تاریخ: 16:12 :: 2021/03/03
سفر را در خیالتان هم تصور نکنید / خود را گرفتار بیمارستان و ICU نکنید

وزیر بهداشت ضمن تشریح روند بیماری کرونا در دنیا و ایران،ضمن تاکید بر جدی گرفتن ویروس جهش یافته و رعایت پروتکلها از سوی مردم، گفت: اصلا مشخص نیست که چه روزهایی را در پیش داشته باشیم؛ خواهشم این است که تدارک سفرها را در ذهن و خیال‌تان هم تصویر نکنید.

وزیر بهداشت ضمن تشریح روند بیماری کرونا در دنیا و ایران،ضمن تاکید بر جدی گرفتن ویروس جهش یافته و رعایت پروتکلها از سوی مردم، گفت: اصلا مشخص نیست که چه روزهایی را در پیش داشته باشیم؛ خواهشم این است که تدارک سفرها را در ذهن و خیال‌تان هم تصویر نکنید.

دکتر سعید نمکی از محل رصدخانه طرح شهید سلیمانی، گفت: وضعیت جهان همانطور که می‌دانید و از رسانه ها می بینید، متاسفانه مشکل ویروس کرونا و به خصوص ویروس موتاسیون یافته اکثر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در ۲۴ ساعت گذشته در آمریکا که بالاترین آمار را دارد، ۱۹۸۹ مرگ، برزیل با ۱۷۲۶ مرگ، روسیه با ۴۴۱ مرگ، مکزیک با ۴۳۷ مرگ، آلمان ۴۰۱ مورد و انگلیس ۳۴۳ مورد، ایتالیا ۳۴۳ مورد، فرانسه ۳۳۰ مورد، هلند ۲۱۶ مورد و ایران با ۸۶ مورد مرگ و میر در جهان گرفتار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

وی افزود: در ایران روند مرگ و میر در کشور علی رغم ویروس موتاسیون یافته، دو رقمی است؛ زیرا  همکارانمان شبانه روز تلاش کردند تا اجازه ندهند که مرگ و میرها از حد دو رقمی بیشتر شود و امروز هم خوشبختانه میزان مرگ ما به بیش از دو رقمی افزایش پیدا نکرده است.

خوزستان؛ استانی آتشین از نظر گرفتاری با کرونا

وزیر بهداشت گفت: درباره روند گرفتاری در کشور امروز بیشترین درگیری را در استان خوزستان داریم و یک استان آتشین از نظر گرفتاری با بیماری است. متاسفانه اکثر شهرهای استان گرفتارند. شهرهای شمالی استان مانند شوشتر و دزفول هم که قبلا مرگ و میری درباره ویروس موتاسیون یافته نداشتیم، دچار گرفتاری و مرگ و میر شدند.

شدت و هجوم کرونای جهش یافته به ریه ها

نمکی تاکید کرد: این ویروس موتاسیون یافته متاسفانه چهره ای متفاوت از ویروس ووهان از خود نشان می دهد. ویروسی است گرفتار کننده و به سرعت شدت بیماری در آن بالا می رود و به شدت افراد بدحال شده و جوان‌تر ها گرفتار می‌شوند. ما ابتدا فکر می‌کردیم افراد دیر مراجعه می‌کنند، اما بعد دیدیم بیمارانی هم که به موقع مراجعه می‌کنند، تعدادی‌شان در عرض ۴۸ ساعت در فاز گرفتاری سخت ریوی و مرگ و میر گرفتار می‌شوند. از ۷۰ بیمار اینتوبه ما در بیمارستان‌های خوزستان، متاسفانه در یک شبانه روز ۳۰ نفر تلف شدند و این نشان از شدت، حدت و هجوم بیماری به ریه‌هاست.

وزیر بهداشت گفت: این پیش‌بینی بود که قبلا انجام داده بودیم و قبلا در مقابل همین دوربین‌ها من چند هفته قبل تمام این تذکرات را به مردم داده بودم و اعلام کردم که اگر خدایی نکرده دچار چنین مصیبتی شویم، کار بسیار سنگین و سخت می‌شود. استاندار خوزستان به خوبی همراهی می‌کنند و به شدت همراه هستند و کار را مدیریت می کنند.

گله‌مندیم؛ هنوز در حمل و نقل عمومی خوزستان، تست الزامی نیست

وی افزود: البته هنوز گله‌مندی‌های خودمان را داریم. در هندوستان با پیدا شدن مواردی از ویروس موتاسیون یافته، کل پروازها تعطیل شد و فقط هواپیماهای باربری کار می‌کنند، در نیوزیلند با یک مورد گزارش بیماری، تعطیلی عمومی در بسیاری از فعالیت‌های عمومی ایجاد کردند، در استرالیا و برخی کشورهای دیگر اروپایی به شدت محدودیت ایجاد کردند، اما متاسفانه امروز که با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان صحبت می‌کردم، اعلام کرد که هنوز ما برای سوار شدن به قطار، هواپیما و وسایل حمل و نقل عمومی تست الزامی نیست که من دوباره نامه محکمی نوشتم به دنبال نامه‌های قبلی که حداقل زمانیکه ما یک کانون سنگین آلودگی داریم، اجازه ندهیم که ویروس به جاهای دیگر کشور سرایت کند. خدایی نکرده اگر سه تا چهار خوزستان دیگر با این ویروسی با این قدرت سرایت و مرگ آفرینی داشته باشیم، واقعا کنترل ممکن است از دست ما و همکارانمان خارج شود و مصیبت بزرگی خواهد بود.

