تاریخ: 14:37 :: 2020/09/13
“۱۱ باور غلطی” که شما را به‌شدت بیمار می‌کند!

برخی از باورهای رایج تغذیه‌ای میان توده مردم با آنچه در منابع طب سنتی برای حفط سلامت و پیشگیری از بیماری‌‌ها ذکر شده، در تضاد است! در این مطلب به ۱۱ باور رایج که به‌غلط میان توده مردم به‌عنوان اصل تغذیه‌ای پذیرفته شده است، اشاره کرده‌ایم.

مبنای حفظ سلامت تن بر اساس آموزه‌های طب سنتی، حفظ تعادل مزاجی بدن است و رعایت ۶ دستورالعمل “حفظ‌الصحه” ضامن سلامتی انسان است.

بر این اساس، برخی از آموزه‌های طب سنتی ممکن است حتی خلاف برخی از آموزه‌های رایج در حوزه نظام سلامت فعلی باشد به این معنی که برخی از باورهای رایج تغذیه‌ای میان توده مردم با آنچه در منابع طب سنتی برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌‌ها ذکر شده، در تضاد است!

در ادامه به برخی از باورهای رایج که به‌غلط میان توده مردم به‌عنوان اصل تغذیه‌ای پذیرفته شده است، اشاره کرده‌ایم:

۱٫ باور غلط: کشک، پنیر، ماست و دوغ باعث حفظ سلامت بدن و جلوگیری از پوکی استخوان است!

صحیح: کشک، پنیر، ماست و دوغ به‌ویژه در افراد سردمزاج نه‌تنها هیچ سودی برای حفظ سلامتی ندارد بلکه می‌تواند موجب تشدید پوکی استخوان و دردهای مفصلی‌ نیز شود.

۲٫ باور غلط: روغن حیوانی باعث ابتلا به بیماریهای قلبی و عرقی و انسداد شرایین است!

صحیح: مصرف متعارف روغن‌های حیوانی اصل از جمله روغن‌‌های تهیه‌شده از کره دوغی (روغن زرد اصل) می‌تواند باعث تضمین سلامت قلب و عروق باشد (البته باید از مصرف دنبه گوسفندی و روغن شحم گاوی در سنین بالا و مخصوصاً در افرادی که فعالیت بدنی بالایی ندارند، پرهیز کرد).

۳٫ باور غلط: مصرف زیاد آب (روزانه بیش از ۸ لیوان آب) باعث حفظ تندرستی و سلامت کلیه‌ها می‌شود!

صحیح: مصرف آب بیش از نیاز بدن و نوشیدن آب در حالت غیرتشنگی واقعی باعث سستی بدن، ایجاد رطوبت عارضی، سوء مزاج تر، تنبلی، خواب‌آلودگی دائمی، تشدید دردهای مفصلی و استخوانی و ایجاد زمینه ابتلا به بیماریهای مختلف می‌شود.

۴٫ باور غلط: عسل، انگور و انجیر برای افراد دیابتی مضر است!

صحیح: مصرف عسل، انگور و انجیر مانع از کار افتادن لوزالمعده (پانکراس) و جلوگیری از دیابت می‌شود و درمان‌کننده دیابت است.

۵٫ باور غلط: در تمام دردهای ناحیه کمر باید ورزش را ترک کرد!

صحیح: برای پیشگیری از کمردرد یا درمان آن، ورزش‌های مناسب با نوع  کمردرد می‌تواند بسیار نافع باشد تا عضلات شکم و کمر تقویت شوند (در دردهای ناشی از حوادث انجام ورزش ممنوع است).

۶٫ باور غلط: صرف وعده “ناهار” باعث حفظ انرژی و نشاط در طول روز می‌شود!

صحیح: مصرف وعده ناهار به‌ویژه در افرادی که فعالیت بدنی خاصی در طول روز ندارند، زمینه‌ساز سستی و بیماریهای مختلف است و ترک ناهار می‌تواند به حفظ سلامتی بدن و نشاط بیشتر بسیار کمک‌کننده باشد.

۷٫ باور غلط: ترک وعده شام باعث حفظ تندرستی و وزن مناسب است!

صحیح: به‌جد باید مقید به صرف وعده شام بود و ترک شام خوردن باعث ضعف بدن و بیماری‌های مختلف می‌شود اما حتماً باید توجه داشت که شام باید در ابتدای شب (بین ساعت ۶ تا ۸) صرف شود؛ وعده‌ شام نباید خیلی سبک باشد و معمولاً باید از غذاهای پختنی استفاده کرد.

۸٫ باور غلط: مصرف هرچه بیشتر “ماهی” باعث حفظ سلامتی و افزایش ضریب هوشی می‌شود!

صحیح: گوشت ماهی به‌دلیل طبع سرد و تر باید با احتیاط و به‌مقدار کم مصرف شود به‌ویژه در افرادی که دارای طبع سرد هستند، مصرف ماهی آن هم در وعده شام می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد و حتی مصرف ماهی به‌همراه ماست، دوغ و دیگر خوراکی‌های سرد می‌تواند باعث بروز سکته‌های مغزی و قلبی و ضعف شدید اعصاب شود.

۹٫ باور غلط: ترکیب شیر به‌همراه موز (شیرموز) برای تقویت عمومی بدن به‌عنوان یک معجون خوش‌مزه، مفید است!

صحیح: مصرف مایعات به‌همراه میوه‌‌‌ها برای سلامتی مضر است و می‌تواند باعث ضعف گوارش و ضعف کبد شود؛ نباید آب و مایعات به‌همراه هم یا به‌صورت ترکیب با هم مصرف شود.

۱۰٫ باور غلط: نوشیدن آب به‌همراه غذا باعث هضم بهتر غذا می‌شود!

صحیح: نوشیدن آب همراه غذا به‌شدت برای سیستم گوارش، مضر است و باعث سردی معده، اختلال در هضم، تشدید رفلاکس و زخم معده می‌شود؛ یک ساعت پیش و پس از غذا هم نباید آب نوشید.

۱۱: باور غلط: مصرف “نمک” باعث تشدید فشار خون و بیماری‌های قلبی ــ عروقی است!

صحیح: مصرف کافی نمک طعام طبیعی (سنگ‌نمک آسیاب‌شده) برای سلامت بدن و متابولیسم صحیح بدن لازم است و مستند علمی قابل اتکایی مبنی بر رابطه فشار خون با نمک طعام طبیعی وجود ندارد

برچسب ها: