تاریخ: 17:09 :: 2020/11/14
نماینده آمریکا:هرگزخروجی ازسوریه وجود نداشت/تعداد واقعی سربازان‌ در سوریه را به ترامپ نمی‌گفتیم

جیم جفری، نماینده در حال کناره‌گیری آمریکا برای سوریه اعتراف کرد که تیم او به طور رایج ترامپ را درباره تعداد سربازان در سوریه فریب داده است.

جیم جفری، نماینده در حال کناره‌گیری آمریکا برای سوریه اعتراف کرد که تیم او به طور رایج ترامپ را درباره تعداد سربازان در سوریه فریب داده است.

به گزارش دیفنس وان، جیمز جفری، نماینده ویژه ترامپ در امور سوریه گفت: ما همواره بازی‌های فریبکارانه انجام می‌دادیم تا به رهبرانمان آشکار نکنیم چه تعداد سرباز در آنجا داریم. به گفته جفری، تعداد واقعی سربازان در شمال شرق سوریه “خیلی بیش تر از” رقم ۲۰۰ سربازی بوده که ترامپ در ابتدا با حضورشان در آنجا در سال ۲۰۱۹ موافقت کرده است.

جفری گفت: کدام خروج از سوریه؟ هرگز خروجی از سوریه وجود نداشت. وقتی وضعیت در شمال شرق سوریه بعد از آنکه ما داعش را شکست دادیم نسبتا با ثبات شد ترامپ تمایل به خارج شدن داشت. در هر مورد ما سپس تصمیم گرفتیم پنج استدلال بهتر را درباره اینکه چرا نیاز به باقی ماندن داریم مطرح کنیم و هر دو دفعه ما موفق شدیم. ماجرا این است.

جفری در عین حال مجادله‌ای بر سر کاراکتر ترامپ حتی با وجود اینکه تاکید بر دفاع از تصمیمش در امضای نامه سرگشاده سال ۲۰۱۶ علیه ترامپ می‌کند، ندارد.

جفری که سفیر سابق آمریکا در عراق نیز بوده، اظهار کرد: من میدانم در ۲۰۱۶ چه کار کردم. با آن مخالف نیستم. من داشتم از نزدیک وضعیت را در قبال ایران، عراق و سوریه دنبال می‌کردم و تحیر کردم از اینکه سیاست منسجمتری نداریم. این یک تصمیم سیاسی نبود.

او بیان کرد: بن بست و بلوکه کردن پیشرفت‌ها و مهار چیز بدی نیست. این کاری است که کشورهای قدرتمند –فرانسه، انگلیس، آمریکا – در انجامش در دهه ۱۹۳۰ شکست خوردند و سپس دریافتند باید در جاهای واقعا مهمی همچون پاریس و دریای چین جنوبی و شمال آفریقا برای جانشان بجنگند. این ماهیت سیاست عملی و سیاست خارجی یک قدرت بزرگ است.

جفری گفت، تردیدی نیست که ترامپ از بسیاری از همپیمانان آمریکا هم در اروپا و هم در خاور میانه خواسته‌های زیادی داشته است. او با این مفهوم که ائتلافهای آمریکا تحت فشار های وارده شده از سوی آمریکا به متحدان برای انجام کارهایی نظیر صرف هزینه بیشتر برای امور دفاعی یا تلاش بیشتر برای مقابله با ایران فرو می‌ریزد، موافق نیست.

وی تاکید کرد: ترامپ خیلی دور تر از اینکه همپیمانان در خاورمیانه را تضعیف کند “به دنبال تقویت سیستم ائتلاف ما و اساسا توقف خرده گرفتن به آنها بوده و اینکه نشان دهد واشنگتن از جمله در قبال وضعیتهای داخلی  پشت آنهاست – آنها می‌توانند به راحتی خیلی از چیزهایی را که بخواهند انجام دهند اما آنها باید برخاسته و کارها را انجام دهند.

او به برقراری روابط سیاسی میان اسرائیل و برخی کشورهای سلطنتی حوزه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: هیچ کس در میان همپیمانان ما در خاورمیانه نمی‌خواهد شاهد کنار رفتن ترامپ باشد. حقیقت این است که ترامپ و سیاستهایش نسبتا در میان همه دولتهای محبوب ما در منطقه محبوب هستند. نام یکی را که از این بابت خرسند نباشد، ببرید.

جفری عنوان کرد، در عراق روابط با بغداد حتی با وجود آنکه او تهدید وزارت خارجه برای بستن سفارت در صورت عدم تلاش بیشتر عراق برای مهار فعالیت شبه نظامیان ایران را تایید کرد، سالم مانده است. او بیان داشت: این یک مساله جاری است. این یک تهدید ساختگی نیست بلکه بسیار جدی است.

او با حمایت از آنچه که رویکرد ” سیاست عملی” در قبال منطقه خواند، توصیه کرد که دولت بایدن به سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه پایبند بماند.