مشکل کمبود اکسیژن خوزستان رفع شد

تسلط بر اوضاع پریشان خوزستان

نمکی گفت: در خوزستان به سرعت بحث کمبود اکسیژن را با اعزام سه دستگاه اکسیژن ساز رفع کردیم و همکارانم تلاش کردند که تخت‌هایی را اضافه کنند که مشکل کمبود تخت نداشته باشیم و تا اینجا هم با تسلط کامل بر اوضاع پریشان بیماری در استان همکارانم کار را مدیریت می کنند و امیدوارم با همین تسلط کار را به یک سرانجام مناسبی برسانیم.

میزان پایین رعایت پروتکلهای بهداشتی در خوزستان

وزیر بهداشت ادامه داد: در استان متاسفانه علی رغم تذکرات مکرر رعایت پروتکل ها بسیار پایین است. در برخی جاها بهتر شده اما هنوز هم نسبت به متوسط کشوری بسیار پایین است و این نشانه ای است که با این سطح رعایت جمع کردن بیماری و جلوگیری از اشاعه بیشتر بیماری کار بسیار صعب و حتی غیرممکنی است.

تذکر به ۶ استان درباره ترددهای بین استانی

وی افزود: تذکر  خاص به همکارانم و استانداران دارم در استان هایی مانند لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر و هرمزگان که مردم ترددهای بین استانی دارند که اولا نباید اجازه آن را دهیم؛ اما اگر نمی توانیم و ناچاریم واین رفت و آمدها دارد اتفاق می افتد و  دست مان کوتاه است که از روز اول هم متاسفانه همینطور بوده، حداقل تمنا و خواهش کنیم که مراقب باشند تا آتش بیماری به استان های همجوار نیفتد که کار بسیار سخت می شود.

ویروس موتاسیون یافته را جدی بگیرید

خود را گرفتار بیمارستان و ICU نکنید

وزیر بهداشت گفت: مردم عزیز تقاضا می‌کنم که ویروس موتاسیون یافته جدید را بسیار جدی بگیرید، ویروس، ویروس خطرناکی است. نمی خواهم مردم را دچار وحشت، اضطراب و هراس بیش از حد کنم. اولا بدانید ما و همکاران‌مان همیشه در کنار مردم هستیم. همانطور که از هیچ چاقو خورده و زخمی در اورژانس نمی پرسیم که تقصیر با چه کسی بود، اگر کسی قصور کرد و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حرف‌های ما را گوش نداد، ما هرگز او را مورد بی توجهی قرار نمی دهیم. ما خودمان را برای موج‌های سنگین آماده کردیم، اما تقاضا می‌کنیم که مردم خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستانی و آی سی یو ها ما نکنند. اگر آنجا بروند نمی دانم که چقدر در بهبود این عزیزان با لطف خداوند توفیق پیدا می کنیم.

سفر را در خیالتان هم تصور نکنید

وی با تاکید بر اینکه تقاضا می کنیم که مردم رعایت کنند، گفت: زمان خریدهای نوروزی است. امیدوار بودیم و هستیم که مردم ما عید نوروز کم خطر و کم عارضه‌ای را طی کنند. از حالا بار و بندیل سفر نبندیم، اصلا مشخص نیست که چه روزهایی را در پیش داشته باشیم. خواهشم این است که تدارک سفرها را در ذهن و خیال‌تان هم تصویر نکنید. ان‌شاءالله اگر اسفند کم عارضه‌ای را گذراندیم، به مردم اعلام می‌کنیم که با چه پروتکلی می‌توانند جابجایی داشته باشند.

نمکی گفت: می‌دانم خسته شدید و سال سختی گذشت. همه ما روزها و شب‌های بسیار سختی داشتیم. این برادر کوچکی که در خدمت شما حرف می زند، بیش از همه مردم ایران دغدغه و فشار روحی و ذهنی داشت و شبانه روز با تک تک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در تماس است تا ببیند که چگونه است و نوسان قلبش با نوسان پر شدن و خالی شدن تخت های بیمارستان و مرگ و میر مردم این کشور تنظیم شده است. همه ما دچار کوفتگی جسم و روح هستیم، اما باز هم باید احتیاط کنیم و بیش از پیش صبوری کنیم. امیدوارم با رعایت همه این پروتکل ها بتوانیم در مدیریت بیماری گام های موفق تری را برداریم. برای همکاران عزیزم که در برخی استان ها درگیر موج هستند، طلب صبوری و توفیق از خداوند را دارم.