تاریخ: 6:02 :: 2021/01/05
آغاز برداشت فردو۲۰ درصد از تأسیسات غنی سازی فردو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب در گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو گفت: الحمدالله امروز با شروع خوبی که داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند به سطح پایداری رسیده و همین الان برداشتی که از دو آبشاری که به این کار تخصیص داده شده است، تولید ۲۰ درصد را برمی‌داریم.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب در گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو گفت: الحمدالله امروز با شروع خوبی که داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند به سطح پایداری رسیده و همین الان برداشتی که از دو آبشاری که به این کار تخصیص داده شده است، تولید ۲۰ درصد را برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه معمولا این کار ۲۴ ساعت طول می‌کشد، یادآور شد: با تمهیدات و روش‌های جدیدی که همکاران ما به کار بردند،  ظرف ۱۲ ساعت عملی شده است و این در راستای قانون اجرای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران است.

کمالوندی گفت: پنج ماده داریم که به مسائل فنی مرتبط می‌شود که در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته این ظرفیت جدیدی نیست و سال ۱۳۸۹ بعد از اینکه سوخت ۲۰ درصد را ندادند، حسب دستور آقای صالحی در آن زمان، سازمان انرژی اتمی وارد تولید شد و توانستیم سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره موارد استفاده از اورانیوم ۲۰ درصد گفت: مصرف عمده آن برای سوخت راکتور تحقیقاتی و همچنین تولید رادیودارو است.

وی با بیان اینکه مواد کافی برای تولید رادیودارو داریم، اظهار داشت: یک میلیون نفر بیمار که الان از رادیودارو استفاده می‌کنند از سوخت‌‌های موجود است ولی در راستای اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه دو سه اتفاق پشت سر هم در یک سال و نیم گذشته در تأسیسات غنی سازی فردو رخ داده است، گفت: بعد از اینکه در پی گام چهارم فردو را فعال کردیم پسماندها را به مواد ۳.۵ تا ۴ درصد تبدیل کردیم و الان هم که مرحله جدیدی است ۲۰ درصد را تولید کردیم.

* غنی سازی بیشتر از ۲۰ درصد هم در حال بررسی است

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین یادآور شد: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که بتوانیم به درصدهای بالاتر وارد شویم و در ماده یک قانون مصوب مجلس به موارد مورد نیاز بیشتر از ۲۰ درصد که آن هم در حال بررسی است. توانایی و ظرفیت کشور به حدی است که به راحتی می‌تواند خواسته‌های نمایندگان مجلس را محقق کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما ذخایر سوخت ۲۰ درصد داشتیم و براساس برجام قرار بود دو سال قبل از اتمام ذخایر ما درخواست کنیم و آنها به ما بفروشند. البته ما حدود سه تا چهار سال مواد لازم را برای تولید رادیودارو داریم، ولی در راستای اجرای دستور مجلس این ذخیره سازی را شروع کردیم و از امروز انجام شد.

وی یادآور شد: البته مقدماتی داشت و باید پرسشنامه طراحی را به آژانس می‌دادیم و آژانس باید راستی آزمایی می‌کرد که دو سه روز کار داشت و انجام شد و امروز عملا کار فنی را شروع کردیم.

علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در اظهاراتی از آغاز غنی سازی در فردو خبر داد و گفت:‌ رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد. کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

 «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز امروز (دوشنبه)، اظهار داشت: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و‌ موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد. در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.

نماینده دائم کشورمان گفت: این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت.

پیش از این علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که فرآیند غنی سازی ۲۰ درصد به زودی در فردو انجام خواهد شد.

برچسب ها: ,