تاریخ: 10:56 :: 2021/08/13
به کسی سهم نمی‌دهم و محکم پایش می‌ایستم/برخی نقد می‌کنند بیش از حد جسورم به کسی سهم نمی‌دهم و محکم پایش می‌ایستم/برخی نقد می‌کنند بیش از حد جسورم

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به محورهای زیربنایی برای ورود به حیطه اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، به سازوکار انتخاب معاونین و مدیران کل استانی این وزارتخانه پرداخت و گفت که با خودش تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورد و برای پیشبرد امور نه تنها سهمی به کسی نمی‌دهد بلکه در این خصوص محکم می‌ایستد و ضربه‌هایش را نیز تحمل می‌کند.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به محورهای زیربنایی برای ورود به حیطه اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، به سازوکار انتخاب معاونین و مدیران کل استانی این وزارتخانه پرداخت و گفت که با خودش تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورد و برای پیشبرد امور نه تنها سهمی به کسی نمی‌دهد بلکه در این خصوص محکم می‌ایستد و ضربه‌هایش را نیز تحمل می‌کند.

با اشاره به محورهای چهارگانه برنامه خود در راستای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: ما چهارمحور زیربنایی برای تحقق سندتحول بنیادین مدنظر قرار داده و به آن ورود می‌کنیم. محور اول مدیریت و راهبری است. مدیریت و راهبری باید از تمرکز گرایی جدی، سختی و کم تحرکی به سمت پویایی، چابکی و کاهش تمرکز سوق پیدا کند. البته در این مسیر، منظور ما عدول از اصول و رها کردن آموزش و پرورش نیست.

برای عملیاتی شدن رتبه‌بندی تلاش می‌کنیم

با روشی متفاوت به حل مسائل می‌پردازیم

وی افزود: محور دوم معیشت و منزلت معلمان است. اولویت تخصص است و معلم متخصص است. از جمله گام‌های مهمی که دولت باید بردارد ارتقای منزلت و معیشت معلمی است. برای عملیاتی شدن رتبه بندی تلاش می‌کنیم؛ هرچند این طرح صرفاً ارتقای معیشت معلمی نیست، بلکه زمینه‌ای برای ارتقای توانمندی و انگیزه معلمان برای تحرک و تلاش بیشتر را فراهم می‌کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: محور سوم کیفیت آموزش است. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت کیفی آموزش، جانانه نیست و باید همه تلاش کنیم. البته بخشی از افت آموزش به تعطیلی ناشی از کرونا برمی گردد که باید جبران کرده و تعالی دهیم. معلمان با تمام توان دارند کار می‌کنند و اگر انگیزه‌های آنها را ارتقاء دهیم حتماً می‌توانیم کیفیت آموزشی بهتری داشته باشیم. محور چهارم نیز عدالت آموزشی است. نیاز داریم که بسیار مستحکم و جدی به حوزه عدالت آموزشی ورود کنیم. در برخی موارد عدالت را به مفهوم تساوی گرفته‌ایم. در حالی که در برخی بخش‌ها برای رسیدن به عدالت باید تبعیض مثبت قائل شد تا کسی که سالها دچار افت جدی بوده بتواند به بقیه برسد.

باغگلی در واکنش به اینکه اینها حرف‌هایی است که از سوی همه مسئولان تکرار می‌شود گفت: بله، زیرا کلیات و چالش‌های موجود آموزش و پرورش است. در اینجا شیوه اجرا اهمیت دارد. سعی می‌کنیم روش‌های متفاوتی برای حل مسئله داشته باشیم. ما موضوعات را محدود کرده‌ایم و قرار نیست در ۵۰ محور کار کنیم. موضوعاتی را در اولویت قرار داده و روش‌های متفاوتی را برای حل آنها ارائه خواهیم کرد.

با خودم تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورم

باغگلی همچنین درباره برنامه های خود درخصوص نحوه انتخاب و انتصاب مدیرانش در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از قول‌هایی که به آقای رئیس جمهور داده‌ام این است که با خودم تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورم و قرار بر این است که از ظرفیت همکاران آموزش و پرورشی در کل کشور، استفاده و مبتنی بر رویکرد شایسته سالاری عمل کنیم.

وی افزود: به ایشان قول داده‌ام و باورم این است که لازم است چالش‌های آموزش و پرورش را از منظر و سطح دیگری ببینیم تا بتوانیم در راستای حل آن‌ها به نحو پویاتری حرکت کنیم و این ضرورت هم وجود دارد که یک نفر از بیرون هم بتواند در این فضا قرار بگیرد. شاید بتوان آموزش و پرورش را به ماشین در حال حرکتی تشبیه کرد که افرادی در داخل آن مدام در حال تزئینش هستند، اما شخصی که از بیرون سوار آن شود این سؤال برایش پیش می‌آید که “شما زحمت زیادی کشیده‌اید، اما ماشین دارد به کجا می‌رود؟ من از بیرون می‌بینم که به سمت دره می‌رود. ” خب آنها در پاسخ می گویند که “این چه حرفی است می‌زنی؟ ما این همه سال این طور حرکت کرده‌ایم و به همین دلیل گفته‌ایم کسی از بیرون نیاید. ” در واقع جای صندلی‌ها در بین خودشان تغییر می‌کند.

