گروه: . / اجتماعی
تاریخ: 16:08 :: 2021/07/14
فصل مرگ برای دام‌های گرسنه/ آیا خوراک تدبیر به موقع می‌رسد؟

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کشتار دام مولد از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال۷ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کشتار دام مولد از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کمبود بارش‌های و خشکی مراتع سبب شده علوفه مورد نیاز دامداری‌ها تامین نشود؛ به طوری که دامداران هر روز نگران تامین جیره غذایی روز بعد دام هایشان هستند.

نهاده‌های وارداتی همچون کنجاله سویا و ذرت هم که باید کمبود علوفه را جبران کند در بنادر انبار شده و به موقع به دست خریداران نمی‌رسد.

همین بار‌های خوراکی هم آنقدر گران است که دامدار نگران از قیمت‌ها و دیر رسیدن یا نرسیدن آن‌ها، عطایشان را به لقایشان ببخشد و دام هایش را راهی مسلخ کند. اما راهکار اساسی و فوری مسئولان برای رفع مشکل چیست؟

کشتار دام مولد افزایش یافته، اما وضع بحرانی نیست

شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰۰ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک در استان کشتار شده که این تعداد با افزایش ۷۰ درصدی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ هزار راس رسیده است.

او افزود: بهار پارسال ۱۴ هزار راس دام سنگین هم در اصفهان کشتار شد که امسال این رقم به ۲۳ هزار راس رسیده است و افزایش ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش کشتار دام نشان می‌دهد دامدار در حوزه تامین نهاده‌ها با مشکل مواجه است گفت: میزان نهاده‌ها در بنادر زیاد است و هیچ مشکلی از لحاظ تامین نهاده‌ها وجود ندارد، اما انتقال بار به مقصد مصرف کننده نهایی با اخلال مواجه است.

موحدی افزود: به دلیل گرانی علوفه دامداران ناچار شده اند دام‌های نر جوان را قبل از رسیدن به وزن ایده آل کشتار کنند، در حوزه‌های کشتار دام مولد هم نسبت به پارسال فقط ۷ درصد افزایش را شاهد هستیم و معتقدیم وضع، بحرانی نیست.

او ادامه داد: دام مولد یک دوره بازدهی مناسب دارد و بعد از آن معمولا میزان تولید شیرش کاهش می‌یابد، یا دچار بیماری، و یا زایش آن متوقف شود که این دام به کشتارگاه می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در ارزیابی عملکرد تخصصی دامپزشکی کشور، استان اصفهان در سال ۹۹ در حوزه کنترل بیماری‌ها رتبه اول را به دست آورد.

گرانی گوشت

آینده صنعت دامپروری کشور در خطر

حسین جهان بانی رئیس هئیت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل خشک بودن مراتع و گرانی علوفه دامداران مجبور هستند دام‌های خود به خصوص دام‌های مولد را با قیمت پایین به کشتارگاه بفروشند.

او افزود: دامداران معتقدند دولت برای تامین علوفه از آن‌ها حمایتی نمی‌کند و اوضاع به همین منوال پیش برود در ۶ ماه آینده با مشکل کمبود گوشت مواجه می‌شویم.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان تاکید کرد: باید سریع‌تر راهکار مناسبی اتخاذ شود، چون هر روز معطلی، خسارت جبران ناپذیری را به صنعت دامپروری اصفهان و ایران تحمیل می‌کند.

جهان بانی گفت: لازم است دولت سرمایه در گردش را در اختیار دامداران قرار دهد تا بتوانند نهاده‌های مورد نیاز را تامین کنند.

او هشدار داد: اگر امروز از صنعت دامپروری حمایت نشود، فردا برای تامین گوشت مورد نیاز خود به خارج از کشور وابسته می‌شویم.

جهاد کشاورزی در حال توزیع نهاده‌های دامی است

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه استان اصفهان با تولید سالیانه ۷۱ هزار تن گوشت قرمز، در رتبه سوم کشور است افزود: اصفهان، بیشتر، مصرف کننده گوشت دام سبک است، اما همیشه با مازاد گوشت دام سنگین مواجه و به نوعی صادر کننده گوشت دام سنگین به دیگر استان‌ها هستیم.

