موسوی در نشست خبری
تاریخ: 11:48 :: 2020/02/03
اروپا با استدلال ایران، مکانیسم ماشه را فعال نکرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان ینکه اروپا هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده است، گفت: آنها می‌خواستند این اقدام را انجام دهند ولی با استدلال ایران و نامه ۱۴ صفحه‌ای ظریف، این کار را نکردند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و با گرامیداشت فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما در مردمی‌ترین انقلاب تاریخ هستیم که بر خلاف خواست جهانی با پشتوانه مردمی به پیروزی رسید و ادامه پیدا کرد. امیدواریم در گام دوم نیز این نظام و انقلاب با قدرت به پیش برود و وزارت خارجه نیز دوشادوش دیگر ارکان نظام، تمامی تلاش خود را خواهد کرد.

بورل با روحانی و ظریف دیدار می‌کند

وی ادامه داد: جوزف بورل امروز به ایران آمده و با آقای ظریف دیدار خواهد داشت. در این دیدار در مورد برجام و مسایل مختلف بین‌المللی با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس گفتگو خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد معامله قرن گفت: یکی از ننگین‌ترین ابتکاراتی بود که از سوی آمریکا با نادیده گرفتن حقوق فلسطین اعلام شده و جمهوری اسلامی معتقد است که این طرح فروش آرمان فلسطین است. همانگونه که اعلام شد، ما در کنار مردم فلسطین خواهیم بود. تنها راه حل این معضل بازگشت به آراء مردم است. باید تاسف خورد به حال بعضی کشورهای منطقه که حیثیت را فروخته و بازی صهیونیست‌ها را خورده اند. باید بدانند که دشمن و دوست کیست.

اروپا با استدلال‌های ایران مکانیسم ماشه را فعال نکرد

موسوی در مورد سفر بورل در زمانی که اروپا مکانیسم حل اختلاف در مساله برجام را فعال کرده است، افزود: اروپا هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده است. آنها می‌خواستند این کار را کنند ولی با استدلال ایران، این کار را نکردند. آقای ظریف نامه ای ۱۴ صفحه‌ای به آقای بورل نوشت و استدلال‌ها در این زمینه  را توضیح دادند.

وی تصریح کرد: سفر هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهم است و امیدواریم استدلال‌های ما را شنیده باشند و همکاری کنند.

در پاسخ به مهر: تنها راه حل مشکل سوریه روند آستانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در مورد مرگ روند آستانه اظهار داشت: از نظر ایران تنها راه حل مشکل سوریه همین روند آستانه بود که سه کشور ترکیه، روسیه و ایران برای آن زحمت کشیدند.

موسوی گفت: تماس‌های مکرری بین مقامات سه کشور برقرار است و این روند دستاورد سه کشور بوده و به نفع تمامی کشورهای منطقه و به خصوص ملت سوریه است.

مساله ایران و آمریکا با میانجی‌گری حل نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پیشنهاد هندی‌ها برای میانجی گری میان ایران و امریکا اضافه کرد: وضعیت ایران و آمریکا شرایط پیچیده ای است. آمریکا با موجودیت و ملت ایران مشکل دارند و معتقدیم با میانجی‌گری این مشکلات حل نمی‌شود. ما به تلاش هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد ارج می‌نهیم ولی آنها را به رفتار آمریکا و ریشه مشکلات ارجاع می‌دهیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بارها در قبال آمریکا اعلام کرده و واشنگتن باید در خصومت برهنه در قبال ایران تجدید نظر کند. رفتار آمریکا در قبال کشورمان به پیش از انقلاب باز می‌گردد و باید تغییرات بنایدین در این رفتار صورت بگیرد.

