تاریخ: 11:05 :: 2020/02/01
بررسی تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال

لیست کامل فیلم‌های جشنواره فجر سی و هشتم همراه با عوامل، بازیگران، اتفاقات و حاشیه‌های از زمان تولید تا زمان نمایش در جشنواره

امروز شنبه ۱۲ بهمن آغاز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است، لیست تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و هفتم، در ۲ بخش سودای سیمرغ (مسابقه اصلی) و نگاه نو (فیلم‌های اول) ، به شرح زیر است (به ترتیب حروف الفبا):

 

«آبادان يازده ۶۰» / سودای سیمرغ

کارگردان: مهرداد خوشبخت ؛ تهيه‌کننده: حسن کلامي

مهرداد خوشبخت را شايد بيشتر با سريال‌هاي تلويزيوني‌اش بشناسيد؛ او همان کسي است که «آچمز»، «گشت پليس»، «غيرعلني» و… را در قاب تلويزيون به تصوير کشيده است. البته او دست به ساخت فيلم سينمايي هم زده است؛ مثل پروژه فاخر «عقاب صحرا» در سال۹۱ که البته هنوز رنگ اکران به خود نديده است.

خوشبخت در تدوين فيلم سينمايي «به وقت شام» نيز ابراهيم حاتمي‌کيا را در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر ياري داده بود و حالا با فيلم سينمايي «آبادان يازده ۶۰» در جشنواره فيلم فجر حضور دارد؛ فيلمي که حتي نامش شما را به ياد سال‌هاي جنگ مي‌اندازد.

اين فيلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و در آن بازيگراني همچون عليرضا کمالي، حسن معجوني، شبنم گودرزي، حميدرضا محمدي، ويدا جوان و نادر سليماني ايفاي نقش مي‌کنند. خوشبخت خود درباره اين تجربه‌اش گفته است: «من در اين سال‌ها فيلم‌هاي زيادي ساخته‌ام ولي هميشه دلم مي‌خواست دِينم را به مردم آبادان و مهم‌تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فيلم «آبادان يازده ??» به نوعي بخش کوچکي از دِين من و در واقع سينماي ايران به مردم آبادان و خوزستاني‌هاي عزيز است.»

اين فيلم محصول سازمان اوج است که در سال‌هاي اخير به يکي از ارگان‌هاي مهم فيلمسازي در ايران تبديل شده و در همين جشنواره سه فيلم ديگر به جز «آبادان يازده ۶۰» را هم در ويترين فجر دارد.

آبادان یازده 60

 

«آتاباي» / سودای سیمرغ

کارگردان: نيکي کريمي ؛ تهيه‌کننده:نيکي کريمي

«آتاباي» فيلمي به زبان ترکي به کارگرداني نيکي کريمي است که پيش از اين «شيفت شب» را در مقام کارگردان به سي و سومين جشنواره فيلم فجر آورده بود و در سال ۹۵ هم به‌عنوان بازيگر و تهيه‌کننده «آذر» را به کارگرداني محمد حمزه‌اي در اين رويداد سينمايي داشت. به نظر مي‌رسد نيکي کريمي در اين سال‌ها علاوه بر بازيگري علاقه‌مند به کسب تجربه در بدنه سينما و چرخه توليد و کارگرداني هم شده‌است.

اما شايد هنوز هم که هنوز است عده‌اي او را با فيلم «عروس» بشناسند، روزگاري که نامش تيتر يک رسانه‌ها و تصويرش چهره برتر سردر سينماها بود. حالا بايد ديد «آتاباي» به عنوان پنجمين تجربه او در زمينه کارگرداني باز هم نام او را بر سر زبان‌ها مي‌اندازد به گونه‌اي که با آوردن نام نيکي کريمي اولين فيلمي که از او به يادمان مي‌آيد «آتاباي» باشد؟

از نکات جالب درباره «آتاباي» اين است که با ترکيب اعلام‌شده فيلم‌ها، نيکي کريمي امسال تنها فيلمساز زني است که در مقام کارگردان بايد در اين جشنواره با سايرين به رقابت بپردازد و شايد اين کمترين سهم حضور کارگردانان زن در چند سال اخير در جشنواره فيلم فجر بوده است.فيلمنامه اين فيلم هم به قلم هادي حجازي‌فر و بر اساس طرحي از نيکي کريمي نوشته شده و در شهر خوي فيلمبرداري شده است. در خبرهايي که از «آتاباي» منتشر شده از آن به عنوان يک فيلم اجتماعي ياد شده است اما بايد ديد اين فيلم ارتباطي با زندگي سرلشکر هادي آتاباي از نظاميان دوران رضاشاه دارد يا نه.

هادي حجازي‌فر، سحر دولتشاهي، جواد عزتي، دانيال نوروش، يوسفعلي دريادل و مه‌لقا مي‌نوش ترکيب بازيگران اين فيلم را تشکيل مي‌دهند.

