تاریخ: 18:07 :: 2021/04/14
روزه باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا نمی‌شود

سازمان بهداشت جهانی با انتشار پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اعلام کرد که تاکنون شواهدی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به کرونا بر اثر گرفتن روزه یافت نشده است.

سازمان بهداشت جهانی با انتشار پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اعلام کرد که تاکنون شواهدی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به کرونا بر اثر گرفتن روزه یافت نشده است.

به گزارش سایت سازمان بهداشت جهانی، با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این سازمان طی پیامی توصیه‌هایی را برای روزه داران در این ماه مبارک منتشر کرد.

سازمان بهداشت جهانی از روزه داران خواسته تا در این ماه ضمن استفاده از غذاهای سالم و نوشیدن آب کافی، از مصرف غذاهای چرب، شیرین و استعمال دخانیات پرهیز کرده و فعالیت بدنی کافی داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از روزه داران خواسته تا در این ایام دستان خود را به خوبی شسته و حتماً از ماسک استفاده کنند.

به علاوه این سازمان تاکید کرده که مردم فاصله اجتماعی لازم را رعایت، در هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کرده و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و گروه‌های پرخطر از حضور در فضاهای شلوغ، رویدادها و دورهمی ها پرهیز کنند.

سازمان بهداشت جهانی در پیام خود تأکید کرده که تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه روزه می‌تواند خطر ابتلاء به ویروس کرونا را افزایش دهد، یافتن نشده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده که افراد سالم می‌توانند در شرایط فعلی روزه بگیرند.

بیماران مبتلا به ویروس کرونا و افرادی که دارای برخی علائم هستند نیز می‌توانند با مشورت پزشک و رعایت مجوزهای مذهبی، نسبت به گرفتن روز یا نگرفتن آن تصمیم‌گیری کنند.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که امسال مراسم‌های افطار و سحر دسته جمعی، ترجیحاً به صورت مجازی برگزار شود و در صورت برگزاری این مراسمات نیز تجمعات بزرگ به تجمعات کوچک تبدیل شده و افراد در محیط‌های باز و با تهویه مناسب حضور یابند.

در این پیام آمده است که بنابر اعلام مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، تزریق واکسن باعث ابطال روزه نمی‌شود چرا که واکسن کرونا از طریق تزریق وارد بدن شده و از طریق دهان یا بینی وارد نمی‌شود، در نتیجه این امر باعث ابطال روزه نمی‌شود.

این سازمان تاکید کرده است که در صورت واکسیناسیون نیز مردم برای پیشگیری از خطر احتمالی انتقال ویروس به دیگران، همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

بر اساس این پیام مجمع بین‌المللی فقه اسلامی اعلام کرده است که از هزینه زکات و صدقات مسلمانان در ماه مبارک رمضان، می‌توان در مسیر تهیه و تولید واکسن کرونا در سراسر جهان استفاده کرد و از مسلمین نیز خواسته تا برای جمع آوری صدقات از فناوری‌های دیجیتال استفاده کنند.