گفتگوی ظریف و بورل صریح خواهد بود

موسوی در مورد سفر بورل به ایران و ظریف به مونیخ بیان کرد: گفتگوهای امروز ظریف و بورل صریح خواهد بود. پیش از این نیز این دو نفر در حاشیه «رایسینای هند» به صورت شفاف و صریح گفتگو کردند. ما دلخوری‌های شدیدی از اروپا داریم که بعد از خروج آمریکا از برجام آنها با آمریکا همراهی کردند و تسلیم فشار ایالات متحده شدند. این گفتگوها صریح بوده و نکاتی به آنها گفته می‌شود. آقای ظریف در صورت عدم کارشکنی به کنفرانس مونیخ رفته و سخنرانی خواهند کرد.

وی در مورد برگزیت و نزدیکی لندن و واشنگتن گفت: برگزیت تصمیم داخلی بوده و آنها بر اساس رأی مردم بعد از ۴۷ سال از اتحادیه اروپا خارج شدند. آنچه برای ما مهم است، رابطه متقابل و فارغ از دخالت در امور دیگر کشورها است. ایران انتظار دارد دولت بریتانیا به عنوان کشور مستقل و مسئول عمل کند. ما امیدواریم سرنوشت رابطه ایران و بریتانیا به خواست یا نخواستن دیگر کشورها گره نخورده و اراده این موضوع در لندن باشد.

دولت سوریه حق دارد ادلب را آزاد کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملیات سوریه برای آزاد سازی ادلب افزود: ارتش سوریه حق دارد در سرزمین خود، مکان‌های اشغال شده را آزاد کرده و در جاهایی که تهدید علیه حاکمیت خود می‌داند دست به عملیات بزند. دیگر کشورها باید به خواست سوریه احترام بگذارند. برخی کشورها نگرانی‌هایی دارند که در قالب روند آستانه مطرح می‌شود. اما دولت و ملت سوریه باید در مورد سرنوشت خودشان تصمیم بگیرد.

ما چیزی به عنوان کانال بشردوستانه قبول را نداریم

موسوی در مورد کانال مالی میان ایران و سوئیس و بحث اینستکس اظهار داشت: ما موظف هستیم به عنوان وزارت خارجه و دولت از هر روزنه ای برای کاهش فشار به ملت استفاده کنیم. اینستکس مقدمه ای بر تعهدات ۱۱ گانه اروپا بود تا تبادلات مالی اجرایی شود. مدت ها طول کشید تا این کار را کنند و عدم استقلال اروپا، فشار پذیری از قلدری و فشار آمریکا مانع از اجرای تعهدات شد. آنها اینستکس را راه انداختند و ما نهاد داخلی را راه اندازی کردیم.

وی گفت: آنها باید عمل کنند و راهکار ارائه دهند ولی فکر می‌کنیم منتظر چراغ سبز آمریکا هستند. ما انتظار داریم هر چه زودتر این کانال مالی اینستکس راه بیافتد. در مورد کانال مالی سوئیس هم باید بگویم که ما چیزی به عنوان کانال بشردوستانه قبول نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما همه تحریم‌ها را ناعادلانه می‌دانیم و معتقدیم که بحث دارو و غذا جزو تحریم‌ها نیست و هر روزنه‌ای برای کم کردن فشار به ملت باشد، مفید است. ما رای دیوان دادگستری را داریم و آمریکا موظف است تسهیلاتی را در این نوع کالاها ارائه کند. دادن مجوزهای قطره چکانی از سوی آمریکا مورد قبول نیست و کار آمریکا در موضوع دارو جنایت جنگی است. این داروها با پول ملت ایران خریداری شده است. بیش از حد نباید به این کانال[بشردوستانه سوئیس] پرداخت چراکه توقع ما بسیار بالاتر است.

سفرهای «بن‌علوی» به تهران عادی و درباره تامین امنیت بیشتر تنگه هرمز است

موسوی در مورد سفرهای پی در پی وزیر خارجه عمان به تهران بیان کرد: اگر قرار بود در پس این سفر موردی باشد، علنی انجام نمی‌شد. این سفرها بسیار روتین بوده و پیش‌تر هم در مورد آن گفته شده‌ است که اگر با کشوری احتیاج به رایزنی داشته باشیم، در مدت کم سفرهایی انجام خواهد شد. در این سفر در مورد مکانیسم دوجانبه برای تامین امنیت بیشتر تنگه هرمز صحبت و توافقاتی شد. سفر یوسف بن علوی عادی و معمولی است. در ضمن دوستان ما در منطقه نگرانی هایی دارند که تبادل نظراتی انجام شد.

