانند سال‌های گذشته خریدی انجام نمی‌دهند.