وحدت ریشه دینی و قرآنی دارد/ آستانه تحمل خود را بالا ببریم
تاریخ: 15:53 :: 2016/12/14
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ایده امام امت (ره) در نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول بعنوان هفته وحدت را بسیار مثبت خواند و گفت: وحدت ریشه دینی و قرآنی داشته و اسلام نسبت به آن اهتمام ویژه دارد.

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج زیارت با تاکید براینکه همه باید نسبت به ابتکار بسیار مبارک هفته وحدت اهتمام بورزند، گفت: اگرجهان اسلام به این ابتکار امام راحل (رض) توجه می‌کرد امروز شاهد این همه جنایت، خونریزی و ویرانی در کشورهای اسلامی نبودیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان آیه «واعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا» گفت: بحث وحدت در قرآن کریم مورد عنایت حضرت حق قرار گرفته است و ما باید نسبت به این امر اهتمام ورزیده و اجازه ندهیم فرصتها از دست برود.

وی با اشاره به اینکه قرآن درآیه «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» نتیجه اختلاف را مشخص کرده است، اظهار داشت: قرآن تاکید دارد که اگر با هم اختلاف پیدا کردید از هم پاشیده و فشل می‌شوید و آبروی شما از بین می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با تاکید بر اینکه در بحث اتحاد و وحدت باید روشن شود که منظور چیست، اضافه کرد: هدف از طرح این موضوع این نیست که همه یک جورفکر کنند و یک روش داشته باشند و سلیقه‌های مختلف تبدیل به یک سلیقه شود، در قرآن آمده است اگر خدا می‌خواست همه را مثل هم قرار دهد این کار را می‌کرد ولی خداوند آنها را قبایل و ملت‌های مختلف قرار داد و از آنها خواسته است که همدیگر را بشناسند و به هم نزدیک شوند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه معنای وحدت این است که روی امهات و اصول مشترکی مانند توحید، نبوت، امامت و … اتحاد داشته باشیم، گفت: به غیر از ناصبی‌ها و وهابیون تند، بقیه جهان اسلام نسبت به اهل بیت علاقه و محبت دارند و وقتی چنین است طبیعی است که با وجود داشتن سلایق مختلف می توان روی اصول توافق کرد.

وی تاکید کرد: اگر قرار بود همه یک جور فکر کنند دیگر در دنیا تحولی بوجود نمی آمد و جامعه مرده و راکدی داشتیم که همه کنارهم زندگی می کردند مثل زندگی حیوانات ولی انسان پویایی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید اصول را پذیرفت و براساس آن چارچوب وحدت را اجرا کرد، اظهار داشت: ما باید وحدت را نه فقط به زبان بلکه واقعا قبول داشته باشیم و اینکه بعضی ها می گویند وحدت داشته باشیم ولی عمل شان خلاف آن است خلاف می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه با تاکید بر اینکه وحدت یک امرشرعی و دینی است، گفت: از امام راحل در صحیفه نور و مقام معظم رهبری راجع به وحدت سخنان بسیاری وجود دارد، رهبری صریح می فرمایند اهانت به مقدسات مذاهب دیگر حرام شرعی است و کسی حق ندارد اهانت کند و دشنام دهد، این فتوی است و مردم موظفند شرعا به آن عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه این بحث فراتر از اسلام مطرح است به آیه ۱۰۸ سوره انعام “وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه‌ِ فَیَسُبُّوا اللّه‌َ عَدْواً بِغَیْرعلم ” اشاره کرد و گفت: قرآن می فرماید حتی به دشمنان اسلام که بت می پرستند دشنام ندهید وسب نگویید چراکه موجب می شود آنها نیز به مقدسات شما فحاشی کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور یک میلیارد و سیصد میلیونی هندوستان پیروان مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می کنند، افزود: آنها پذیرفته اند که کنار هم زندگی و همدیگر را تحمل کنند و اگرما هم بخواهیم در جامعه اسلامی وحدت پیدا کنیم باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکراضافه کرد: این نوعی خودخواهی است که بخواهیم دیگران نیز مانند ما فکر کنند لیکن در چارچوب اصول مرتبط با وحدت می شود افکار را به یکدیگر نزدیک کرد و انسانها با هم تعامل مثبت و سازنده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین در جنگ با سربازان معاویه خطاب به یاران خود فرمودند :” أَکْرَهُ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ” اظهار داشت: امام علی (ع) می فرمایند من دوست ندارم شما دشنام دهنده باشید، آنها اشتباهات و عیوبی دارند آنها را بگویید ولی فحش ندهید.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در روایات متعدد انسان های مومن و مسلمان از فحش و دشنام دادن برحذر داشته شده اند، گفت: باید سعه صدر داشته و آن را ازپیامبر و ائمه یاد بگیریم. حرف مخالف را بشنویم، نه اینکه حرف مخالف را نشنیده صد تهمت به طرف مقابل وارد کنیم.

