تاریخ: 4:25 :: 2018/09/03
ظرفیت پایین برخی نوبازیگران یا بی تدبیری صدا و سیما؟

ریحانه پارسا هم با انتشار عکسی از تهیه کننده و کارگردان سریال در اینستاگرامش نوشت: من دستِ شمارو مي‌بوسم، من تا ابد مديون اعتماد اين دو عزيزم، من، ريحانه پارسا دختري كه از الان تا هميشه اگر كسي ميشناستش به واسطه ي سريال پدر هست ( اين رو هيچ وقت يادش نميره) از همين پست ميگم اگر اين روزها عكسي ديده شده كه فرقِ زيادي با تصويرِ اين ماه هاي اخير داره بي هيچ جبهه‌گيري خاصي و موضع داشتن بوده و هست. صرفا توجيهي است كه ريحانه هيچ شباهت(ظاهري)به ليلاي ديده شده نداره! 

به تازگی سریال پدر (همان سریالی که پسر دانشجو برای فرار از دست دخترها از پنجره به بیرون پرید) پخش آن از شبکه ۲ سیما به پایان رسیده و همزمان با خبر ساخت سری دوم آن، دچار یک حاشیه جدید شده است.

ریحانه پارسا بازیگر نقش لیلا بعد از پایان سریال در صفحه اینستاگرامش هر عکسی که مرتبط با سریال پدر بود را حذف و مجموعه‌ای عکس منتشر کرد که در آن اسپانسری مشخص دارد و عکس‌ها در جهت تبلیغات اسپانسر است.

بارزترین وجه عکس‌های جدید ریحانه پارسا ظاهر متفاوت او با تصویری است که در سریال پدر از وی به نمایش گذاشته شده بود، مخاطبان به این تغییر واکنش نشان دادند. طبق معمول ۲ طیف موافق و مخالف شکل گرفت و با توجه به زمزمه ساخت ادامه سریال پدر این پرسش مطرح گشت که آیا با این ظاهر جدید در سری بعدی پدر (پدر۲) او باز می‌تواند به ایفای نقش بپردازد یا ممنوع التصویر خواهد شد؟

واکنش گروه سازنده سریال به این اتفاق انتشار عکسی از پارسا در صفحه اینستاگرام سریال پدر بود با این کپشن: « ما عاشق نقش‌ها می‌شویم نه نقش‌پردازان » و به شکلی تلویحی خبر از کنار گذاشته شدن این بازیگر دادند.

ریحانه
در مقابل ریحانه پارسا هم با انتشار عکسی از تهیه کننده و کارگردان سریال در اینستاگرامش نوشت: من دستِ شمارو مي‌بوسم، من تا ابد مديون اعتماد اين دو عزيزم، من، ريحانه پارسا دختري كه از الان تا هميشه اگر كسي ميشناستش به واسطه ي سريال پدر هست( اين رو هيچ وقت يادش نميره) از همين پست ميگم اگر اين روزها عكسي ديده شده كه فرقِ زيادي با تصويرِ اين ماه هاي اخير داره بي هيچ جبهه‌گيري خاصي و موضع داشتن بوده و هست. صرفا توجيهي است كه ريحانه هيچ شباهت(ظاهري)به ليلاي ديده شده نداره! 

غالب این هنرمندان از خود تلویزیون شروع کرده‌اند و بعد در خود همان رسانه ممنوع التصویر شده‌اند و این روند از گذشته تا بحال ادامه داشته است، یک دور باطل به این شکل که شخصی را در تلویزیون معرفی می کنند و چهره می شود وقتی که به معروفیت و محبوبیت رسید از آنجاییکه شخص بسیار با ظرفیتی است به یکباره تصاویر او که کاملا در تضاد با تصاویر پخش شده از صدا و سیما و شعائری است که صدا و سیما به آن پایبند است در فضای مجازی منتشر شده و مخاطب هم از بس به این دوگانگی رفتاری بازیگران صدا و سیما عادت کرده همواره منتظر بازیگران جدید و عکسهای بعضا هنجار شکن آنان است!