آتابای

 

«آن شب» / سودای سیمرغ ؛ نگاه نو 

کارگردان: کوروش آهاري ؛ تهيه‌کننده: محمد درمنش

کوروش آهاري فيلمساز ايراني_آمريکايي است که تا قبل از ساخت «آن شب»، تهيه کنندگي، کارگرداني و نويسندگي چند اثر غير ايراني را بر عهده داشته است. او «نسل‌ها» را با حمايت تام هنکس هنرمند مطرح آمريکايي ساخته که از آثار مهم اين فيلمساز به حساب مي‌آيد. آهاري سال پيش پروژه‌ «آن شب» را با حضور عوامل ايراني و خارجي جلوي دوربين برد که يکي از اهداف مهم و اوليه فيلم، اکران در ايران بود. اين فيلم محصول کمپاني‌هاي «ماموت پيکچرز» و «نداي هفت آسمان» است و مراحل توليد و فني در آمريکا انجام شده.

شهاب حسيني از سال ۹۴ وارد مسير تازه‌اي شد و با کارگردان‌هاي جوان زيادي براي ورود به سينما و حمايت از آنها همکاري کرد. «آن شب» محصول شرکت دوقلوي حسيني در آمريکاست و اولين تجربه بازيگري ستاره‌ي محبوب سينما در اين کشور رقم خورده است. او با «آن شب» بعد از چهار سال به جشنواره فجر بازگشته و به احتمال زياد و طبق شنيده‌ها، بايد منتظر تماشاي بازي متفاوتي از او باشيم. نيوشا جعفريان ديگر بازيگر فيلم است و نکته جالب، حضور اميرعلي پسر کوچک شهاب حسيني در «آن شب» است. از حواشي ديگر فيلم، به شرايط نمايش آن در ايران بايد اشاره کرد. در مراحل توليد، تهيه‌کنندگي «آن شب» را دو سينماگر آمريکايي يعني ‎الکس بروتو با همراهي جفري الارد برعهده داشتند اما براساس اعلام سازمان سينمايي تنها نام محمد درمنش به‌عنوان تهيه‌کننده فيلم ثبت شده است. همچنين تري جرج که سابقه دريافت جوايز گلدن گلوب و اسکار را دارد، مشاور تهيه‌کنندگان اين فيلم بوده است.

«آن شب» يک فيلم ترسناک، پيچيده و روانشناختي درباره يک زوج ايراني و فرزند يکساله‌ آنها در آمريکاست که با حادثه وحشتناکي در يک شب تمام نشدني مواجه مي‌شوند. حضور يک فيلم ترسناک از جذابيت‌هاي اين دوره از جشنواره مي‌تواند باشد خصوصا اينکه کارگردانش فضاهايي پر تنش را در آثار قبلي خود به تصوير کشيده و به نظر مي‌رسد اين جنس از فيلمسازي را به خوبي مي‌شناسد. با وجود حساسيت‌هاي بالاي کوروش آهاري براي ساخت فيلم، اين احتمال وجود دارد که او جايزه فيلمنامه و کارگرداني را در بخش نگاه نو کسب کند. حالا و با با اعلام اسامي فيلم هاي سوداي سيمرغ بايد نام شهاب حسيني را هم در ليست اسامي که شانس دريافت جايزه دارند اضافه کرد.

آن شب

«ابر بارانش گرفته» / سودای سیمرغ

کارگردان: مجيد برزگر ؛ تهيه‌کننده: مجيد برزگر

مجيد برزگر امسال در هر دو بخش جشنواره به عنوان تهيه‌کننده فيلم دارد ولي فيلم «ابر بارانش گرفته» در بخش سوداي سيمرغ را کارگرداني هم کرده تا چهارمين تجربه فيلمسازي‌اش روانه جشنواره شود. آخرين حضور مجيد برزگر در جشنواره فيلم فجر به دوره سي و چهارم آن با فيلم «مميرو» در کسوت تهيه‌کننده و البته فيلم «يک شهروند کاملاً معمولي» در همان دوره اما اين بار با کارگرداني و تهيه‌کنندگي توأمانش برمي‌گردد.

مجيد برزگر بعد از پنج سال اين بار با «ابر بارانش گرفته» به جشنواره فيلم فجر آمده و گويا طي يک سالي که مشغول ساخت آن بوده، دوست نداشته خبري از آن را منتشر کند و ترجيح داده است اين فيلم را در سکوت خبري بسازد. برزگر خود گفته است فيلمش هنرمند نام آشنايي ندارد، نقش اول آن را نازنين احمدي ايفا کرده و اتفاقاً يک فيلم آرام، بي ادعا و جمع و جور است. برزگر سه فيلم اخيرش در مديوم سينما را با حال و هواي تجربي جلوي دوربين برده و ساخته‌هايش نشان داده اساساً کارگرداني است که دوست دارد مدام در اين بخش تجربه کسب کند. حالا به نظر مي‌رسد «ابر بارانش گرفته» هم در همين فضا ساخته شده است.

