تاریخ: 15:59 :: 2020/11/09
ورود اولین گردشگران اسرائیلی به دبی

این هواپیما مسیر میان فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو تا فرودگاه دبی را در حدود سه ساعت و با عبور از آسمان عربستان سعودی طی کرد.

برای نخستین بار یک هواپیمای شرکت “فلای دبی” امارات یک گروه گردشگر اسرائیلی را به فرودگاه دبی منتقل کرد. این پرواز گام دیگری در مسیر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی به شمار می‌رود.

دویچه وله با اعلام این خبر نوشت: عصر یک‌شنبه هشتم نوامبر (۱۸ آبان) یک بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی “فلای دبی”، حامل گروهی از گردشگران اسرائیلی، در فرودگاه بین‌المللی شهر دبی بر زمین نشست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این هواپیما مسیر میان فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو تا فرودگاه دبی را در حدود سه ساعت و با عبور از آسمان عربستان سعودی طی کرد.

امارات متحده عربی نخستین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با میانجیگری دولت دونالد ترامپ روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل و برقراری مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور را آغاز کرد.

خبر این توافق ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) پس از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی اعلام شد.

دهم شهریور و کمتر از سه هفته پس از اعلام این خبر، یک هواپیمای شرکت هواپیمایی “العال” با یک هیأت بلند پایه اسرائیلی و آمریکایی پس از عبور از آسمان ریاض، در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی بر زمین نشست.

عربستان دو روز بعد با انتشار بیانیه‌ای بدون نام بردن از اسرائیل، به طور رسمی با عبور هواپیماهای مسافربری اسرائیلی از حریم هوایی خود موافقت کرد.

در بیانیه ریاض تاکید شده است که هواپیماهای مسافربری “همه کشورها” اجازه دارند در مسیر رفت و برگشت به امارات بدون هیچ محدودیتی از حریم هوایی عربستان عبور کنند.

در فضای مجازی تصاویری منتشر شده که ظاهرا دو فروند از هواپیماهای شرکت “فلای دبی‌” را در فرودگاه بن‌گورین نشان می‌دهند که یکی از آنها گردشگران اسرائیلی را به دبی برده است.

ورود اولین گردشگران اسرائیلی به دبی با هواپیمایی امارات

تبادل گردشگر بدون ویزا

ورود گردشگران اسرائیلی به دبی در عین حال نشانه تلاش امارات برای رونق بخشیدن دوباره به صنعت گردشگری خود محسوب می‌شود که بر اثر پاندمی کرونا با مشکلاتی روبرو شده است.

توافق بر سر تبادل گردشگر بدون نیاز به دریافت ویزا یکی از توافق‌هایی است که اواخر مهرماه در سفر یک هیأت عالی‌رتبه اماراتی به اسرائیل به دست آمد. دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که پروازهای تجاری میان دو کشور به طور منظم انجام شود.

امارات متحده عربی به تازگی با اصلاح برخی قوانین که متاثر از آموزه‌های اسلام هستند، برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، به خصوص در حوزه آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان را بر طرف کرده است.

بر پایه این اصلاحات، مصرف مشروبات الکلی که پیشتر در برخی مکان‌ها ممنوع بود مجاز شده و ممنوعیت زندگی مشترک بدون ازدواج لغو شده است.