گروه: . / اجتماعی / فرهنگی
تاریخ: 17:23 :: 2021/07/17
مبارزه با بی‌حجابی منافع برخی را به خطر می‌اندازد/ تفاوت معنادار قیمت چادر و مانتو

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: برخی از افراد تمایلی به مبارزه با بی‌حجابی ندارند چراکه امکان دارد منافع آنها در خطر قرار گیرد.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: برخی از افراد تمایلی به مبارزه با بی‌حجابی ندارند چراکه امکان دارد منافع آنها در خطر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در حال حاضر جامعه ما نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه عفاف و حجاب است؛ چرا که تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده که با معضلات فرهنگی مانند بد حجابی یا بی‌حجابی نمی‌توان برخوردهای سلبی و قهری کرد.

در این راستا، فاطمه امیری مقدم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره وضعیت فرهنگی به ویژه حجاب و عفاف دانشجویان بیان کرد: در حال حاضر حجاب و پوشش مو یا بدن نه تنها در دانشگاه بلکه در جامعه نیز از سوی بسیاری از افراد کاملا کنار گذاشته شده است. زمانی که وارد دانشگاه می‌شویم، باور اینکه این دختران بد حجاب دانشجو هستن، قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ۲ سال پیش حدود ۲۰ درصد دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر محجبه و با پوشش چادر بودند؛ اما اکنون به هیچ عنوان حجاب دانشجویان دانشگاه‌ها متناسب با فضای علمی و آموزشی نیست.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام کرونا در پیشبرد اهداف فرهنگی بین دانشجویان آسیب وارد کرده است، گفت: در گذشته کارگاه‌ها یا نمایشگاه‌های حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد و دانشجویان که از نظر پوشش و حجاب ناهنجاری داشتند، در این کارگاه‌ها شرکت کرده و جذب می‌شدند. همکاری این دانشجویان با سایر دختران محجبه، نوعی اشتیاق را در آن‌ها ایجاد می‌شد و رفته رفته در انتخاب نوع پوشش متحول می‌شدند.

وی اضافه کرد: اتحادیه جامعه اسلامی در فضای مجازی اقدام به انتشار جزواتی با محوریت عفاف و حجاب کرده است؛ اما متاسفانه تاثیر و کارآیی لازم را نداشت. همچنین کارگاه‌هایی که در بستر اینترنت برگزار می‌شود، با استقبال تعداد اندکی از دانشجویان مواجه شده است.

گرانی البسه برای خانم‌های محجبه

امیری‌مقدم با اشاره به اینکه نظارت مناسبی بر واردات یا تولید لباس وجود ندارد، گفت: واردکنندگان متناسب با فرهنگ غرب، لباس را به کشور وارد و به جوانان عرضه می‌کنند.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه قیمت چادر مشکی با مانتو تفاوتی معنادار دارد، گفت: به عنوان مثال ارزان‌ترین قیمت چادر مشکی حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است در حالیکه مانتو با مدل نامتعارف را با ۱۰۰ هزار تومان نیز می‌توان خریداری کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید یارانه‌ای برای پوشاک اسلامی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، گفت: دولت باید برای ترویج فرهنگ حجاب و استفاده از پوشش چادر از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حمایت کند.

امیری‌مقدم با انتقاد از عملکرد نهادهای متولی فرهنگ در جامعه مطرح کرد: ظاهرا عزم جدی برای مقابله و مواجهه با تهاجم فرهنگی و گسترش فرهنگ غرب در کشور وجود ندارد. در نتیجه وضعیت پوشش بانوان در جامعه روز به روز نامناسب‌تر می‌شود.

این فعال دانشجویی نبود دستور العمل کلی یا سیاست کلان در حوزه حجاب و عفاف را عامل شکست طرح‌های مبارزه با بد حجابی دانست و گفت: هر نهاد یا مسئولی برای مقابله با بی ‌حجابی در جامعه شیوه و طرح خود را دارد و این نا هماهنگی به علاوه ضعف مدیریتی باعث وضعیت نامناسب حجاب در جامعه شده است. از سوی دیگر، برخی از افراد تمایلی به مبارزه با بی‌حجابی ندارند چراکه امکان دارد منافع آنها در خطر قرار گیرد.

 لزوم نگاه سیاسی و فرهنگی به حجاب

وی در پاسخ به این سوال که برخورد با بی‌حجابی باید سیاسی باشد یا فرهنگی؛ گفت: حجاب و عفاف مقوله فرهنگی بوده که رعایت آن در کشور اسلامی به صورت قانون است. در نتیجه نگاه به حوزه حجاب باید فرهنگی-سیاسی باشد.

امیری‌مقدم ادامه داد: اهداف غرب از تهاجم فرهنگی به کشورمان بیشتر جنبه سیاسی دارد و قصد دارند انقلاب اسلامی را نابود کنند.  آنها به دنبال جداسازی فرهنگی و سیاسی مردم از اسلام انقلاب هستند.

برچسب ها: , , ,