فيلمنامه اين فيلم توسط مجيد برزگر و آرمان خوانساريان نوشته شده و نازنين احمدي، مزدک ميرعابديني، علي ثاني فر، ارشيا نيک‌بين بازيگران اصلي آن هستند.در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است: سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب، به بيمارانش کمک مي‌کند تا آرام شوند.حتي آنها که اميدي به زنده ماندنشان نيست…

ابر بارانش گرفته

 

«پوست» / سودای سیمرغ ؛ نگاه نو 

کارگردان: بهمن ارک، بهرام ارک ؛ تهيه‌کننده: محمدرضا مصباح

بهمن و بهرام ارک در يکي دوسال گذشته از پرچمداران دريافت جايزه از جشنواره‌هاي خارجي با فيلم کوتاه و فرم گراي «حيوان» بوده‌اند. دو برادر دوقلوي تبريزي که فيلم کوتاهشان اقبال بلندي در جشنواره‌هاي داخلي هم داشته و توانسته جوايز زيادي کسب کند.

«پوست» که به زبان ترکي در ژانر وحشت يکي از مهجورترين ژانرهاي سينماي ايران ساخته شده در بخش نگاه نو اين رويداد سينمايي هم حضور دارد. موضوع فيلم «پوست» عشق، جادو و خرافه‌پرستي است و درباره خانواده‌اي است که شامل يک مادر و پسر هستند و زندگي آن‌ها به دليلي دچار مشکل مي‌شود.

محمدرضا مصباح تهيه‌کننده اين فيلم درباره فضاي داستاني آن گفته است: «فيلم «پوست» که يک داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌هاي محلي در فضايي آميخته با سحر و جادو تعريف مي‌کند تلاش کرده تا عجايب نگاري داشته باشد. اين فيلم بدون استفاده از اسامي و چهره‌هاي شناخته شده، جذابيت‌هاي زيادي براي مخاطبان دارد و پيشنهادهاي جديدي براي مسير آتي سينماي ايران ارائه مي‌دهد. من معتقدم فيلم «پوست» شروعي براي دوري از انحصار سينماي بدنه و ورود به فضاي هنري است.»

اين فيلم بازيگر سرشناسي ندارد و از بازيگران بومي تبريز در آن استفاده شده، به نظر هم مي‌رسد «پوست» هم مانند «حيوان» فضاي فرم گرايي داشته باشد.

پوست

«تومان» / سودای سیمرغ

کارگردان: مرتضي فرشباف ؛ تهيه‌کننده: سعيد سعدي

مرتضي فرشباف کارگردان «سوگ» و «بهمن»، سومين فيلم بلند خود را با نام «تومان» سال گذشته در بندر ترکمن و گنبد کاووس جلوي دوربين برد. پروانه ساخت «تومان» با نام اوليه «کوچ» سال ۹۶ صادر شد و در زمان پيش توليد، عوامل آن مذاکراتي هم با چند بازيگر مطرح سينما داشتند اما در نهايت فيلم با ترکيب متفاوت ديگري جلوي دوربين رفت. مجتبي پيرزاده و پرديس احمديه بازيگران چهره اين فيلم هستند که هر دو در «مجبوريم» رضا درميشيان هم، بازي کرد‌ه‌اند، اما اين فيلم‌ به جشنواره امسال راه پيدا نکرد. ميرسعيد مولويان بازيگر اصلي «تومان»، از هنرمندان تئاتر است که اين فيلم از اولين تجربه‌هاي جدي او در سينما به حساب مي‌آيد‌.

‏‎پيش از اين، نام سعيد ملکان به عنوان يکي از تهيه کنندگان فيلم رسانه‌اي شده بود، اما اکنون سعيد سعدي تنها تهيه کننده فيلم است. سعدي آخرين بار با فيلم «مغزهاي کوچک زنگ زده» در جشنواره فجر حضور داشت که از آثار بحث برانگيز و تحسين شده دوره سي و ششم بود.مرتضي فرشباف کارگردان فيلم «بهمن» با بازي فاطمه معتمد آريا که در جشنواره سي و سوم حضور داشت، چند روز پيش اعلام کرد که با توجه به مشورت‌هاي همايون اسعديان عضو هيئت انتخاب جشنواره سي و هشتم، به اين نتيجه رسيده «تومان» را به نسبت نسخه‌اي که براي هيات انتخاب فرستاده بوده، کوتاه‌تر کند و به احتمال زياد فيلم با تغييراتي اندک در جشنواره اکران مي‌شود.

فيلم مرتضي فرشباف درباره‌ جاه طلبي جوانان و فردي است که از راه قمار و شرط بندي تلاش مي‌کند يک شبه طبقه اجتماعي خود را تغيير دهد و از طبقه پايين به طبقه بالا بيايد. همين سوژه متفاوت و نو مي‌تواند در جشنواره فجر با واکنش‌هاي زيادي همراه باشد. بر خلاف آثار قبلي فرشباف، «تومان» از ريتم بالايي برخوردار است و با مخاطبان عام خصوصا قشر جوان نيز ارتباط برقرار مي‌کند. بازيگران جوان فيلم خصوصا مجتبي پيرزاده و پرديس احمديه شانس زيادي دارند تا در اين دوره بازي‌هايشان در جشنواره ديده شود.