ظریف حرف نظام را می‌زند

وی در مورد انتقادات از وزیر امور خارجه در پی مصاحبه ظریف با اشپیگل گفت: ما نگرانی داریم که اتفاقاتی که می‌افتد و هجمه‌های صورت گرفته که بخشی از کم اطلاعی است، این تصور را ایجاد کند که در جمهوری اسلامی یک دوگانه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی کشوری آزاد است و نظرات مختلف در آن وجود دارد. وزارت خارجه نهاد مجری تصمیماتی است که در سلسله مراتب نظام گرفته می‌شود. وزیر خارجه نیز حرف نظام را می‌زند. ضمن اینکه اختلاف عقیده را به رسمیت می‌شناسیم ولی باید بگوییم که دوگانه وجود ندارد. دو گانه‌سازی به ضرر نظام و سیاست خارجی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: کارنامه آقای ظریف در چهل سال اخیر نشان‌دهنده اعتقادات و دیدگاه‌های ایشان بوده و وی مجری تصمیمات نظام است. توصیه داریم برخی دوستان و جوانان با اطلاعات بیشتر ورود کرده و اظهارنظر کنند و این موضوع را بدانند که سخنان وزیر خارجه حرف نظام بوده و خارج از آن نیست.

ما هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

موسوی بیان کرد: موضع آقای ظریف در آن مصاحبه موضع نظام است.  به آنهایی هم که پیغام و پسغام می‌فرستند هم گفته‌ایم ما مذاکرات دوجانبه با آمریکا نداریم و صریحا اعلام کرده‌ایم که آمریکا باید به شرایط ۲۰۱۷ بازگشته و تحریم‌ها را لغو کند. آنها اگر توبه کرده و خسارت‌ها را جبران کنند می‌توانند به میز ۱+۵ بازگردند.

وی در مورد مواضع ایران در منطقه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه سیاست ثبات‌ساز و سازنده است. ما هرکجا حس کردیم صحبت‌مان نفوذ دارد، برای ثبات و امنیت منطقه از آن استفاده کردیم. ما از این نفوذ برای امنیت منطقه استفاده می‌کنیم. اگر حضور مستشاری در کشوری داریم، به درخواست دولت قانونی آن کشور است. سیاست منطقه‌ای ایران قانونی، منطقی و ثبات‌ساز است و تغییر نخواهد کرد.

حیثیت اعراب با معامله قرن بر باد می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد معامله قرن و موضع ایران و کشورهای عربی افزود: نمی‌دانیم چرا برخی کشورهای اسلامی و منطقه سکوت کرده یا مخالفت نمی‌کنند. ما هشدار می‌دهیم که حیثیت مسلمانان و اعراب در صورت اجرای این طرح که معتقدیم موفق نمی‌شود، بر باد می‌رود.

موسوی گفت: دشمن تلاش کرده جای دوست و دشمن را عوض کرده و صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند تا این مساله را جا بیاندازد که ایران به جای رژیم اسراییل دشمن اعراب است. ما می‌گوییم که جمهوری اسلامی خیرخواه مردم و کشورهای منطقه است. ما خواستار اتحاد جهانی اسلام و تقویت امت اسلامی هستیم و رژیم صهیونسیتی تنها سد مقابل این موضوع است. امیدواریم کشورهای منطقه اسیر این دام نشوند.

وی اظهار داشت: ملت‌ها و برخی دولت‌های منطقه آگاه هستند ولی برخی باید هدایت شوند.