وی تاکید کرد: امام موسی بن جعفر و امام صادق (علیهم السلام) به گونه ای شاگردان خود را تربیت می کردند که آنها با دیگران مباحثات مفصل و طولانی داشته باشند ولی هیچوقت به مخالف خود بدگویی نکرده و به آنها حمله نمی کردند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این بیان امام علی (ع) «آلَةُ الرِّئاسَةِ سِعَةُ الصَّدرِ» تصریح کرد: کسی که می خواهد در جامعه مسئول باشد باید سعه صدر داشته باشد چراکه با تنگ نظری نمی توان حکومت کرد، در جامعه همه جورآدم هست و باید حرف ها را شنید و با اخلاق اسلامی با آنها برخورد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکررمز اجرا و عملی کردن وحدت در جامعه اسلامی را قانونمندی دانست و گفت: با حرف، وحدت برقرار نمی شود، قرآن راههای زیادی را مطرح کرده و می فرماید: اگر در جامعه دعوا و نزاع شد شما نزاع را به خدا و پیامبر ارجاع بدهید واگر درجنگ ها دو گروه با هم نزاع کردند، سعی کنید بین آنها صلح برقرار شود اما اگر عده ای زیر بار صلح نرفتند با افراد زورگو وتجاوزکار مقابله کنید تا همه به امر خدا بازگردند.

وی تاکید کرد: درجامعه دینی نیزهمین گونه است و نباید طبق هوا و هوس عمل کرد چرا که به بحران درجامعه و درسطح بین المللی منجر می شود.

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: آقایانی که به فرمایشات امام امت و مقام معظم رهبری گوش نمی دهند چه جوابی برای این خون هایی که درجهان اسلام ریخته شد، دارند، هر روز از گوشه ای نغمه ای بلند می شود واهانت و فحاشی می کنند و این ها روی آنتن های بین المللی می رود و در دنیا بحران سازی می کنند.

نماینده ولی فقیه با بیان روایت “رُبَّ حربٍ جُنیت من لفظة ” خطاب به مدیران و مسئولان نظام گفت: کسانی که تریبون دردست دارند باید بیش از همه مراعات کنند و سکوت را بر حرف زدن بی فایده ترجیح دهند.

وی لزوم احترام گذاشتن به شخصیت طرف مقابل رایادآور شد و گفت : ائمه معصومین درگفتگو با مخالفین هیچ کجا بدگویی نکرده و شخصیت طرف مقابل را له نکردند بلکه به سوالات شان منطقی پاسخ می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه شهید مطهری نیزدرنقد اندیشه مارکسیسم ابتدا نظرات آنها را بیان و سپس اشکالات را برمی شمرد، افزود: دراین گفتگو ها بحث علمی مطرح بود و طرف مقابل را قانع می کردند و کسی فحاشی نمی کرد.

وی با تاکید براینکه وحدت اصولی دارد، اضافه کرد: بنابرروش پیشنهادی قرآن باید حرف ها را شنید و حرف درست را پذیرفت و عمل کرد.

نماینده ولی فقیه با تاکید برانیکه جدال دراسلام ممنوع است، تصریح کرد: جدال، گفتگوهای بی هدف و برای به کرسی نشاندن حرف خود را گویند، یعنی من می دانم حرف حق چیست ولی نمی خواهم بپذیرم و می خواهم طرف مقابل خود را از صحنه خارج کنم که از نظر اسلام گناه است.

وی تاکید کرد: ما دراسلام جدال نداریم بلکه گفتگوی صمیمانه داریم واگر جدال شد باید سریع خود را از صحنه بیرون بکشیم.

وی افزود: اکنون در جامعه جدال به مسایل ریزی کشیده شده که فقط مردم را نارحت می کند، افراد یکدیگر را متهم می کنند واگر بعد از شش ماه هم پیگیری شود معلوم نیست که آخرچه شد.

نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه بنا بوده است اسلام جهانی شود، افزود: کی می خواهیم به کمال برسیم و افکار نورانی اسلام را جهانی و جاهلان بین المللی را به اسلام ترغیب کنیم؟ اسلامی که می تواند یک دین بین المللی باشد نباید درچارچوب افکار منحط زندانی شود.

وی با اشاره به این بیان امیرمومنان علی بن ابیطالب (ع) که فرمود: ” و الله انی لأظن أن هؤلاء القوم سید الون منکم” اظهار داشت: امام قسم جلاله می خورند و می فرمایند والله قسم می بینم روزی را که اینها بر شما مسلط می شوند سپس به چند چیز اشاره می کنند یکی ازآنها اینست که می بینم دشمنان که درمسیر باطل اند در باطل شان با هم متحدند و شما درمسیر حق تان با هم اختلاف دارید.

وی با اشاره به اینکه درحدیث آمده است: هیچکس از گذشته تا حال درپرتو اختلاف به موفقیت دست پیدا نکرده است، گفت: با داشتن انقلابی اسلامی و مردمی وفادارو ایدئولوژی وفرهنگ غنی اسلام اگر نتوانیم بدلیل هوا و هوس و اختلافات منطق اسلام را به دینا ارائه دهیم خسارت بزرگی کرده ایم.

وی تاکید کرد: با گفتن و حرف زدن درباره وحدت هیچ چیزدرست نمی شود، وحدت اصولی دارد که اسلام آن را بیان کرده است و باید رعایت همه این اصول بشود تا به وحدت برسیم و مشکلات را با تدبیر و نصیحت حل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه نمی توان جلوی انتقاد را گرفت، افزود: وحدت امروز از نان شب برای مردم ضروری تر است چرا که اگر اختلاف آمد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، اقتصاد را به هم می ریزد و امنیت و آسایش مردم به خطر می اندازد لذا وحدت از هر چیزی برای جامعه ما ضروری تر است.

برچسب ها: ,