تاریخ: 11:07 :: 2020/09/23
FATF اقدام روسیه و چین علیه ایران بخاطر

برخی تجار ایرانی از توقف مراودات بانک‌های روسیه با طرف‌های ایرانی به دلیل ورود ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی خبر می‌دهند؛ اقدامی که به گفته آنها بانک‌های چینی در آن پیش‌قدم بوده‌اند.

پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، روز سه‌شنبه با انتشار توییتی اعلام کرد که بانک‌های روسی از انجام تبادل بانکی با تجار ایرانی حتی بر پایه روبل روسیه نیز امتناع می‌کنند.

آقای سلطانی که پیشتر نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز بوده، این اقدام بانک‌های روسی را متاثر از ورود ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی(FATF) دانسته است. او ۹ ماه پیش نیز از عدم تمایل بانک مرکزی روسیه به ادامه مراودات بین بانکی در صورت ورود ایران به این فهرست خبر داده بود.

اقدام روسیه و چین علیه ایران بخاطر FATF

این در حالی است که مطابق اعلام گمرک ایران، ترکیه و روسیه اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران در اروپا هستند؛ ضمن این که بیشترین میزان واردات ایران از اروپا نیز به ترتیب از ترکیه، آلمان و روسیه انجام می‌شود.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز ماه گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود که مبادله بانکی تجار ایرانی از طریق بانک‌های چینی متوقف شده است. آقای حریری علت این رخداد را افزون بر تحریم‌های بانکی آمریکا، امتناع ایران از پذیرش قوانین بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم دانسته و تصریح کرده بود که گروه ویژه اقدام مالی «مکرراً» به سیستم‌های بانکی دنیا بخشنامه فرستاده که «ایران یک کشور پرریسک‌ است و باید مبادلات مالی آن به شدت کنترل شود.»

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود. مطابق تازه‌ترین گزارش گمرک ایران، چین در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۳.۵ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است. در همین مدت ایران نیز ۳ میلیارد دلار به چین کالا صادر کرده است.

البته مخالفان الحاق ایران به معاهده مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی( معاهده پالرمو) و معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم الحاق ایران(سی‌اف‌تی) معتقدند که بخشی قابل توجهی از این محدودیت‌ها با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مالی، تجاری و نفتی این کشور علیه ایران وجود داشته و الحاق به این معاهده‌ها تنها شگردهای دور زدن تحریم‌ها توسط ایران را افشاء یا دشوارتر خواهد کرد.

با وجود گذشت بیش از یک سال و نیم از ارجاع لوایح اختلاف برانگیز الحاق به معاهده‌های پالرمو و سی‌اف‌تی میان مجلس و شورای نگهبان ایران به مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی این لوایح همچنان مسکوت باقی مانده است. بر همین اساس، گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) در نشست فوریه گذشته خود در پاریس، ایران را بار دیگر در فهرست سیاه قرار داد.

گروه ویژه اقدام مالی، ۱۸اکتبر ۲۰۱۹ با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته بود تا پیش از فوریه ۲۰۲۰ به معاهده مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی(معاهده پالرمو) و معاهده بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) بپیوندد.

گروه ویژه اقدام مالی در توصیه‌نامه شماره ۱۹ خود اعلام کرده که پس از قرار گرفتن نام کشوری در فهرست کشورهای پُرریسک (سیاه) و مشمول اقدام‌های مقابله‌ای، سایر کشورها باید تمامی روابط مالی، تجاری، بانکی از جمله تراکنش‌های مالی افراد حقیقی و حقوقی (شامل شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی اعم از دولتی و خصوصی) کشور مشمول را مورد رصد و ارزیابی دقیق‌تر قرار دهند.

منبع: آفتاب نیوز

برچسب ها: ,