ادعاهای ارسال تسلیحات ایرانی به یمن دورغ است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدامات انصارالله یمن گفت: باید بگویم هر گردی گردو نیست و هر سلاحی اگر شبیه تسلیحات ایرانی باشد، لزوما ایرانی نیست. یمنی‌ها پیشرفت خوبی کرده‌اند و برای برخی سخت است باور این موضوع که این ملت تحت ستم به این میزان پیشرفت برسد و احساس حقارت آنها قابل درک است. ملت یمن تحت محاصره شدید است و اقلام دارویی به سختی به این کشور صادر می‌شود و باید بگویم چگونه می توان به آنها تسلیحات رساند. ادعاها در این زمینه دروغ است.

کمیسیون مشترک برجام بزودی برگزار می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد جلسه‌ مکانیسم حل اختلاف در موضوع برجام[مکانیسم ماشه]، اضافه کرد: پیش از این جلسه‌ای در مورد برجام در سطح کارشناسی برگزار و توافق شد در آینده نزدیک کمیسیون مشترک برگزار شود که زمان آن قطعی نشده است.

موسوی در مورد اظهارات فرمانده سنتکام بیان کرد: باید بگویم که اینجا منطقه ماست و هر کسی برای این منطقه نباشد، طبیعی است احساس تهدید کند. ما ملتی هستیم که اهل بلوف و مماشات نیستیم و با حمله به عین‌الاسد آن را نشان دادیم.

برنامه‌های ایران در افغانستان توسط جانشینان سردار سلیمانی ادامه خواهد یافت

وی گفت: ما در پاسخ دادن به هر اقدام رذیلانه ای درنگ نمی‌کنیم و اگر کاری کردیم، شجاعت اعلام آن را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ترور شهید سلیمانی و تاثیر آن بر روند صلح افغانستان افزود: خلاءوجود سپهبد شهید سلیمانی در منطقه پرشدنی نیست. درست است که ایشان نظامی بودند ولی به واقع خیرخواه منطقه و کشورهای اسلامی و در خط مبارزه با گسترش تروریسم بودند. همکاری‌های خوبی میان وزارت خارجه و سردار سلیمانی بود. ما فکر می‌کنیم همان برنامه‌ها چه در افغانستان و چه در دیگر کشورها توسط جانشینانش ادامه خواهد یافت. چون سیاست نظام در قبال افغانستان بر اساس منطق است و دچار تغییر نخواهد شد.

موسوی اظهار داشت: سفر آقای طاهریان به عنوان دستیار امور افغانستان به کابل موضوع جدیدی نیست. در مقطع کنونی نیز لازم بود این سفر انجام شود و گفتگوهایی صورت پذیرد و سیاست‌های دو طرف مرور شود.

وی در مورد بحث موضع اعراب در مقابل معامله قرن گفت: نمی‌توان نسخه کاملی در مورد کشورهای عربی و اسلامی در قبال معامله قرن پیچید. موضوع قدس و فلسطین متعلق به جهان اسلام است و انتظار داشتیم برخی کشورهای عربی موضع قاطع بگیرند که متاسفانه اینگونه نبود. این هشدار را می‌دهیم که اگر دیر بجنبند، ممکن سرنوشت کشورهای عربی تغییر یابد.

فرصت‌طلبی آمریکا از ویروس کرونا محکوم است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد شیوع ویروس کرونا و اقدامات وزارت خارجه اضافه کرد: عملکرد مسئولانه دولت چین در قبال این ویروس خطرناک را تحسین می‌کنم و مطمئن هستیم که آنها از این بحران عبور خواهند کرد. برخورد مقامات آمریکایی با این بحران را نیز محکوم می‌کنیم. فرصت‌طلبی مقامات این کشور که به دنبال سود اقتصادی هستند، بسیار زشت بود.

ایرانیان مقیم چین به کرونا مبتلا نشده‌اند

موسوی بیان کرد: وزارت خارجه از حدود ۲۰ روز پیش که این خبر پخش شد، چه در قالب سفارت و چه کنسولگری‌ها فعال شدند و با ایرانیان در ووهان ارتباط برقرار و تلاش شد تا اقلام مورد نیاز آنها تامین شود. این شهر تحت شدیدترین قرنطینه است و باید با هماهنگی اقدامات صورت می‌گرفت. ما نگران اتباع خود بودیم و خوشبختانه هیچ یک از اتباع ما مبتلا نشده‌اند و تمهیدات لازم در کمیته‌ای که در دولت تشکیل شده، در حال انجام است.