او اظهار کرد: امسال به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی، بخش زیادی از مراتع ما دچار فقر پوشش گیاهی و خشکسالی شده و با کاهش منابع آبی، کشت نباتات هم کمتر شده و بنابراین دامداران سال سختی را می‌گذرانند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای رفع این مشکلات گفت: تمام دام‌های سبک و سنگین را را تحت پوشش خدمات حمایتی و توزیع نهاده‌ها درآورده ایم؛ همچنین کارخانجات خوراک دام را موظف کرده ایم با تمام ظرفیت کار کنند و نهاده‌هایی را که در اختیارشان قرار می‌دهیم به سرعت به خوراک دام تبدیل کنند تا از طریق شرکت‌های تعاونی شهرستان‌ها در اختیار دامداران قرار دهیم.

ایراندوست افزود: نهاد خام هم با اولویت دام‌هایی که در مراتع چرا می‌کنند توزیع کرده ایم و برای دام‌های محیط بسته حاشیه شهر‌ها و روستاها، هم جو در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: سهمیه‌ای با عنوان جو خشکسالی را هم تهیه کرده ایم که در اختیار تعاونی‌ها قرار داده شده و سهمیه دوم را هم به زودی دریافت و توزیع می‌کنیم.

نهاده های دامی

شاید برای صادرات دام تصمیم بگیریم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تامین آب مورد نیاز دام‌ها هم گفت: با خشک شدن چشمه‌ها و قنوات دام‌ها با کمبود آبشخور هم مواجه شده اند که آبرسانی سیار و انتقال آب با لوله کشی به محل‌های اسکان دام در دستور کار است.

ایراندوست افزود: خرید حمایتی گوشت را هم از طریق شرکت پشتیبانی انجام می‌دهیم تا بخشی از گوشت برای روز‌های نیاز ذخیره شود.

او اظهار کرد: اگر از نظر کارشناسی برای صادرات دام مازاد به نتیجه برسیم، برای ارزآوری و کاهش نیاز علوفه مصرفی این اقدام هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مقابله با سوداگران را هم ضروری دانست و گفت: برای این منظور از دستگاه‌های نظارتی درخواست مساعدت بیشتر داریم تا علوفه‌ای که تامین می‌شود با قیمت و مقدار مناسب به دست دامدار برسد. ممنوعیت جابجایی علوفه بین استان‌ها یا شهرستان‌ها باید رصد شود.

پلاک کوبی دام‌ها ضرورتی برای هویت بخشی

ایراندوست به ضرورت شناسنامه کردن دام‌ها با پلاک کوبی پرداخت و افزود: نصب پلاک دام برای برای مشخص کردن تعداد حقیقی دام‌ها در دامداری‌ها و تامین خوراک آن‌ها ضروری است و لازم است دامداران در این زمینه با ما همکاری کنند.

او ادامه داد: از همه تعاونی‌ها هم خواسته شده در خصوص توزیع نهاده‌ها حتما از سامانه رهتاب استفاده کنند تا مطمئن شویم، خوراک دام به دست مصرف کننده واقعی رسیده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در تهیه نهاده‌های خام دلالان دخالتی ندارند، چون در سامانه بازارگاه خرید را دامدار یا شرکت تعاونی انجام می‌دهد، تنها نگرانی سازمان جهاد کشاورزی در تهیه علوفه است که بازار دچار دلالی و سوداگری می‌شود.

در پایان باید یادآور شد کشتار نابهنگام دام‌های نر جوان یا ماده‌های مولد و شیرده، شاید در کوتاه مدت مسکن درد دامداری‌ها باشد، اما در میان مدت و بلندمدت این کاهش نامتوازن جمعیت دامی هم برای دامدار و هم برای مردم و اقتصاد کشور زیانبار است؛ پس برای بزرگ‌تر نشدن بحران، همین امروز باید اقدام کرد.

برچسب ها: ,