تومان

 

«خروج» / سودای سیمرغ

کارگردان: ابراهيم حاتمي‌کيا ؛ تهيه‌کننده: حبيب‌اله والي‌نژاد

آرزوي ساخت «خروج» از ده سال پيش بر دل ابراهيم حاتمي‌کيا مانده بود؛ از زماني که گفته شد ابراهيم حاتمي‌کيا قصد دارد در سال جاري فيلمي بسازد گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره قصه فيلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فيلمي از کتاب معصومه آباد نسبت مي‌دانند و گاه عنوان مي‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثري از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترين داستاني که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادي کشاورز مي‌شود که زمين‏ هاي‏شان را سيل از بين برده است.

گفته مي‌شود «خروج» فيلمي جاده‌اي با تم اعتراض مردمي به دولتمردان است. اين سومين همکاري ابراهيم حاتمي‌کيا با سازمان اوج بعد از «باديگارد» و «به وقت شام» است. در اين فيلم فرامرز قريبيان به‌عنوان کاراکتر اصلي به ايفاي نقش پرداخته است که در پنج سال اخير به دليل گزيده‌کاري اش هيچ فيلمي از او روي پرده سينما نرفته است. قريبيان با بازي در نقض اصلي اين فيلم پس از چند سال دوباره به سينما و جشنواره فجر برگشته تا نقش يک جانباز شيميايي دوران جنگ تحميلي را بازي کند.

پانته‌آ پناهي‌ها، جهانگير الماسي، گيتي قاسمي، محمدرضا شريفي نيا، مهدي فقيه، سام قريبيان، محمد فيلي، آتش تقي پور، اکبر رحمتي، فرزاد حسني، رامين پورايمان و محسن صادقي نسب نيز از ديگر بازيگران اين اثر سينمايي هستند. يکي از فيلم‌هاي احتمالا پر سر وصداي امسال بيستمين اثر ابراهيم حاتمي‌کيا خواهد بود که يکي از توليدات سازمان اوج در جشنواره هم هست.

خروج

 

«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سري» / سوداي سيمرغ

کارگردان: پيمان قاسم خاني ؛ تهيه کننده: محسن چگيني

پيمان قاسم خاني بعد از تجربه‌هاي موفق فيلمنامه نويسي براي سينما و سريال‌هاي مطرح طنز، با اولين تجربه فيلمسازي‌اش در سينماي کمدي نمره‌ قابل قبولي گرفت. خيلي‌ ها با تماشاي «خوب، بد، جلف» به آينده اين سينماگر در عرصه فيلمسازي اميدوار شدند و برخي دوستان مطبوعاتي او نيز توصيه مي‌کردند که از اين به بعد خودش فيلمنامه‌هاي کمدي‌اش را کارگرداني کند. او حالا بعد از سه سال با سري دوم فيلم ميلياردي‌اش به جشنواره فجر آمده است. مثل هر فيلمسازي نسبت به تجربه اولش پخته تر شده و البته کارش سخت تر. «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سري» دنباله‌ي سري اول است اما طبق شنيده‌ها با فضايي متفاوت و مفرح ‌تر مواجه خواهيم بود. اين فيلم از آثار پربازيگر اين دوره است که به غير از زوج پژمان جمشيدي و سام درخشاني بقيه بازيگران در سري دوم تغيير کرده‌اند.

سال گذشته خبرهايي مبني بر ساخت سريالي به نويسندگي پيمان قاسم خاني در شبکه خانگي منتشر شد. اين بار قرار بود سري دوم «خوب، بد، جلف» به سريال تبديل شود و حتي با بهروز افخمي و ابوالحسن داوودي هم مذاکره شده بود، اما در نهايت ساخت اين پروژه‌ منتفي اعلام شد. قاسم خاني چند ماه بعد، بلافاصله پس از پايان کارش در «هيولا» براي ساخت سينمايي «خوب، بد، جلف۲» دست به کار شد. اين فيلم ابتدا قرار بود اواخر آبان ماه اکران شود اما در نهايت عوامل به اين نتيجه رسيدند که اولين نمايش آن در جشنواره فيلم فجر باشد.
.

«خوب، بد، جلف ۲» تنها کمدي جشنواره امسال است و حضور آن تنوع مضامين اين دوره را تکميل مي‌کند. داستان متفاوت اين سري، حضور مجدد زوج محبوب پژمان جمشيدي و سام درخشاني و اضافه شدن بازيگران جديد هر يک به تنهايي مي‌توانند از جذابيت‌هاي اين کار باشند. سري اول اين فيلم ديپلم افتخار بهترين فيلم از نگاه تماشاگران جشنواره سي و پنجم را کسب کرد و در دو بخش نامزد سيمرغ شد. فيلم قاسم خاني شانس زيادي دارد تا اين بار هم درصدر آراي مردمي جشنواره قرار بگيرد و در برخي رشته‌ها خصوصا بازيگري نامزد سيمرغ بلورين شود. «خوب، بد، جلف ?» به احتمال زياد پس از جشنواره، براي اکران در نوروز ۹۹ آماده مي‌شود.

خوب بد جلف

 

«خورشيد» / سودای سیمرغ

کارگردان: مجيد مجيدي، تهيه‌کننده: امير بنان، مجيد مجيدي

چندي پيش بود که عوامل توليد فيلم سينمايي «خورشيد» با انتشار فراخواني اعلام کردند نياز به يک نوجوان براي ايفاي نقش اصلي اين فيلم سينمايي را دارند که متعاقب با آن مشخص شد مجيد مجيدي قصد دارد دهمين فيلم سينمايي خود را در چندماه آينده جلوي دوربين ببرد.

