گروه: . / اجتماعی
تاریخ: 15:29 :: 2021/07/11
کرونا اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده است

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی و ... دامنه اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده، اضافه کرد: طی این مدت تماس با اورژانس اجتماعی و خط ۱۴۸۰ بهزیستی رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

 

البرز مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی و … دامنه اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده، اضافه کرد: طی این مدت تماس با اورژانس اجتماعی و خط ۱۴۸۰ بهزیستی رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

اسدالله حیدری در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، با اشاره به در پیش بودن هفته بهزیستی اظهار کرد: هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی (۲۲ الی ۲۸) تیر ماه است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بهزیستی استان در این هفته برنامه‌های مختلفی دارد که از میان آنها می‌توان به افتتاح مسکن معلولین دارای دو عضو، افتتاح دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها، رونمایی از ۶۷ دستگاه اکسیژن ساز، افتتاح دو خانه کوچک توانبخشی در کرج، افتتاح دو مرکز نگهداری دختران و پسران معلول ذهنی بالای ۱۴ سال و افتتاح کارگاه اشتغال معتادین بهبود یافته اشاره کرد.

حیدری از افتتاح کلینیک مددکاری اجتماعی در شهرستان کرج، افتتاح مرکز جامع خدمات مشاوره و روانشناسی در کرج، افتتاح خوابگاه مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در شهرستان نظرآباد و توزیع غذای گرم در مناطق حاشیه‌ای استان به عنوان دیگر برنامه‌های هفته بهزیستی نام برد.

این مسئول توضیح داد: بسیاری تصور می‌کنند  فعالیت‌های بهزیستی تنها به خدمات رسانی به معلولان محدود می‌شود ولی این نهاد بیش از ۱۸۴  ریز فعالیت دارد که بسیاری از آن بی خبرند.

وی با اشاره به اینکه معلولیت در جامعه ما موضوعی فردی نیست و رنگ و بوی اجتماعی دارد، توضیح داد: معلولین  کشور از حداقل امکانات و حقوق خود بی بهره هستند و علی رغم اینکه طی سال‌های اخیر اقداماتی برای بهبود شرایط آنها انجام شده ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف را تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تجهیزات توانبخشی بهزیستی استان توضیح داد: با افزایش قیمت دلار و اعمال برخی تحریم‌ها شاهد افزایش چند برابری تجهیزات توانبخشی بودیم به طوری که قیمت ویلچر ۷۰۰ هزار تومانی ناگهان به ۳ میلیون تومان رسید این در حالی بود که وضعیت اعتباری بهزیستی تغییر چندانی نداشت.

حیدری تاکید کرد: علی رغم این مشکلات وضعیت انبارهای بهزیستی استان در خصوص تجهیزات توانبخشی مناسب است و در حال حاضر هیچ مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی و … دامنه اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده، اضافه کرد: طی این مدت تماس با اورژانس اجتماعی و خط ۱۴۸۰ بهزیستی رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند زوج در نوبت فرزندخواندگی قرار دارند، گفت: تعداد متقاضیان فرزند سه برابر کودکانی بی سرپرستی است که در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند به همین دلیل مدت زمان انتظار آنها طولانی خواهد بود.

وی توضیح داد: در حال حضار پرونده زوجینی که از سال ۹۶ و ۹۷ درخواست فرزندخواندگی داده اند در حال بررسی است.

این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شرایط فرزندخواندگی تا حد زیادی آسان شده و متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در سامانه فرزند خواندگی طبق اولویت در نوبت قرار بگیرند.

وی توضیح داد: در حال حضار ۳۶۰ کودک در ۲۰ مرکز شبه خانواده بهزیستی که هر یک از آنها ۱۲ نفر ظرفیت دارد نگهداری می‌شوند و علاوه بر این، ۳۰۰ برای کودک که توسط یکی از اعضای خانواده یا فامیل نگه داری می‌شوند نیز یارانه تعلق گرفته است.

وی در پاسخ به چگونگی مواجه بهزیستی با کرونا توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ نفر در آسایشگاه‌های معلولین، خانه‌های سالمندان و مراکز اعصاب و روان بهزیستی نگه داری می‌شوند که حساسیت بالایی در خصوص ابتلا به کرونا دارند.

حیدری گفت: خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته به ویژه در خانه‌های سالمندان که بیشترین امکان شیوع کرونا را دارند، میزان فوتی‌های جامعه هدف بسیار کم بوده است.