
فکر میکنید شما یک خریدار باهوش هستید؟ اما متوجه نمیشوید که چگونه فروشندگان شما را ترغیب میکنند تا کیف پول خود را خالی کنید.
خرده فروشان، بازاریابها، متخصصان فروش و مدیران عامل تصمیم دارند شما را بیش از آنچه برای خرید برنامه ریزی کرده اید، به خرید ترغیب کنند. علاوه بر این، خرده فروشان تاکتیکهای فروشی دارند که ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما به عنوان یک ابزار سنگین برای جدا کردن شما از پولتان عمل میکند.
در ادامه ۱۰ ترفند که ممکن است فروشندگان در این خصوص استفاده کنند آورده شده است.
پیشنهاد ارسال رایگان
فروشندگان مجازی میدانند که بسیاری از ما در پرداخت هزینههای حمل و نقل بیزار هستیم، بنابراین آنها اغلب در فروشهای خود تبصرهی ارسال رایگان را ارائه میدهند. این ترفند ممکن است به ضرر خریدار تمام شود، زیرا برای اینکه ارسال رایگان مشمول خرید وی شود، مجموع خرید باید به حد نصاب مشخصی برسد.
همه ما وقت زیادی را صرف جستجوی موارد اضافی کرده ایم تا به سفارش خود اضافه کنیم تا به مبلغ مورد نیاز برای ارسال رایگان برسیم. یعنی فرد خریدار ممکن است حتی کالاهایی را که نیاز هم ندارد به سبد خرید خود اضافه کند تا هزینهای بابت دریافت کالا پرداخت نکند.
این ترفند معمولا در حراجیها صورت میگیرد و فروشندگان زمانی که به تعداد بسیار زیاد کالایی در انبارهای خود داشته باشند معمولا این ترفند را پیاده میکنند.
شما به فروشگاه مراجعه میکنید و قصد خرید تنها یک کالای مورد نظر را دارید، اما با دیدن این ترفند فریب خورده و برای دریافت یک عدد رایگان، تعداد بیشتری خرید انجام میدهید و هزینه بیشتری نیز پرداخت میکنید.
یکی بخر، یکی مجانی بگیر
در ترفند یکی بخر یکی مجانی ببر قیمت نهایی محصول کم نمیشود بلکه ممکن است فروشنده با پیاده کردن چند ترفند قیمت محصول را بالاتر نیز ببرد تا کمتر ضرر ببیند.
بسته ترکیبی پیشنهادی
در این ترفند در صورتی که شما قصد خرید هر چهار محصول را داشته باشید، قطعا خرید این بسته پیشنهادیذ به صرفه خواهد بود چراکه قیمت نهایی هر یک از محصولات بیشتر از قیمتی است که در پیشنهاد نهایی درج شده است.
اما اگر تنها قصد خرید و نیاز به رایانه را داشته باشید نباید بسته پیشنهادی را قبول کنید چراکه فروشنده قصد خدمت رسانی به شما را ندارد و فقط خواستار فروش بیشتر محصولات خود با سود کمتر است.
ارائه کوپن
تخفیف در رویدادهای تاریخ
همین احساس طرفداری شهروندان به رویداد مورد نظر و اینکه یک فروشگاهی در نزدیکی آنها به این رویداد اهمیت داده است، دلیلی میشود تا آنها را به سمت فروشگاه راهی کند.
خرید بیشتر شانس بیشتر
اغلب این قرعه کشیها به این شکل است که هر چه خرید بیشتری انجام دهید، شانس برنده شدن در قرعه کشی نیز بیشتر میشود به طور مثال فروشگاهی ممکن است به ازای هر ۱۰ هزار تومان خرید، یک شانس برنده شدن در قرعه کشی به شما ارائه دهد.
قیمت گذاری روانشناختی
این ترفند، تنها یکی از راههای استفاده مشاغل از قیمت گذاری روانشناختی به نفع خود است. همچنین توجه داشته باشید که دستکاری برچسب قیمتها یک اقدام کاملا ساده توسط فروشنده است.
بازی با کلمات
یک ترفند جالبی که ازسوی فروشندگان اجرا میشود، بازی با کلمات است یعنی فروشنده سعی دارد تا نظر مشتری را نسبت به محصولات داخل فروشگاه جلب کند.
هر فروشنده ترفند خاص خود را دارد تا نظر مشتری را به شخص خود، فروشگاه و محصولات فروشگاه جلب کنند به طور مثال از مشتری نباید پرسید: “آیا چیز دیگهای نمیخواید” بلکه باید پرسید: “دیگه چه چیزی از این فروشگاه رو دوست دارید.”
فروش محصولاتی مانند آبنبات و چسب زخم در قبال پول خرد از جمله ترفندهایی است که بدون کلاه گذاشتن بر سر مشتری، سود زیادی را شامل حال فروشنده میکند.