تاریخ: 16:59 :: 2020/08/16
تانک‌بر یونانی و ناوچه موشک‌انداز آلمانی هم به لبنان اعزام شدند/ اروپا در حال کمک به مردم یا تجمیع یگان‌های رزمی در سواحل بیروت!؟ +عکس

در ادامه اعزام‌های مشکوک کشورهای اروپایی به لبنان، این‌بار یک شناور آبی - خاکی سنگین ارتش یونان و یک ناوچه موشک انداز آلمانی به سواحل بیروت اعزام شده اند که شناور آلمانی، تنها یک پزشک به همراه دارد.

داستان انفجار مشکوک در بیروت و حضور نیروهای نظامی اروپایی به بهانه کمک به لبنان در حال وارد شدن به مراحل جدیدی است. پیش از این مشرق در گزارشی به حضور کشتی تهاجمی آبی خاکی فرانسوی و یگان هایی از واحدهای مهندسی رزمی هنگ لژیون خارجی این کشور و کشتی اطلاعاتی انگلیس پرداخته بود. حالا در اخبار جدید مشخص شده که یک لندینگ کرافت یونانی و یک ناوچه موشک انداز آلمانی نیز به بهانه کمک به لبنان به سمت این کشور گسیل شده اند.

نیروی دریایی یونان شناور Ikaria را به سمت لبنان گسیل کرده که این شناور در حقیقت یک کشتی مخصوص حمل و نقل تسلیحات نظامی خصوصا تانک ها به شمار می آید که به اسم کلاس Jason شناخته می شوند. این شناور توسط صنایع کشتی سازی یونان ساخته و در سال ۱۹۹۹ میلادی وارد خدمت نیروی دریایی یونان شده است. این کشتی ۴۴۷۰ تن وزن، ۱۱۶ متر طول و ۱۲۰ نفر خدمه دارد. این شناور در صورت لزوم توان حمل ۳۵۰ نفر نیروی زمینی برای عملیات های آبی خاکی یا ۲۲ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد یا انواع زره پوش ها یا راکت اندازها را با خود حمل کند.

شناور Ikaria  نیروی دریایی یونان

برد این شناورها ۸۷۰۰ کیلومتر در حالت حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت است و نیروی دریایی یونان ۵ فروند از این شناورها را در اختیار دارد. این کشتی ها به یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری، دو قبضه توپ ۴۰ میلی متری و ۲ قبضه توپ ۲۰ میلی متری مجهز شده اند. در عین حال این شناورها توان پذیرش یک فروند بالگرد میان وزن را نیز دارند. قبرس نیز اعلام کرده که کمک های خود برای لبنان را از طریق همین کشتی به منطقه اعزام خواهد کرد.

در نگاه اول این شناور می تواند گزینه ای مناسب برای امر امداد رسانی محسوب شود اما تاکید عجیب نیروهای نظامی اروپایی به ارسال کمک های خود از طریق دریا و خصوصا ارسال کشتی هایی با توان آبی خاکی به سواحل این کشور، در کنار نوع نیروها و مدل شناورهای ارسالی از سوی انگلیس و فرانسه سوال برانگیز است.

آلمان ها با ناوچه موشک انداز در سواحل لبنان!

نیروی دریایی آلمان نیز یک ناوچه موشک انداز خود به نام Ludwigshafen am Rhein را از قبرس به سمت لبنان گسیل داشته است. این ناو به صورت اختصاصی برای عملیات در آب های کم عمق ساحلی توسعه یافته و ساخته شده و با وزن ۱۸۴۰ تنی از کلاس Braunschweig در حدود ۸۸ متر طول داشته و تعداد خدمه آن نیز ۶۵ نفر است. این شناور به یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری، دو توپ ۲۷ میلی متری، ۴ تیر موشک کروز ضد کشتی RBS_۱۵، و دو سامانه دفاع نزدیک RAM مجهز است.

این شناور دارای قابلیت مین ریزی دریایی را داشته و می تواند یک بالگرد را نیز با خود حمل کند. نیروی دریایی آلمان ۵ فروند از این شناورها را در اختیار دارد و قرار است ۵ فروند دیگر از این ناوها نیز برای نیروی دریایی این کشور توسط شرکت کشتی سازی آلمانی Blohm+Voss ساخته شود.

ناوچه موشک انداز Ludwigshafen am Rhein نیروی دریایی آلمان

منابع اروپایی اعلام کرده اند که پزشک این کشتی در عملیات امداد رسانی و کمک به مجروحان این حادثه مشارکت کرده و سایر خدمه نیز در عملیات های مربوط به کمک به لبنانی ها حضور خواهند داشت. تا پیش از این شناورهای حاضر در این ماموریت به ظاهر بشر دوستانه نوعی از مشخصات لازم برای حضور در این چنین ماموریتی را داشته اند اما ناوچه آلمانی مورد نظر و تنها یک پزشک حاضر در آن حقیقتا از جمله موارد سوال برانگیز در خصوص ماموریت دریایی کشورهای اروپایی در ساحل لبنان است.

سوالی که می توان در این جا طرح کرد این مسئله است که آیا ارسال حجم زیادی از کمک ها و همچنین نیروهای تخصصی درمانی و امداد و نجات با هواپیما میسر نبوده است؟ مشخصا تمام کشورهای درگیر در این ماموریت از توان ترابری هوایی خوبی برخوردار بوده و می توانستند حجم مناسبی از نیروهای متخصص در این بخش را به سرعت از طریق هوا به بیروت انتقال دهند.

زمانی که تنها آلمان به عنوان یک کشور صنعتی و ثروتمند، یک شناور سبک جنگی را که فقط یک پزشک حاضر در آن توان کمک واقعی به مردم آسیب دیده در لبنان را دارد به منطقه ارسال می کند حقیقتا سوالات زیادی در خصوص واقعیت و پشت پرده حرکت اروپا در این مورد ایجاد می شود. از طرفی انگلیسی ها شناوری شناسایی با توانایی نقشه برداری از کف دریا مخصوص عملیات های مین روبی و زیردریایی را به منطقه ارسال می کنند، فرانسوی ها نیروهایی بی نام و نشان با یک کشتی بزرگ مخصوص عملیات آبی خاکی، یونانی ها با یک لندینگ کرافت سنگین و حالا آلمانی نیز با یک ناوچه موشک انداز به کمک لبنانی ها آمده اند.

آنچه این روزها از طرف اروپایی ها به سواحل لبنان اعزام شده بیشتر شبیه به جمع شدن یک ناوگان نظامی بوده تا یک زنجیره کمک و این مسئله در کنار صحبت های رهبران سیاسی اروپایی و برخی شخصیت های سیاسی در داخل لبنان، شرایط را پیچیده و مشکوکتر از قبل کرده است. چه غرب یا اسراییل پشت پرده این انفجار بزرگ و تاثیرگذار باشد یا نباشد، نوع مواجهه و موج سواری آنها در این ایام، نشان می دهد تنها چیزی که اهمیت ندارد کمک واقعی و ملموس به مردم و مجروحان حادثه است.

منبع: مشرق