مجيدي بعد از پروژه عظيم «محمد رسول‌الله (ص)» اين‌بار به سراغ فيلمي با موضوع کودکان کار رفته است و عمده نقش‌هاي فيلم جديدش را کودکان ايفا مي‌کنند. فيلمنامه «خورشيد» را مجيد مجيدي با همراهي نيما جاويدي نوشته است؛ فيلمساز جواني که سال قبل فيلم تحسين شده «سرخپوست» را در ويترين جشنواره فجر داشت.

گفته مي‌شود مراحل ساخت اين فيلم سينمايي که اتفاقاً مجيد مجيدي دوست داشت آن را در سکوت خبري بسازد، تمام نشده است اما با قرارگيري اين فيلم در فهرست آثار سوداي سيمرغ گروه در چند روز باقي مانده به کارهايشان سرعت بيشتري مي‌دهند.

مجيد مجيدي يادآور فيلم‌هاي «بچه‌هاي آسمان»، «رنگ خدا»، «آواز گنجشک ها» و… است که اتفاقاً کودکان هميشه در آثارش نقش محوري را داشته‌اند.

سرمايه‌گذاري فيلم سينمايي «خورشيد» را مجيد مجيدي و اميربنان برعهده دارند. در اين فيلم جواد عزتي نقش اصلي را ايفا کرده است.

خورشید

«خون شد» / سودای سیمرغ

کارگردان: مسعود کيميايي ؛ تهيه‌کننده: جواد نوروزبيگي

پس از توليد فيلم پرحاشيه «قاتل اهلي» و فراهم نشدن امکان ساخت «تبعيد سايه ‌ها»، مسعود کيميايي سراغ فيلم «خون شد» رفت. «خون شد» سي امين اثر مسعود کيميايي کارگردان فيلم‌هاي جريان ساز سينماي ايران است که زمان پيش توليد حواشي درباره شباهت آن با يکي از آثار مهم او منتشر شد. پرسوناژ اصلي اين فيلم با بازي سعيد آقاخاني، قرار است قهرمان زمان حال باشد؛ قهرماني از جنس «قيصر» با بازي به ياد ماندني بهروز وثوقي

مسعود کيميايي که در هفتمين دهه فيلمسازي‌اش قرار دارد چند هفته پيش در واکنش به سقوط هواپيماي اوکراين، آغازگر يک موج و حرکت در سينماي ايران لقب گرفت. او در واپسين لحظات شنبه گذشته اعلام کرد که هيچ وقت اهل جشنواره نبوده و براي همدردي با مردم نمي‌خواهد فيلمش در جشنواره فجر نشان داده شود. جدا از اينکه حرکت او موافقان و مخالفاني داشت، چند ساعت بعد تهيه کننده «خون شد» با احترام به نظر کيميايي، تقاضا کرد که فيلم در بخش کارگرداني داوري نشود و در مابقي رشته‌ها مورد قضاوت قرار گيرد. اما دو روز از اين اتفاق نگذشته بود که هايده صفي ياري تدوينگر و سعيد آقاخاني بازيگر فيلم نيز در يادداشتي از کناره‌گيري خود از جشنواره فجر خبر دادند. اما از نکات حاشيه‌اي ديگر، ترکيب بازيگران فيلم است که به غير از سيامک انصاري و اکبر معززي، بقيه براي اولين بار با مسعود کيميايي همکاري مي‌کنند. نکته ديگر عدم حضور پولاد کيميايي است که پس از سالها همکاري مجدد با پدرش در اين فيلم بازي ندارد.

«خون شد» درباره‌ي مردي است که مي‌خواهد آرامش را به خانه برگرداند و در اين راه خون مي‌ريزد و خون مي‌دهد؛ اين داستان يک خطي، خاصه براي هواداران کيميايي مي‌تواند از جذابيت‌ بالايي برخوردار باشد.کيميايي پيش از اين در مصاحبه‌اي اعلام کرده بود: داستان «خون شد» به مثابه خانه‌اي قديمي است که همه چراغ‌هايش خاموش بوده و هيچ‌کس نيز در اتاق‌هايش ساکن نيست در اين ميان يکي از ساکنين اين خانه مي‌آيد و همه چراغ‌ها را روشن مي‌کند.

سرمایه گذار فيلم محمدصادق رنجکشان است و سعيد آقاخاني، سيامک انصاري، ليلا زارع، نسرين مقانلو، هومن برق‌نورد، سيامک صفري و … گروه بازيگران اين فيلم را تشکيل مي‌دهند.

خون شد

 

«درخت گردو» / سودای سیمرغ

کارگردان: محمدحسين مهدويان ؛ تهيه‌کننده: سيدمصطفي احمدي

«درخت گردو» عنوان تازه فيلم محمدحسين مهدويان است، کارگرداني که نشان داده است به تاريخ معاصر تسلطي خوب دارد و مي‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. اين پنجمين حضور پي در پي او در ماراتن فجر است که البته رکوردي از يک کارگردان به شمار مي‌آيد.

