گروه: . / /
تاریخ: 18:31 :: 2021/07/07
تلاش برای توقفِ “سنت وحشیانه قتل‌عام نهنگ‌ها” در دانمارک

در عرض ۲۴ ساعت در جزایر "فارو" ۱۳۱ قطعه نهنگ خلبان به بی‌رحمانه‌ترین شکل سلاخی شدند و این کشتار وحشیانه برای چند روز ادامه دارد.

در عرض ۲۴ ساعت در جزایر “فارو” ۱۳۱ قطعه نهنگ خلبان به بی‌رحمانه‌ترین شکل سلاخی شدند و این کشتار وحشیانه برای چند روز ادامه دارد.

 

به گزارش ایسنا، مجمع‌الجزایر فارو در اقیانوس اطلس شمالی و در مثلثی میان سه کشور ایسلند، نروژ و بریتانیا قرار دارد. فارو بخشی از پادشاهی دانمارک است اما خودمختاری دارد و این باعث شده تاکنون دانمارک از زیر بار مسئولیت کشتار نهنگ‌ها شانه خالی کند.

این جزیره شامل ۱۸ جزیره سنگی و آتشفشانی است که توسط تونل‌های جاده‌ای، کشتی‌ها، آزادراه‌ها و پل‌ها به هم متصل می‌شوند. مناطق سرسبز علفی و صخره‌های ساحلی شیب‌دار آن محل زندگی هزاران پرنده و جانور دریایی است. این سواحل زیبا، هر سال به مدت چند روز میزبان موج‌های خون‌آلود می‌شوند.

امسال نیز جزایر فارو بار دیگر کشتار سالانه نهنگ‌ها را با قتل‌عام بیش از ۱۰۰ نهنگ خلبان ظرف ۲۴ ساعت آغاز کرد. گروه محافظت از حیوانات نجات صخره‌های دریایی، (Save the Reef) می‌گوید: با وجود اینکه این نهنگ‌ها که گونه‌ای از دلفین هستند، توسط “کنوانسیون حیات‌وحش بِرن” تحت محافظت هستند اما طی یک شبانه‌روز ۱۳۱ قطعه از آن‌ها به طرز وحشیانه‌ای قتل‌عام شدند.

کشتار سالانه نهنگ‌ها که قدمتی ۱۰۰۰ ساله در این منطقه دارد، ادامه می‌ یابد و برگزارکنندگان آن معتقدند که با کشتن نهنگ، مردانگی‌شان را ثابت می‌کنند. مردان در این جزیره با گیر انداختن نهنگ‌ها بین قایق‌های ماهیگیری و ترساندن آن‌ها با صداهای بلند، گله آن‌ها شامل نهنگ‌های جوان و باردار و بچه نهنگ‌ها را به‌سوی ساحل می‌کشانند. جایی که با ضربه خنجرهای کوتاه روی گردن جلوی چشم هم زجرکش و سپس سلاخی می‌شوند.

کشتار نهنگ‌های جزایر فارو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

بنابراین سنت، سالانه به‌صورت متوسط بیش از ۸۰۰ قطعه نهنگ در جزایر فارو کشته می‌شوند، درحالی‌که کمتر از ۲۰ درصد ساکنان این جزایر از گوشت و چربی نهنگ استفاده می‌کنند.

“جمعیت سیاره آبی”، گروه محیط زیستی دیگر است که برای متوقف کردن این کشتار تلاش می‌کند. آن‌ها می‌گویند تعداد نهنگ‌های به قتل رسیده طی روزهای گذشته بسیار بیشتر از این تعداد است و از دولت جزایر فارو خواسته تا این رسم وحشیانه را متوقف کند. این جمعیت همچنین کمپینی آنلاین برای توقف کشتار نهنگ‌ها به راه انداخته که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار امضا جمع‌آوری کرده است. این کمپین از رهبران ژاپن و جزایر فارو می‌خواهد تا شکار نهنگ‌ها را که سالانه عامل کشتار بیش از ده‌ها هزار نهنگ است، متوقف کنند.

زندگی این‌گونه نهنگ از چندین جهت درخطر است. هرسال صدها قطعه از آن‌ها به‌صورت گروهی به ساحل می‌آیند. علت این کار که به خودکشی نهنگ‌ها معروف شده هنوز مشخص نیست اما تعدادی از پژوهشگران، مختل شدن سیستم ردیابی هوشمند این دلفین‌ها به علت اختلال با سیگنال‌هایی که منبع انسانی دارند (مانند موج‌های رادیویی) را دلیل این مرگ دسته‌جمعی می‌دانند.

به گزارش ایندیپندنت، همچنین این آبزیان به علت باهوش و اجتماعی و تربیت‌پذیر بودن، قربانی اسارت در باغ‌وحش‌ها و نمایش‌های دریایی می‌شوند. آلودگی دریا نیز از سوی دیگر زنجیره غذایی آن‌ها را تهدید کرده و محیط مناسب برای آن‌ها هر سال محدودتر می‌شود. با این‌ وجود کشتار این نهنگ‌ها مخصوصا توسط دو کشور ژاپن و دانمارک همچنان ادامه دارد.