تاریخ: 15:08 :: 2018/10/14
زیست‌بوم‌های کشور نباید به سرنوشت ناگوار دریاچه ارومیه دچار شوند

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمامی محورهای توسعه باید بحث محیط زیست و حفاظت از زیست بوم مورد توجه قرار گیرد، تا اتفاقات ناگواری که در دریاچه ارومیه همچون نابودی گیاهان نادر این دریاچه، تبدیل شدن کوه سیلیس این دریاچه به کوه نمک و غیره اتفاق افتاد، در زیست بوم های دیگر کشورمان اتفاق نیفتد.

محمد حسینی در کارگاه زیست بوم استان مرکزی که در اراک برگزار شد، با بیان اینکه در بحث های زیست محیطی استان مرکزی بالاخص شهر اراک را با آلایندگی و آلودگی می شناسند، گفت: بعضی مواقع به صورت افراطی اراک را به عنوان یکی از شهرهایی که سرطان ناشی از آلودگی هوا در آن زیاد است، نام می برند، در صورتی که این مسئله صحت ندارد، ولی نمی توان به بحث آلودگی هوا و دیگر آلایندگی ها بی تفاوت بود و نیاز است در جلسات اینچنینی مسائل محیط زیست و زیست بوم بطور جدی دنبال شود.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در بحث های مالی، حسابرسی و بررسی عملکردها علاوه بر اثر بخشی ایده ها، به مباحث زیست محیطی بیش از گذشته توجه دارند و این مباحث را همچون مباحث علمی دیگر در حسابرسی هایمان مد نظر قرار می دهیم.

حسینی با اشاره به بحران آب در کشور، گفت: با توجه به صحبت های وزیر نیرو که عنوان کرد در بخش های مرکزی کشور در حوزه آب به دلیل خشکسالی های متعدد با مشکلات جدی روبرو هستیم، به دنبال آب های سازندی بودیم که پس از کار مطالعاتی که روی این مبحث صورت گرفت، به این نتیجه دست یافتیم به دلیل عمق زیاد این آب و میزان ec بیش از حد معمول این آب، نمی توان از آب های سازندی به عنوان نقطه امنی برای تامین منابع استفاده کرد و باید در مناطق مرکزی کشور از جمله استان مرکزی به آب های سطحی توجه ویژه ای داشت.

به گزارش ایسنا، مهدی زند وکیلی، معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه محیط زیست و توجه به آن یکی از محورهای مهم توسعه است، گفت: توجه به محیط زیست و اجرای سیاست های درست در این زمینه مانع توسعه نیست و باید توجه به این امر یک اولویت جدی و مهم باشد.

وی ادامه داد: توجه به مباحث محیط زیست با کار علمی و کارشناسی صورت می گیرد که علاوه بر حساس سازی جامعه نسبت به این امر نیاز است، در قالب کارگاه ها و نشست های مشترکی به بیان مشکلات و تهدیدها در این عرصه پرداخت.

معاون عمرانی استانداری در پایان بیان کرد: یکی از اولویت های حوزه عمرانی استانداری توجه به مباحث محیط زیست و زیست بوم است، که به همین لحاظ با برگزاری چنین نشست های مشترکی با حضور فعالین محیط زیست، مدیران، کارشناسان و غیره سعی در شناسایی مشکلات محیط زیست استان و رفع آن داریم.