«ايستاده در غبار»، «ماجراي نيمروز»، «لاتاري»، «ماجراي نيمروز رد خون» آثاري هستند که نام او را در سينماي ايران پرآوازه کردند و به واسطه آنها توانست هم فروش در گيشه را تجربه کند و هم طيفي از مخاطبان را با شيوه جديد فيلمسازي‌اش همراه کند.

بعد از «ماجراي نيمروز؛ رد خون» بود که اعلام کرد ديگر قصد ندارد تا سال‌ها فيلم سياسي بسازد، فشارهاي مختلف از سوي همکارانش و البته سازمان‌هاي مختلف باعث شد او اين تصميم را بگيرد. «درخت گردو» تجربه‌اي متفاوت براي او محسوب مي‌شود؛ فيلمي که از همان روزهاي نخست ساخت، عنوان شد درباره بمباران شيميايي سردشت است و عاشقانه‌اي در دل خود دارد.

سيدمصطفي احمدي، تهيه‌کننده پروژه‌هاي اخير مهران مديري اين بار در قامت تهيه‌کننده فيلم مهدويان حاضر شده است و مهران مديري و پيمان معادي هم به عنوان بازيگران اين فيلم انتخاب شده‌اند.

گردو

 

«دوزيست» / سودای سیمرغ

کارگردان: برزو نيک‌نژاد، تهيه‌کننده: سعيد خاني

برزو نيک نژاد کارگرداني در سينما را با «ناخواسته» شروع کرد‌. فيلمي که اولين بار در سي و دومين جشنواره فجر به نمايش در آمد و نامزد بهترين کارگرداني در بخش نگاه نو شد. نيک نژاد همزمان با فعاليت در سينما براي تلويزيون هم فعاليت مي‌کرد و مجموعه‌ «دردسرهاي عظيم ۱ و ۲» پرمخاطب‌ترين سريال او در تلويزيون است. نيک نژاد پس از ساخت دو فيلم کمدي «زاپاس» و «لونه زنبور»، حالا با فيلم اجتماعي «دوزيست» به جشنواره فجر آمده است. اين فيلم دومين تجربه همکاري نيک نژاد با سعيد خاني است.

«دوزيست» از فيلم‌هاي پربازيگر اين دوره است که ترکيب جالبي هم دارد. جواد عزتي و پژمان جمشيدي هر دو قبل از اين با نيک نژاد تجربه همکاري داشته‌اند و برخلاف تجربه‌هاي قبلي‌شان با اين فيلمساز، اين بار در نقش‌هاي جدي جلوي دوربين رفته‌اند. سعيد پور صميمي بازيگر پيشکسوت و گزيده کار سينما نيز از نقش‌هاي مهم اين فيلم را بازي مي‌کند. نکته مهم ديگر، گريم بازيگران خصوصا هادي حجازي فر است که با ظاهري متفاوت در اين فيلم حضور دارد. با وجود اينکه پيش از جشنواره خبرهايي از رايزني سازندگان «دوزيست» براي اکران پاييزي به گوش مي‌رسيد، اما در نهايت به اين تصميم رسيدند اولين نمايش فيلم در سي و هشتمين جشنواره فجر باشد. «دوزيست» در آخرين لحظه‌ها به جشنواره فيلم فجر رسيد.

همانطور که از اسم فيلم نيک نژاد پيداست خلاصه داستان متفاوتي هم دارد و به نظر مي‌رسد با فيلم خاصي رو به رو باشيم. «دوزيست» با ترکيب عوامل حرفه‌اي سينما ساخته شده و شانس زيادي دارد تا در رشته‌هاي مختلف نامزد سيمرغ شود. تيم بازيگران فيلم از پژمان جمشيدي که پيش از اين نامزد سيمرغ بهترين بازيگر شده تا جواد عزتي، ماني حقيقي، سعيد پورصميمي و… هر کدامشان ممکن است در ليست نامزدهاي نقش اول و مکمل قرار بگيرند. ضمن اينکه از فيلمنامه «دوزيست» هم نبايد غافل شد.

دوزیست

 

«روز بلوا» / سودای سیمرغ

کارگردان: بهروز شعيبي ؛ تهيه‌کننده: محمدرضا تخت‌کشيان

بهروز شعيبي پس از فيلم‌هاي «دهليز»، «سيانور» و «دارکوب» چهارمين سال حضورش در جشنواره فجر رقم مي‌خورد. او با ساخت «دهليز» و دريافت جايزه سيمرغ بهترين فيلم از بخش نگاه نو سي و يکمين جشنواره فجر، جايگاه مناسبي در سينما و ميان فيلمسازان دغدغه‌مند جوان پيدا کرد. «روز بلوا» جديدترين فيلم بهروز شعيبي است که شهريور ماه امسال فيلمبرداري آن در تهران آغاز شد. اين فيلم در مورد شخصيت مذهبي است که توسط پليس با اتهام‌هايي مواجه مي‌شود.

