تاریخ: 13:01 :: 2021/08/11
شبکه نمایش خانگی محملی برای تخریب فرهنگ عمومی

آرش فهیم گفت: امروز ما نیازمند یک تحول اساسی جهت به روزرسانی کیفی و محتوایی سریال‌های صداوسیما هستیم.

آرش فهیم گفت: امروز ما نیازمند یک تحول اساسی جهت به روزرسانی کیفی و محتوایی سریال‌های صداوسیما هستیم.

آرش فهیم، روزنامه نگار و منتقد سینما و تلویزیون در خصوص نقاط ضعف و قوت سریال‌های صداو سیما و نمایش خانگی و تاثیری که بر فرهنگ عامه مردم دارد، اظهار کرد: سریال های صداوسیما و شبکه نمایش خانگی امروز در نظام فرهنگی ما به دو مقوله جداگانه تبدیل شده اند و باید هر کدام را جداگانه بررسی کرد.

فهیم ضمن بیان مطلب فوق، ادامه داد: سریال های صداوسیما در کنار برخی از نقاط قوت و دیدن بعضی از سریال های خوب و جریان ساز اما عموما محتوایی خنثی و بی تفاوت نسبت به مسائل روز کشور دارند؛ از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و مشکلات روزمره مردم گرفته تا موضوعات استراتژیک و انقلابی و بین المللی، در این سریال ها به ندرت دیده می شود.

امروز نیازمند یک تحول اساسی جهت به روزرسانی کیفی و محتوایی سریال‌های صداوسیما هستیم

این منتقد بیان کرد: به نظر می رسد برخلاف موسسات بزرگ سریال سازی در جهان، صداوسیمای ما فاقد یک اتاق فکر یا گروه تعیین سوژه و محتوا برای سریال ها هستند و یا اگر هم چنین مرکزی وجود دارد، ضعیف عمل می کند، چرا که ما امروز نیازمند یک تحول اساسی در جهت به روزرسانی کیفی و محتوایی سریال‌های صداوسیما در جهت منافع ملی، مسائل و دغدغه های معیشتی و روزمره مردم و راهبردهای کلان کشور هستیم؛ و همه این سوژه ها باید در فرمی مطابق با استانداردهای جهانی و با کیفیت عالی به نمایش در بیایند.

وی در ادامه تشریح کرد: به طور مثال، یکی از رویکردهایی که صداوسیما در سریال ها در پیش گرفته، تقوت نهاد خانواده، ازدواج و فرزندآوری است؛ این رویکرد با شعار و نصیحت قابل طرح و انتقال به مخاطب نیست، بلکه باید در بستر درام و جذابیت به ناخودآگاه مخاطب تزریق شود.

فهیم با اشاره به اینکه فضاسازی، قصه گویی و طراحی روایت در این گونه سریال ها باید برای مخاطب تازگی داشته باشد و موجب برانگیخته شدن حیرت و شگفتی او باشد، افزود: با کلیشه های نخ نما و تکراری و قالب های کهنه نمی توان بر مخاطب امروز و به ویژه نسل جدید تأثیر گذاشت. شما می بینید در همین یکی دو سال اخیر سریال هایی چون «گاندو» و «خانه امن» به خاطر توجه به سوژه های راهبردی و گریز از خنثی زدگی و با وجود فرم و ساختار متوسط اما تا چه حد جریان ساز و در جذب مخاطب موفق بودند.

شبکه نمایش خانگی قرار بود مکمل صداوسیما باشد

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران متذکر شد: اما بحث درباره سریال های شبکه نمایش خانگی کاملا متفاوت است. چون این فضا به محملی برای تخریب فرهنگ عمومی تبدیل شده است. شبکه نمایش خانگی قرار بود مکمل صداوسیما باشد؛ همچنان که همه عرصه های فرهنگی در کشورمان باید تکمیل کننده هم باشند. بنابراین باید بعضی از سوژه ها که طرح آنها در چارچوب صداوسیما نمی گنجد در فضای شبکه نمایش خانگی امکان مطرح شدن می یافتند. به طور مثال ما هیچ وقت شاهد ساخت سریال درباره موضوعاتی چون فعالیت فراماسونری در جامعه امروز و یا آسیب های صنعت مدلینگ و قاچاق دختر به دبی و … نبوده ایم. اما سریال «قلب یخی» در شبکه نمایش خانگی به این موضوعات پرداخت.

فهیم ادامه داد: متأسفانه شبکه نمایش خانگی به دلیل عدم مدیریت و نظارت رفته رفته منحرف شد و بجای توجه به اولویت های کشور، سراغ موضوعات زرد و مبتذل رفت. سازندگان سریال های شبکه نمایش خانگی بجای جلب توجه مخاطب با روش های رسانه ای و هنری و ایجاد جذابیت دراماتیک، به سمت هنجارشکنی رفتند.

این منتقد تاکید کرد: تداوم این مسیر نه تنها به تضعیف و تخریب روزافزون فرهنگ در کشورمان خواهد انجامید، بلکه در درازمدت به این صنعت در کشورمان آسیب خواهد زد. به این معنی که سریال های شبکه نمایش خانگی درحال شرطی کردن و عادت دادن مشتری های ثابت خودشان به آثار و روایت های لوده و آلوده هستند. این مخاطب، در آینده دیگر توان برقراری ارتباط به سوژه ها و سریال های جدی و فاخر را نخواهد داشت و این سیکل بیهوده تا سقوط کامل صنعت سریال سازی در شبکه نمایش خانگی خواهد انجامید.

فاجعه است که یک روزنامه نگار به خاطر مشکلات معیشتی به دلالی و بساز و بفروشی مشغول شود

فهیم در خصوص توقعات اهالی فرهنگ و هنر از وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم تصریح کرد: مشکلات و آسیب های عرصه فرهنگی آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم درباره انتظارات از وزیر ارشاد دولت جدید سخن بگوییم، مفصل است. اما اجازه دهید به عنوان یکی از فعالان عرصه رسانه و یک روزنامه نگار از وزیر ارشاد دولت سیزدهم انتظار داشته باشم که به این صنف توجه بیشتری شود.

وی با بیان این نکته که خبرنگارها و نویسندگان رسانه ها و روزنامه ها امروز از اقشار مظلوم جامعه محسوب می شوند و تحت فشار مالی هستند، ادامه داد: بسیاری از اهالی رسانه برای تأمین معاش خانواده شان مجبور به ترک این شغل یا انجام کارهای تجاری و اقتصادی در کنار کار رسانه ای و فرهنگی هستند. این یک فاجعه است که یک روزنامه نگار که باید نمونه، نماد و الگوی شخصیت فرهنگی و اخلاقی و تعهد باشد، به خاطر مشکلات معیشتی به دلالی و بساز و بفروشی و … هم مشغول شود!

این روزنامه نگار منتقد در پایان تاکید کرد: ای کاش مسئولان فرهنگی باورکنند که به فساد کشیده شدن اهالی رسانه و خبرنگارها موجب انحطاط فرهنگی کل جامعه خواهد شد. چون این رسانه ها و دست اندرکاران آنها هستند که وظیفه انتشار و پویایی فرهنگ را در جامعه به عهده دارند. ضمن اینکه اهالی رسانه و روزنامه نگاران باید فرصت زیادی را هم برای تحقیق و مطالعه درجهت به روز رسانی دائمی اطلاعاتشان دارند. اما شرایط کنونی، این فرصت را از ایشان گرفته است.

منبع: ایسکا نیوز