وی افزود: وزارت راه به همراه وزارت بهداشت مکلف شده تا هواپیمایی برای بازگرداندن اتباع ما اعزام کند و در حال آخرین هماهنگی‌ها با دولت چین هستیم. تمامی توان را برای رسیدگی به امور هموطنان به کار بسته‌ایم.

اعزام ناوگروه دریایی ژاپن به منطقه غیرسازنده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ارسال ناوگروه ژاپنی به خاورمیانه گفت: پیش از این واکنش نشان داده‌ایم. آنها اعلام کرده‌اند که به صورت مستقل و نه در قالب ائتلاف وارد منطقه شده‌اند. ما پیش‌تر گفته‌ایم که اقدام آنها موثر نیست و امنیت منطقه را خود کشورها تامین می‌کنند. اقدام آنها را قبول نداریم و سازنده نیست‌ و همین موضوع را به کره‌ای ها هم گفته‌ایم. با توجه به امنیت منطقه امیدواریم توکیو تجدیدنظر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای افزود: در مورد قرار دادن برخی مراکز در لیست تروریستی در حال طی آخرین مراحل هستیم و پروسه در حال انجام است.

موسوی در مورد اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین اظهار داشت: در مورد غرامت هواپیمای اوکراینی هم باید بگویم که کمیته‌هایی تشکیل شده و وزارت خارجه در حوزه حقوقی فعال است. ما به دنبال حل و فصل این موضوع هستیم و در قالب مکانیسم‌های دو کشور در حال بررسی ابعاد هستیم و موضوع غرامت در همین کمیته‌ها در حال ارزیابی است.

روند قضایی دو تبعه زندانی فرانسوی باید طی شود

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مورد اتباع بازداشتی این کشور گفت: یکی از این افراد ایرانی و تنها یکی از آنها فرانسوی است. پرونده و اتهام آنها امنیتی است و بحث‌ها در مورد تبرئه آنها صحت ندارد. خود فرانسوی‌ها می دانند که این دو نفر از تمامی حقوق خود برخوردارند. شهروند فرانسوی به خدمات کنسولی دسترسی دارد. شهروند دیگر نیز چون ما تابعیت دوگانه را قبول نداریم، مانند شهروند ایرانی با او برخورد می‌شود و بارها با دوستان خود دیدار داشته‌ است. ما فشار را تحمل نمی‌کنیم و روند قضائی باید طی شود.

هر ضربه‌ای به آمریکا بزنیم، علنی اعلام می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات برخی مقامات آمریکایی برای ضربه زدن ایران به منافع ایالات متحده در افغانستان اضافه کرد: ما پیش‌تر موضع رسمی خود را اعلام کرده‌ایم و اقدامی که در عراق انجام دادیم، با اطلاع دولت این کشور بوده است. اگر ایران‌ بخواهد کاری کند، روشن و قاطع می‌گوید. آنها حق نگرانی دارند، چرا که می‌دانند چه خطای نابخشودنی کرده‌اند. اگر ایران بخواهد کاری کند، علنی انجام می‌دهد و مسئولیت آن را می‌پذیرد و اظهاراتی غیر از آن را رد می‌کنیم.

هنوز نظام به تصمیم خروج از NPT  نرسیده است

موسوی در مورد خروج از ان پی تی بیان کرد: این تصمیم نظام است. ما به کشورهای عضو برجام گفته‌ایم که اگر اروپا غیرقانونی و غیرحقوقی بخواهد پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، ما کارهایی انجام خواهیم داد که خروج از NPT یکی از این گزینه‌هاست. هنوز نظام به این تصمیم نرسیده‌ است.