گروه بازيگران «روز بلوا»، ترکيب تازه‌اي در سينماي ايران است؛ از حضور بابک حميديان و ليلا زارع که هر بار نامزد سيمرغ بازيگري شدند گرفته تا زکيه بهبهاني (بازيگر با استعداد «بدون تاريخ، بدون امضا») و مسعود دلخواه (کارگردان برجسته تئاتر) و از همه مهمتر داريوش ارجمند. ارجمند که در سال‌هاي گذشته حضور کمرنگي در سينما داشته و اخيرا با نقش حشمت فردوس در فصل سوم سريال «ستايش» به يکي از چهره‌هاي محبوب تلويزيوني تبديل شد، با نقش مکمل متفاوتي در «روز بلوا» به سينما بازگشته است.

اما بازيگر اصلي اين فيلم بابک حميديان که با «مغز استخوان» هم در بخش مسابقه حضور دارد، چند روز پيش به دليل همدردي با خانواده‌هاي دادغدار حادثه هواپيماي اوکراين، در بيانيه‌اي اعلام کرد که در جشنواره فجر شرکت نمي‌کند. اين موضوع با حواشي‌ بسياري در فضاي مجازي همراه بود.

خط داستاني فيلم جديد بهروز شعيبي کنجکاوي برانگيز و جنجالي است و جدا از اينکه، با واکنش‌هاي متعددي در جشنواره همراه خواهد شد، شانس زيادي دارد که اسم آن در ميان نامزدهاي بهتر فيلمنامه قرار بگيرد. اما پيش بيني مي‌شود بازيگران اصلي و مکمل‌هاي فيلم هم هر کدام با وجود کارنامه‌ موفق‌شان، از مدعيان سيمرغ باشند. در خلاصه داستانش آمده است: عماد استاد دانشگاهي خوشنام و يک چهره تلويزيوني مورد توجه است، او ناگهان توسط پليس با اتهام هايي جدي مواجه مي‌شود که خود و خانواده اش را در موقعيت پيچيده‌اي قرار مي دهد.

بلوا

 

«روز صفر» / سودای سیمرغ ؛ نگاه نو

کارگردان: سعيد ملکان ؛ تهيه‌کننده: سعيد ملکان

«روز صفر» از پروژه‌هاي کنجکاوي‌برانگيز جشنواره سي‌وهشتم است که علاوه‌بر بخش «سوادي سيمرغ» پيش از اين در بخش «نگاه نو» نيز نامش ثبت شد بود. اولين تجربه کارگرداني سعيد ملکان بعد از سال‌ها فعاليت در حوزه چهره‌پردازي و تهيه‌کنندگي، مرتبط با سوژه‌اي ملتهب است و به همين دليل مراحل توليد آن در سکوت خبري سپري شده است.

سعيد ملکان پيش از اين به‌عنوان تهيه‌کننده و چهره‌پردازي شاخص در سينماي ايران شناخته شده بود. او که بالغ بر۵۰ فيلم سينمايي را در مقام چهره‌پرداز در کارنامه حرفه‌اي خود دارد، تهيه‌کنندگي سينما را از سال ۹۱ و با فيلم سينمايي «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگرداني بهرام توکلي آغاز کرد. او در دهه ۹۰ همکاري مستمري با توکلي داشته و در دو پروژه موفق و تحسين‌شده اخير اين فيلم ساز يعني «تنگه ابوقريب» و «تختي» هم به‌عنوان تهيه‌کننده حضور داشته است.

«روز صفر» يکي از پروژه‌هاي مهم سينماي ايران در ماه‌هاي اخير محسوب مي‌شود که تلاش بسياري شد فرآيند ساخت آن در سکوت خبري طي شود. فيلم روايتي از يک اتفاق ملتهب معاصر است و اعلام شد تصويربرداري آن در ايران و چند کشور خارجي پيگيري خواهد شد.

امير جديدي و ساعد سهيلي دو نقش اصلي فيلم «روز صفر» هستند و در کنار آن‌ها چند بازيگر خارجي و چندين بازيگر تئاتر هنرنمايي مي‌کنند.

روز صفر

 

«سه کام حبس» / سودای سیمرغ

کارگردان: سامان سالور ؛ تهيه‌کننده: ساسان سالور

«ساکنين سرزمين سکوت»، «چند کيلو خرما براي مراسم تدفين»، «ترانه تنهايي تهران»، «آمين خواهيم گفت»، «سيزده ۵۹» و «تمشک» از ساخته‌هاي پيشين سامان سالور است. فيلمسازي که حالا «سه کام حبس» را به جشنواره سي‌وهشتم رسانده است.

گویا «سه كام حبس» كه موضوعي ملتهب و متفاوت از زندگي‌ هاي پيچيده امروز را روايت مي كند، به عنوان اولين فيلم جشنواره فجر در سالن رسانه‌ها به نمايش در مي آيد.

محسن تنابنده و پري‌ناز ايزديار پيش از اين در مجموع ۴ سيمرغ بلورين بازيگري را از جشنواره فجر دريافت کردند و سامان سالور هم نامزدي در جشنواره را تجربه کرده و پيش بيني مي‌شود اين فيلم مورد استقبال منتقدان و خبرنگاران قرار گيرد.

در مورد این فیلم اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.