نمونه های بسیار زیادی را می توان اسم برد ،بازیگری که که با سریال “زمانه” مطرح شد و یا بازیگر دیگری که با سریال “دلنوازان” شناخته شد و ….

ریحانه
البته مدیران همه چیز دان صدا و سیما که متاسفانه معمولا از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی خاص انتخاب میشوند هم خودشان به این موضوع عادت کرده اند! و اگر در این مورد از این مدیرا سوال شود معمولا منفعلانه در مقام پاسخ اظهار میدارند که: هنری ها و فضای حاکم بر آنها همین است!

در حقیقت به سادگی و در اسرع وقت صورت مساله را پاک مینمایند! این درحالی است که شاید با کمی تدبیر در انتخاب کارگردان،بازیگر و یا رویه ها و ایین نامه ها بتوان این مشکل که قبح آن در جامعه ریخته شده است را کاهش داد.صد البته که اگر این موضوع هم از مدیران صدا و سیما پرسش شود پاسخ آن خواهد بود که: می نشود کرده ایم ما!

از سوی دیگر از آنجاکه  ممنوع  التصویر شدن بازیگران در صدا و سیما حتما دلایل و آیین نامه خاصی دارد که بر اساس آن عمل میشود و بعید است که قائم به تصمیمات فردی مدیران باشد، متاسفانه به علت عدم شفافیت ( ظاهرا به دلیل حفط برخی حرمتها و حریم افراد )طوری به جامعه القاء شده که  هیچ قانون و آئین نامه مدونی  برای مشخص کردن چهارچوب های انتخاب بازیگران و یا بحق یا ناحق بودن ممنوع التصویری‌ها وجود ندارد!

تنها چیزی که هست اینست که یک دوره‌ای هستند و یک دوره‌ای نیستند، بدون هیچ توضیحی! البته در این اواخر گویا این مشکل فقط برای هنرمندان و مجریان و … نیست حتی به سطح وزیر هم رسیده است!

شاید برخی بر این عقیده باشند که ریحانه پارسا کار غیر قانونی انجام نداده است و فقط میان نوع پوششی که در سریال داشته است با پوشش زندگی شخصی‌اش تفکیک قائل شده، اما نکته مهم غافل بودن مدیران صدا و سیما از اثرات جانبی اینگونه رفتارها در جامعه و بویژه مخاطب جوان سیماست!

ریحانه
مخاطبی که اکنون با هربار مطرح شدن یک بازیگر جوان و بویژه مونث بلافاصله در فضای مجازی به دنبال عکسهای خاص و شمایل متفاوت بازیگر مطرح شده است و بازیگر جدید هم همواره پس از دیده شدن سریال و مطرح شدن نام خود، مخاطبان را ناامید نکرده و با انتشار عکسهای خاص، مخاطب خود را سیراب مینماید. با کمی تامل در مطلب یا همان پست نوشته شده توسط ریحانه پارسا میتوان نکته ظریفی را دریافت که : بازیگر نقش اصولا هیچ اشتراکی با بازیگر دیده شده لااقل بلحاظ ظاهری ندارد!

در حقیقت در این نوشته اعلام میدارد که : آی مردم من اون دختر محجبه ای که شما دیدین نیستما….. چرا ؟ چون احتمالا محجبه بودن خیلی بده و من به عنوان یک بازیگر مطرح شده جدید، اعتقادی به اون ظاهر ندارم!خیلی مدرن و امروزی ام که تو عکسامم معلومه و …     لذا در این بین ظاهراً صدا و سیما محملی است جهت دیده شدن یک فرد و عکسهای خاص او در فضای مجازی! چه آنکه بدلیل انتشار این عکسها دیگر امکان فعالیت بازیگر یاد شده در سیما میسر نبوده و ناچارا جهت دیده شدن سریال باید بازیگر جدید معرفی کرد و باز قصه از نو آغاز میشود!