تاریخ: 17:05 :: 2020/10/19
کدام کشورها خریدار تسلیحات نظامی‌اند؟

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران ۹۰ درصد از نیازهای صنعت دفاعی و نظامی خود را در داخل تأمین کرده و شاید ۱۰ درصد نیاز به خرید تسلیحات داریم.

سید هادی سید افقهی، در خصوص پایان زمان تحریم تسلیحاتی ایران و امکان صادرات در این حوزه و ارزآوری برای کشور به پشتوانه صنعت توانمند دفاعی و نظامی، اظهار داشت: در اصل ایران خودش ۱۰ سال پیش، پیشنهاد محدودسازی خرید و فروش تسلیحات را به صورت داوطلبانه مطرح کرده بود.

سید افقهی ادامه داد: اینکه امروز برخی این موضوع را به عنوان یک پیروزی قلمداد می‌کنند، پیروزی از این بابت است که آمریکا نتوانست این تحریم را تمدید کند، در واقع دستاوردی به همراه نداشته که بخواهیم آن را به برجام ربط بدهیم.

وی گفت: ما این موضوع را برای راستی آزمایی خودمان پیشنهاد دادیم که البته پیشنهاد خطرناکی هم بود چرا که کسی داوطلبانه خودش خرید و فروش تسلیحاتش را محدود نمی‌کند، اما به هرحال تشخیص در آن زمان این بود که این کار صورت بگیرد.

سید افقهی تصریح کرد: آمریکا دو مرتبه تلاش کرد تا قطعنامه‌ای را در این خصوص در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب کند تا بتواند تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همچنان ادامه پیدا کند و لغو نشود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: با توجه به اینکه در قطعنامه ۲۲۳۱ کشورهای مختلف تضمین کرده بودند که ایران می‌تواند در روز هجدهم اکتبر بدون اجازه شورای امنیت به خرید و فروش تسلیحات بپردازد، آن‌ها نتوانستند اقدامی حقوقی در این زمینه انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران هم می‌تواند سلاح خریداری کند و هم می‌تواند بفروشد، اظهار داشت: آمریکا اینطور فکر می‌کند که حالا که نتوانسته تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت تصویب کند خود به صورت یکجانبه سیاستی را وضع کرده مبنی بر اینکه هر کشوری که بخواهد سلاحی از ایران بخرد یا به ایران بفروشد، در مورد تحریم این کشور قرار می‌گیرد.

سید افقهی بیان کرد: در واقع آمریکا با این اقدام می‌خواهد ناتوانی خود در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت را جبران کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: باید ببینیم چه کشورهایی در این شرایط حاضر به تعاملات تجاری با ایران در حوزه تسلیحاتی هستند و چه کشورهایی نگرانی و ترس از این معامله را دارند؛ اما باز هم توانایی انجام آن را دارند و چه کشورهای نه تنها چنین کاری با ایران انجام نخواهند داد و اینکه حتی از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کردند.

وی افزود: کشورهایی که می‌توانند از ایران سلاح بخرند و در راس آن‌ها چین و روسیه است، شما دیدید که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اینطور گفت که ما به هیچ وجه زیر بار تحریم‌های یکجانبه آمریکا که وجاهت حقوقی و قانونی ندارد نخواهیم رفت، بنابراین ما هم اسلحه از ایران می‌خریم و هم به آن‌ها می‌فروشیم.

سید افقهی اضافه کرد: ایران هم در اولویت اول خود ساماندهی نیروی هوایی را دارد و این احتمال هست که در خصوص هواپیمای جنگنده سوخو ۳۵ و سامانه دفاعی اس ۴۰۰ با طرف روسی تعامل داشته باشیم، یا اینکه آن‌ها پهپادهای پیشرفته ما، موشک‌های رادار گریز و برخی موارد دیگر را بخواهند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه روسیه و چین هم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند بنابراین آب اثر آن‌ها گذشته و می‌توانند با ایران تعامل در این حوزه را تجربه کنند تصریح کرد: کشورهای دیگری از جمله کره شمالی و ونزوئلا هم کشورهایی هستند که تحت تحریم آمریکا قرار دارند و می‌توانند با ایران در این حوزه همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین کشورهایی که واهمه از همکاری با ایران نداشته و تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند در اولویت تجارت تسلیحاتی ایران قرار می‌گیرند.

سید افقهی بیان کرد: ایران در خلال این مدت ۹۰ درصد از نیازهای صنعت دفاعی و نظامی خود را در داخل تامین کرده و شاید ۱۰ درصد نیاز به خرید تسلیحات داریم؛ بنابراین آمادگی لازم جهت صادرات تسلیحات نظامی به کشورهایی که آمادگی لازم این موضوع را دارند، داریم.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: نمی‌توان گفت این موضوع گشایشی برای مشکلات و مسائل اقتصادی ما به حساب می‌آید، اما می‌تواند آغازی برای شکست تحریم‌ها باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با لغو تحریم تسلیحاتی ایران در واقع ما غرور و تکبر آمریکا را درهم شکستیم و شاهد بودیم که جامعه جهانی هم در شورای امنیت و هم در مجامع بین المللی دیگر کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد.