تاریخ: 14:22 :: 2020/03/07
یک پزشک عمومی متهم ردیف اول پرونده احتکار اقلام بهداشتی/قاضی: سرگردانی مردم را ندیدید؟

قاضی صلواتی خطاب به رضا ستوده متهم ردیف اول پرونده احتکار اقلام بهداشتی و دارویی مرتبط با ویروس کرونا که یک پزشک عمومی است گفت: سرگردانی مردم که داروخانه به داروخانه دنبال یک ماسک می‌گشتند، وجدان کاری شما به عنوان یک پزشک را بیدار نکرد؟

در ادامه جلسه محاکمه ۱۰ نفر از متهمان پرونده احتکار اقلام بهداشتی و دارویی مرتبط با ویروس کرونا، پس از پایان قرائت کیفرخواست، قاضی صلواتی از  مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت خواست برای قرائت شکایت در جایگاه قرار گیرد.

مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت ضمن قرائت متن شکوائیه وزارت بهداشت و اقدامات انجام شده و تمهیدات پیش‌بینی شده در راستای پیشگیری از ویروس کرونا گفت: در شرایطی که همکاران تلاشگر حوزه سلامت در حال خدمت‌رسانی به بیماران و هموطنان نیز نیازمند اقلام بهداشتی هستند، عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب با علم به این موضوع درصدد جمع‌آوری و احتکار این اقلام برآمده‌اند، لذا با توجه به آثار گسترده سوءاجتماعی و اقدام ضد بشری متهمان بر مبنای قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی، تقاضای صدور حکم به اشد مجازات نامبردگان را دارم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی پس از تفهیم اتهام رضا ستوده متهم ردیف اول پرونده، از وی خواست برای بیان دفاعیات در جایگاه قرار گیرد.

ستوده بیان کرد: من تب سنجی ندیده‌ام و هیچ هتلی برای آن‌ها نگرفتم و هیچ ارز و دلاری به من داده نشد. از طریق دوست برادرم در دوازدهم بهمن ماه با این افراد آشنا شدم و فقط معرف بودم. سودی دریافت نکردم، آقای ساواژ گفت کار‌ها قانونی انجام می‌شود و ما قبض انبار را گرفتیم و قصد احتکار نداشتیم و فقط اقلام چند روز در انبار ماند.

قاضی صلواتی گفت: شما به عنوان یک پزشک در مقابل جامعه مسئولیت داشتید. بعداً که متوجه شدید صادرات ممنوع شده است.

این متهم گفت: بعد از اعلام محدودیت حتی یک ماسک نخریدیم.

قاضی گفت: وقتی صادرات ممنوع شد، می‌توانستید به وزارت بهداشت مراجعه کنید و اقلام را بدهید و پول آن را بگیرید. شما حتی بعد از ممنوعیت صادرات دنبال کسب سود بیشتر بودید.

متهم رضا ستوده گفت: می‌خواستم این کار را انجام دهم اما فرد ترکیه‌ای مرا تهدید می‌کرد!

نماینده دادستان خطاب به متهم بیان کرد: قریب به چندین هزار تب سنج در هتل شناسایی و ضبط شده است و رسید وزارت بهداشت مبنی بر تحویل موجود است. از دو انبار قریب به دو میلیون ماسک کشف شده است، شما می‌خواستید از طریق آقایان حاذقی و عباسی ماسک‌ها را به قیمت کلان بفروشید. هر ماسک بدون فیلتر در ترکیه ۲۵ سنت خرید می‌شود و در قرارداد شما ۱۵ سنت قید شده است. شما می‌گویید خریدار را نمی‌شناسید در حالی که خریدار با شما در میرداماد دستگیر شد. شما برای سه سنت در هر ماسک و منافع جیب خودتان جان مردم را به خطر انداختید و اینکار شما حقیقتاً شنیع است.

متهم ستوده پاسخ داد: آن موقع حرف سه سنت نبود. در مورد دستگیری در میرداماد هم همان روز برای دادن ماسک به هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت رفته بودیم. قرارداد ۱۵ سنتی اصلاً نبستیم و فرد ترکیه‌ای قرارداد را بسته است.

نماینده دادستان گفت: آیا می‌پذیرید آقای ناظم میزایف با شما در ارتباط بود؟ شما می‌گویید با هیئت امنا جلسه گذاشتید، اما ایادی شما (عباسی و حاذقی) سعی در فروش اقلام در بازار به قیمت بالاتر از قیمت مصوب را داشتند. انبار نیز توسط شما و ایادی‌تان به اجاره درآمده است. این گونه نیست که شما فقط معرف بوده باشید بلکه اتباع تاجیکستان و سایر متهمان با شما در ارتباط بودند، شما از شرایط مطلع بودید.

متهم ستوده پاسخ داد: با آقای ساواژ به دفتر کارخانه رفتیم قیمت خرید اعلام شد و من قیمت اضافی ندادم. ارتباط مستقیمی با آن‌ها نداشتم. انبار اعلام کرد باید به اسم فرد ایرانی باشد بنابراین با اسم من انبار گرفته شد و همه مشخصات را نیز دادم.

قاضی خطاب به متهم گفت: آیا می‌دیدید که مردم مغازه به مغازه، داروخانه به داروخانه دنبال یک ماسک می‌گردند آیا این موضوع وجدان کاری شما را به عنوان یک پزشک هوشیار نکرد؟

متهم رضا ستوده گفت: قبول دارم اشتباه کردم.

در ادامه نماینده دادستان بخشی از اقاریر متهمان و اتباع خارجی را در خصوص سکونت در هتلی در میر داماد را قرائت کرد که متهم ستوده در واکنش به این اظهارات گفت: من برای آن‌ها اتاقی نگرفته‌ام.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: صداقت داشته باشید.

نماینده دادستان گفت: اگر یک شخص عادی این کار را کرده بود شاید قبح عملش خیلی کمتر بود، اما شما به عنوان یک پزشک از شرایط جامعه مطلع بودید این در حالی است که در اسفند ماه با یک تبعه خارجی جلسه می‌گذارید که به هموطن خودت ضربه بزنی.

نماینده دادستان با اشاره به اقاریر متهم یونس احراروو و و ناظم میزایف گفت: متهمان بیان کردند که مهمان شما در هتل بوده‌اند و به همراه شما به حسن آباد رفتند و نمونه ماسک را دیدید و تصویر آن را به خریدار ارسال کرده‌اید. در حالی که شما مدعی هستید فقط از شرکت خرید کرده‌اید و هیچ پولی دریافت نکردید، نفع شما در این کار چه بود آیا به جهت رضای خدا اقدام به احتکار کردید؟

متهم ستوده بیان کرد: خیر بنده دو بار هم خواستم به هیات امنا اطلاع دهم.

در این هنگام مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت از قاضی اجازه خواست تا پیرامون اظهارات متهم ستوده مطلبی را بیان کند.

مدیر کل حقوقی وزارت بهداشت گفت: متهم در دفاعیات خود از هیات امنای ارزی وزارت بهداشت اسم بردند. تمام صحبت‌های او را تکذیب می‌کنم. اگر دلیلی دارند ارائه دهند هیات امنا سابقه مذاکره با این افراد را ندارد.

پس از پایان دفاعیات متهم ردیف اول پرونده، ابوبکر کووایف متهم ردیف دوم پرونده برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شد.