ایران به مردم منطقه برای اخراج آمریکایی‌ها کمک می‌کند

وی در مورد اقدامات برای اخراج آمریکا از منطقه گفت: با تنفری که از آمریکا به عنوان کشوری بیگانه و متجاوز در منطقه است، لزومی ندارد ایران کاری انجام دهد و تبلور این موضوع را در تصمیم پارلمان عراق می‌بینیم. امکان دارد این خواست مردمی برای اخراج آمریکا از منطقه به دیگر کشورها هم سرایت کند و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند و اگر لازم باشد برای این کار کمک نیز خواهد کرد. نیروهای بیگانه در منطقه عامل بی‌ثباتی است و ما از خروج آنها حمایت می‌کنیم.

«هوک» حق اظهار نظر درباره برجام را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات برایان هوک در قبال برجام افزود: آقای هوک و سایر مقامات آمریکایی در جایگاهی نیستند که در قبال برجام حرف بزنند. این موضوع به خود کشورهای عضو برجام مربوط است که دائما در حال رایزنی در این موضوع هستند.

موسوی در مورد پیگیری حقوقی و سیاسی در ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: ما سندهایی را در سازمان ملل و شورای امنیت ثبت کرده و با همکاری قوه قضائیه در داخل کشور، پیگیر برخی امور نیز هستیم. خون شهید سلیمانی آنها را رها نخواهد کرد.

وی در مورد پیشنهاد ایران برای حل اختلاف برخی مسایل با کشورهای منطقه برای اجماع علیه معامله قرن گفت: ما بر خلاف کم عقلی برخی کشورهای منطقه موضع خود را اعلام می‌کنیم و اتحاد جهان اسلام را عامل حل مشکلات می‌دانیم و باید در این راه همه کشورها فارغ از اختلافات متحد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم کشورهای منطقه باید سوتفاهمات را کنار بگذارند و در موضوع قدس و فلسطین متحد شوند. نباید دست به اقدامات وحدت شکن مانند کار عربستان در عدم صدور ویزا به هیئت ایرانی بپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نامه ظریف به اروپایی‌ها اضافه کرد: ما ابتکاراتی را ارایه کردیم و در هند هم با آقای بورل صحبت‌های صریحی داشتیم. کلیات موضوع برای آقای بورل مشخص است و برخی جزئیات در مورد برجام و تعهدات اروپا میان آقای بورل و ظریف مورد گفتگو خواهد بود.

موسوی بیان کرد: اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده و محوری در موضوع برجام دارد و امروز امیدواریم به جمع بندی های خوبی برسیم و گام اولیه برای آینده باشد.

شهید سلیمانی در آخرین سفرش به عراق مأموریت دیپلماتیک داشت

وی در مورد ادعای عادل عبدالمهدی در مورد سفر سردار سلیمانی به عراق برای مذاکره در مورد عربستان گفت: سردار سلیمانی یک شخصیت چند وجهی بودند و در عین اینکه فرمانده نظامی بودند، فردی آگاه به ریزه‌کاری های منطقه بودند. ایشان در مورد مسایل منطقه و بازیگران صاحب نظر بودند و مشورت هایی با آقای ظریف همیشه داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مورد محتوای پیام آقای سلیمانی خبری ندارم ولی این موضوع را تصدیق می‌کنم که سردار سلیمانی ماموریت دیپلماتیک داشتند.

وی در مورد ماموریت سردار سلیمانی گفت: هماهنگی در سطوح بالا انجام شده وپیام نظام جمهوری اسلامی بوده‌ است.

موسوی در مورد طرح امید اظهار داشت: این طرح هنوز در حال مذاکره در برخی کشورها است و برخی به صورت مکتوب و شفاهی جواب داده‌اند. ما منتظر دریافت پیشنهاد در این زمینه هستیم. جمهوری اسلامی همیشه برای منطقه راهکار داشته که آخرین آن پویش صلح است. ما امیدواریم کشورهای منطقه خودشان برای منطقه تصمیم بگیرند و بازیگران خارجی نقشی نداشته باشند.