جزئیات انتخاب معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه

راه‌اندازی سامانه‌ای ویژه برای این کار

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر رأی اعتماد بگیرم بلافاصله سامانه‌ای را راه اندازی خواهم کرد گفت: هر شخصی در هر کجای کشور اگر احساس کند که می‌تواند در پست‌های کلیدی قرار بگیرد می‌تواند خودش را در این سامانه معرفی کند. این موضوع در سطح انتخاب مدیران، معاونت‌های وزارتخانه و مدیران کل استانی است و هر شخصی احساس می‌کند توانمندی دارد – حتی افرادی که اکنون برسرکارند – می‌توانند ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه یک نظام غربالگری مبتنی بر رویکرد کانون ارزیابی مدیران تشکیل خواهیم داد و صلاحیت افراد را در آنجا بررسی می‌کنیم و هر شخصی از صلاحیت لازم بر اساس شاخص‌های کلیدی برخوردار باشد می‌تواند در آن پست قرار بگیرد اظهار کرد: تیم کاری بنده، تمام همکاران آموزش و پرورشی در کل کشور هستند و می‌توانند این امید را داشته باشند که بر اساس توانایی‌هایشان گزینش می‌شوند. البته این هم مدنظر است که این سیستم گزینش و انتخاب مدیران را در لایه‌های پایینتر هم اجرایی کنیم.

روی نقدها و ضعف‌های گذشته متوقف نمی‌شویم؛ رو به جلو حرکت می‌کنیم

باغگلی در پاسخ به اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر به چنین سامانه‌ای تحت عنوان سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مجهز است، گفت: رویکرد متفاوت است و در آنجا ملاک و معیارها قالبی هستند. این پروژه می‌تواند برای عرصه مدیریت سال‌های بعد مورد استفاده قرار بگیرد. آموزش و پرورش سامانه‌های خوبی دارد و ما قصد داریم ارزش افزوده‌هایی برای آن ایجاد کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بنده در آموزش و پرورش، شهرداری، وزارت ارشاد و نهادهای مختلف به صورت میدانی حضور داشته‌ام و کار انجام داده‌ام و در خودم می‌بینم که ایده‌های متفاوتی برای حل مسائل و گره‌های جریان تعلیم و تربیت ارائه و اجرا کنم ادامه داد: یک قاعده کلی داریم و آن این است که پس از اخذ رأی اعتماد، نگاه و نقد منفی نسبت به ضعف‌های آموزش و پرورش را کنار بگذاریم و رو به آینده صحبت و حرکت کنیم.

به کسی سهم نمی‌دهم و محکم پایش می‌ایستم

وی در پاسخ به این برخی انتقادات درباره نداشتن سابقه اجرایی در سطوح بالا گفت: برخی افراد که مشغول فضاسازی علیه بنده هستند و در مقطعی از مدیریت مدارس امام رضا (ع) اخراج و از کار کنار گذاشتند، معتقد بودند که باید با رویکرد محافظه کارانه مسیر را طی کنیم و تعاملاتمان اینگونه باشد که به هرکسی یک سهمی بدهیم، اما خب بنده به کسی سهم نمی‌دهم. محکم پایش می‌ایستم و ضربه‌هایش را نیز تحمل می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: اما در مجموع اگر از همه کسانی که علیه بنده حرف می‌زنند هم بپرسید که او جسور است یا خیر؟ اگر انصاف را رعایت کنند، تأیید خواهند کرد که در کارم جسور هستم. اتفاقاً برخی نقدشان به بنده همین است که بیش از حد جسارت داری و ممکن است مشکل ساز بشود، اما کلیت سخن شما درست است و باید جسارت عقلانی به خرج بدهیم.

قول رئیس جمهور برای شرکت در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش

باغگلی همچنین با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، به یک عزم جدی در همه ارکان دولت نیاز داریم گفت: سندتحول بنیادین هم تاکید دارد که همه دستگاه‌ها در عرصه تربیت عمومی مسئول‌اند. اگر فرمانده میدانِ تربیت در دولت، رئیس جمهور نباشد، مسئله تربیت جمع نمی‌شود. آقای رئیسی این را پذیرفته که فرمانده میدان عملیات تعلیم و تربیت بشود.

وی افزود: از ایشان قول گرفته‌ام فعالانه و تا حد ممکن در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کنند؛ این همراهی، در شخصیت ایشان هم هست و بدون اینکه ما بگوییم برایشان در اولویت است. هویت فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی حتی در بستر قوه قضائیه هم قابل رویت بود و در عرصه ریاست جمهوری که خطیرتر و بارزتر باید باشد.

معرفی خانواده وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که متولد هفتم آذرماه ۱۳۵۷ است در معرفی کوتاهی از خانواده‌اش گفت: سال ۱۳۸۰ ازدواج کردم. همسرم کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دارد و یکی از افتخارات خودش این است که خانه‌دار است و به تربیت فرزندانش می پردازد و از زندگی‌اش لذت می برد. سه فرزند دارم؛ “ریحانه” فرزند اولم امسال به کلاس نهم و “محمدصدرا” فرزند دومم به کلاس سوم ابتدایی می رود. “محمدصالح”، فرزند آخرم نیز سه ساله است. باورم بر این است که برخی مدارس غیردولتی ما مدرسه معمولی‌اند. پسرم در مدرسه‌ای درس می‌خواند که خودم با آنها مشارکت و ارتباط داشتم و دخترم هم مدرسه‌ای مشابه همین می‌رود؛ یک مدرسه غیردولتی معمولی است و ادعای خاصی ندارد. علت انتخاب این مدرسه این است که تجارب مختلف را با بچه‌ها در مدارس مختلف داشتم و نتوانستم جایی را پیدا کنم که بتواند کیفیت مطلوب مدنظر را داشته باشد.