تاریخ: 14:52 :: 2021/06/27
زنگ هشدار به صدا درآمد/ تهران به وضعیت قرمز نزدیک شد

مدیرعامل آبفای تهران با تاکید بر اینکه هنوز به وضعیت قرمز نرسیده‌ایم اما زنگ هشدار برای تهران به صدا درآمده است، گفت: مصرف آب شرب تهران 3 میلیون و 680 هزار متر مکعب مصرف بالاتر رفته است.

مدیرعامل آبفای تهران با تاکید بر اینکه هنوز به وضعیت قرمز نرسیده‌ایم اما زنگ هشدار برای تهران به صدا درآمده است، گفت: مصرف آب شرب تهران ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار متر مکعب مصرف بالاتر رفته است.

محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی، با بیان اینکه اکنون تهران از وضعیت سبز خارج و به وضعیت نارنجی رسیده است، اظهار داشت: امسال بارندگی در تهران و کل کشور نامناسب بود، بر خلاف اینکه سال قبل بهترین وضعیت بارندگی را در ۵۰ سال اخیر داشتیم، امسال بدترین وضعیت را طی نیم قرن اخیر داریم، بنابراین در دو سال متوالی تنوع آب و هوایی بسیار شدیدی را تجربه کردیم.

۳۵ درصد کاهش بارندگی

وی با بیان اینکه امسال بدون استثناء در کل کشور حتی در استان‌های شمالی بارندگی کاهش یافته است، افزود: میزان بارندگی در تهران تابحال حدود ۲۹۰ میلی‌متر بوده در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۴۰ میلی‌متر بوده است، یعنی نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

۳۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر میزان موجودی مخازن سدها حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب است در حالی که سال قبل در همین زمان یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب بوده است یعنی ۳۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن داریم.

مصرف آب شرب تهران ۳،۶۸۰،۰۰۰ متر مکعب افزایش یافت

وی با تاکید بر اینکه هنوز به وضعیت قرمز نرسیده‌ایم اما زنگ هشدار برای تهران به صدا درآمده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا مصرف بالا است یکی از علل هم بحث کرونا و شدت گرما نسبت به سال قبل است. البته امسال میزان مصرف نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری نداشته ولی واقعیت این است که مصرف بالا است، مصرف آب شرب تهران ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار متر مکعب مصرف بالاتر رفته است.

آب پرمصرف‌ها قطع می‌شود

بختیاری گفت: فعلا برنامه این است که به مشترکین پرمصرف خانگی و غیرخانگی هشدار می‌دهیم، رفتار مصرف در یک دوره ۲ تا ۳ هفته‌ای رصد می‌شود چنانچه بیش از دو برابر میانگین مصرف داشته باشند اخطار دریافت می‌کنند و اگر در میزان مصرف تغییری اعمال نکنند اخطار دریافت می‌کنند و آب مشترکین به طور موقت قطع می‌شود.

یک ساعت هم قطعی نداشتیم

وی با بیان اینکه ۸۴ درصد مصرف آب شرب تهران در بخش خانگی است، افزود: تهران امسال  نسبت به بقیه مناطق کشور وضعیت خوبی دارد، عمدتا در استان تهران یک ساعت قطعی آب نداشتیم، پارسال هم زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد ما با ۱۲ درصد افزایش مصرف مواجه شدیم اما یک ساعت هم قطع اعمال نشد. اما باید در نظر داشته باشیم منابع آب تهران محدود است و لایزال نیست، فقط ۵ سد برای تامین آب شرب تهران داریم، از هر جایی که توانستیم آب وارد کرده‌ایم و منبع جدیدی هم نداریم، بنابراین باید با مدیریت، مصرف را کنترل کنیم.

تهران بیمه شد

مدیر عامل آبفای تهران در ادامه گفت: البته دو اتفاق تهران را بیمه کرد یکی مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم تهران که اواخر سال ۹۸ وارد مدار شد؛ دیگری تصفیه‌خانه ششم بود که پارسال به کمک تهران آمد. ما هم اکنون ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه از تصفیه‌خانه ششم آب وارد می‌کنیم همین باعث شد که کسری تهران را جبران کنیم و دنبال این هستیم که ظرفیت تصفیه‌خانه را به ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه برسانیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سازه‌ای داریم اما امکان احداث سد و یا تامین آب جدید را نداریم، تاکید کرد: باید پروژه‌های افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها باضافه مدیریت مصرف را اعمال کنیم، در این صورت سال‌ها در تهران مشکلی نخواهیم داشت.

وضعیت آب‌های زیرزمینی چگونه است؟

بختیاری درباره استفاده از منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: در تهران حدود ۱۵۰۰حلقه آب شرب داریم که ۶۰۰ حلقه در شهر تهران و مابقی در سایر شهرستان‌های استان قرار دارند، به میزانی که از آب سطحی برداشت می‌کنیم برداشت از آب زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند، سال گذشته وضعیت بارندگی خوب بود بنابراین ۸۲ درصد از منابع آب سطحی استفاده کردیم که باعث شد برداشت از آب‌های زیرزمینی به ۱۸ درصد برسد و بسیاری از چاه‌ها خاموش و کیفیت هم بالاتر رفت. در هر حال هر قدر از آب سطحی استفاده کنیم به نفع سفره‌های زیرزمینی کار کرده‌ایم.