تاریخ: 17:34 :: 2020/11/14
گمانه‌زنی درباره احتمال حمله آمریکا و اسرائیل علیه ایران؛ نتانیاهو و ترامپ چه در سر دارند؟

رامپ، ژنرال "آنتونی تاتا" معاون بخش سیاسی وزارت دفاع را در جایگاه خوبی در وزارت دفاع قرار داده است؛فردی که موافق ارتکاب جنایت جنگی و بمباران بنا‌های فرهنگی و تاریخی ایران بود و استدلال می‌کرد که ایران برنامه اتمی خود را زیر این بنا‌ها مخفی کرده است.اگر ترامپ واقعا مخالف جنگ با ایران است چرا چنین افرادی را در وزارت دفاع منصوب کرده است"؟

“دونالد ترامپ” نخستین رئیس جمهوری آمریکا در ۴۰ سال گذشته است که جنگ تازه‌ای را آغاز نکرد با این حال، او در هفته‌های باقی مانده به پایان ریاست‌جمهوری وزیر دفاع را تغییر داده و بعید نیست که درصدد آغاز یک جنگ تازه این بار علیه ایران باشد.

شبکه خبری روسی “راشا تودی” در مقاله‌ای تحلیلی احتمال اقدام نظامی امریکا علیه ایران توسط ترامپ در آخرین روز‌های در قدرت بودن او را بعید ندانسته و می‌نویسد: “او “مارک اسپر” را از مقام خود برکنار کرد؛ فردی که گفته می‌شد به بله‌قربان‌گویی و اطاعت مشهور است. جایگزین او به عنوان سرپرست وزارت دفاع، “کریستوفر میلر” رئیس مرکز ضدتروریسم است که از این پس در دو ماه باقی‌مانده فعالیت خواهد کرد.

این انتخاب، اما باعث می‌شود تا گمانه‌زنی درباره جنگ احتمالی علیه ایران تقویت شود. ترامپ همواره تکرار کرده که خواستار خروج نیرو‌های امریکایی از کشور‌های دیگر و پایان دادن به جنگ‌های بی‌معنی است. میلر، اما احتمالا در برابر این موضع ضدجنگ ترامپ مقاومت خواهد کرد؛ زمانی که ترامپ از لزوم خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه سخن گفت میلر با نظر او مخالفت کرد. میلر نقش مهمی در برنامه‌ریزی برای مقابله با تروریسم ایفا کرده است.  او پیشتر ادعایی علیه ایران مطرح کرده بود.

شبکه خبری “سی ان ان” او را فرد پشت پرده تاثیرگذار بر نظرات ترامپ علیه ایران و علیه حزب‌الله لبنان معرفی کرده است. چنین سیاست و رویکردی می‌تواند در نهایت منجر به جنگ با ایران شود؛ سیاستی که اوج آن را در ترور ژنرال سلیمانی در اوایل سال جاری میلادی دیدیم.

اگر ترامپ واقعا فردی ضدجنگ بود میلر را به عنوان گزینه نخست خود برای برعهده گیری مقام سرپرست وزارت دفاع در نظر نمی‌گرفت آن هم ‌تنها دو ماه مانده به پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش.

همچنین، ترامپ، ژنرال “آنتونی تاتا” معاون بخش سیاسی وزارت دفاع را در جایگاه خوبی در وزارت دفاع قرار داده است؛فردی که موافق ارتکاب جنایت جنگی و بمباران بنا‌های فرهنگی و تاریخی ایران بود و استدلال می‌کرد که ایران برنامه اتمی خود را زیر این بنا‌ها مخفی کرده است. تاتا همچنین مدت‌ها پیش در دفاع از جنگ‌های امریکا در خارج از مرز‌ها نوشته بود. او حامی حضور شرکت‌های خصوصی نظامی و امنیتی امریکا در جنگ افعانستان بوده است. اگر ترامپ واقعا مخالف جنگ با ایران است چرا چنین افرادی را در وزارت دفاع منصوب کرده است”؟

آیا اسرائیل و امریکا برنامه‌ای برای حمله نظامی علیه ایران خواهند داشت؟

روزنامه “جروزالم پست” نیز در گزارشی درباره گمانه‌زنی پیرامون احتمال حمله نظامی امریکا و اسرائیل علیه ایران می‌نویسد: “در سال ۲۰۰۸ میلادی زمانی که اوباما در امریکا رئیس‌جمهور شد، پیش از انتخابات، در اسرائیل برخی باور داشتند که “جورج دابلیو بوش” منصب‌اش را در حالی که تاسیسات اتمی ایران پابرجا هستند ترک نخواهد کرد؛ آنان نه تنها اشتباه می‌کردند بلکه ایران علاوه بر حفظ تاسیسات‌اش برنامه اتمی خود را از نظر کمی و کیفی گسترش داد.

اکنون نیز لازم است دقت نظر مشابهی در گمانه‌زنی‌ها درباره پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ از خود نشان دهیم. این گمانه مطرح شده که ترامپ شخصا دستور حمله علیه ایران را صادر خواهد کرد و یا به اسرائیل برای این کار چراغ سبز نشان خواهد داد.

کنار گذاشتن “مارک اسپر” وزیر دفاع امریکا در هفته گذشته باعث بالا گرفتن این گمانه‌زنی شده است. “الیوت ابرامز” مسئول بخش ایران دولت ترامپ نیز رایزنی‌های منطقه‌ای خود به ویژه با مقام‌های اسرائیلی را علیه ایران افزایش داده است و “مایک پمپئو” وزیر خارجه امریکا نیز هفته آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد. همچنین، اخیرا مقام‌های عالی نظامی اسرائیلی و امریکایی با یکدیگر کنفرانس مشترک ویدئویی داشتند.

ژنرال “اچ ار مک مستر” مشاور سابق امنیت ملی امریکا نیز اخیرا در مصاحبه‌ای با “فاکس‌نیوز” از احتمال حمله اسرائیل علیه ایران از ترس مداراجویی بایدن در قبال تهران خبر داد. در سال ۲۰۱۲ میلادی نیر گمانه‌زنی مشابهی مطرح بود، اما نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نتوانست نظر مساعد نظامیان اسرائیلی را برای حمله علیه ایران جلب کند. اکنون نیز تحرکاتی در ارتش اسرائیل نمی‌بینیم که نشان‌دهنده جنگی احتمالی باشد. البته ما نباید لزوما تحرکات را به طور علنی ببینیم. در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز پیش از حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی سوریه پیش از آن عملیات هیچکس گمان نمی‌کرد چنین اقدامی صورت گیرد.

با این وجود، حمله نظامی علیه ایران همواره آخرین گزینه مطرح برای ارتش اسرائیل است. از نظر سیاسی نیز نتانیاهو سرگرم مسائل داخلی و کارزار انتخاباتی در هفته‌های آینده خواهد بود. مدیریت بحران کرونا و ضعف او در این‌باره و کاهش محبوبیت‌اش سبب می‌شوند تا درک کنیم که آغاز یک جنگ که بر اثر آن هزاران راکت بر سر اسرائیلی‌ها فرود آیند به او کمکی نخواهد کرد. البته بعید نیست که نتانیاهو و ترامپ با یکدیگر برای جنگ علیه ایران توافق کنند. آن دو رهبرانی غیرقابل پیش‌بینی هستند و هر کاری که برای ماندن در قدرت لازم ببینند را انجام خواهند داد”.