سه کام

 

سينما شهر قصه / سودای سیمرغ
کارگردان: کيوان علي‌محمدي، علي‌اکبر حيدري ؛ تهيه‌کننده: کيوان علي‌محمدي

کيوان عليمحمدي را تا پيش از اين همواره در همراهي‌اش با اميد بنکدار به ياد مي‌آورديم؛ دو فيلمسازي که به صورت مشترک فيلم‌هاي «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و «گيلدا» را کارگرداني کرده بودند و جنس خاصي از سينما را پيگيري مي‌کردند که البته مخاطبان خاص خود را هم داشت.

حالا عليمحمدي در اولين تجربه مستقل کارگرداني‌اش از يار هميشگي، با همراهي علي‌اکبر حيدري «سينما شهر قصه» را کارگرداني و تهيه کرده است. از بازیگران آن می‌توان به حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی ، بابک کریمی ، فرخ نعمتی و … اشاره کرد.

اين فيلم از آثار کمتر رسانه‌اي شده جشنواره است که به‌طور کامل در سکوت خبري ساخته شده و اطلاعات چنداني درباره محتوا و ساختار آن هنوز رسانه‌اي نشده است.

سینما شهر قصه

 

«شناي پروانه» / سودای سیمرغ ؛ نگاه نو 

کارگردان: محمد کارت ؛ تهيه‌کننده: رسول صدرعاملي

«در جنوب شهر، شناي پروانه طوفان به پا مي‌کند»؛ اين خلاصه داستان رسمي منتشر شده از اولين تجربه فيلم‌سازي بلند محمد کارت است. فيلمسازي که سال قبل و با فيلم کوتاه «بچه‌خور» توانمندي خود در فضاسازي در جنوب شهر تهران را به اثبات رسانده بود.

محمد کارت که در عرصه سينماي مستند کارگرداني شناخته شده است و فيلم‌هايي مثل «آوانتاژ» و «بچه‌خور» را در کارنامه داشته، اولين فيلم سينمايي خود را با نام «شناي پروانه» و بازي جواد عزتي، طناز طباطبايي، امير آقايي، پانته‌آ بهرام، علي شادمان، نيره فراهاني، مهدي حسيني‌نيا، ايمان صفا، مه‌لقا باقري، نادر شهسواري و با معرفي آبان عسکري ساخته است.

فيلمنامه اين فيلم که مضموني اجتماعي دارد، توسط محمد کارت، حسين دوماري و پدرام پوراميري نوشته شده است. تهيه‌کنندگي اين فيلم را رسول صدرعاملي (فیلمساز با سابقه) برعهده دارد و از آثاري است که علاوه‌بر بخش «سوداي سيمرغ» در بخش «نگاه نو» نيز روي پرده مي‌رود و داوري مي‌شود.

شنای پروانه

 

«عامه پسند» / سودای سیمرغ

کارگردان:سهيل بيرقي ؛ تهيه‌کننده: سهيل بيرقي

‏‎«عامه پسند» سومين فيلم سهيل بيرقي کارگردان «من» و «عرق سرد» است که پاييز امسال در شهرضا و تهران جلوي دوربين رفت. بيرقي جزو کارگردانان جوان و دغدغه‌ مند سال‌ هاي اخير سينما قرار مي‌گيرد که با فيلم «من» نگاهي نو و متفاوت را وارد جريان فيلمسازي کرد. او دو سال بعد از ساخت فيلم موفق و تحسين شده «عرق سرد»، به سراغ فيلمي رفته که شيوه فيلمنامه نويسي و کارگرداني آن شباهتي با دو فيلم قبلي ندارد و برخلاف نامش فضاي خاص ‌تري نسبت به آنها دارد. فاطمه معتمد آريا به همراه هوتن شکيبا و باران کوثري ترکيب بازيگران اصلي جديدترين ساخته بيرقي را تشکيل مي‌ دهند.

يکي از نکات جالب «عامه پسند»، فيلمبرداري اغلب سکانس‌هاي فيلم در شهرضا يکي از شهرهاي استان اصفهان است که زادگاه خود سهيل بيرقي بوده. بر خلاف دو اثر قبلي بيرقي اين بار تهيه کنندگي «عامه پسند» را هم خودش بر عهده داشته است. اما يکي از نکات کنجکاوي برانگيز، حضور هوتن شکيبا در اين فيلم است که سال گذشته سيمرغ نقش اول مرد را براي بازي در «شبي که ماه کامل شد» به دست آورد. «عامه پسند» تنها فيلمي بود که او بعد از سيمرغ بازي کرد.

فاطمه معتمد آريا از همان ابتداي نوشتن فيلمنامه گزينه اصلي سهيل بيرقي براي بازي در نقش فهيمه ميربد بوده است. معتمد آريا در اين فيلم نقش زني را بازي مي‌کند که از سن ?? سالگي به بعد مي‌خواهد زندگي‌ بر خلاف باور عامه داشته باشد. طبق شنيده‌ها، فهيمه ميربد نقشي کاملا متفاوت در کارنامه بازيگري او است. از آنجايي يکي از نقاط قوت «عامه پسند» مانند فيلم‌هاي قبلي بيرقي بازي بازيگران فيلم است و دو دوره قبل همه بازيگران فيلم «عرق سرد» نامزد سيمرغ شدند، بعيد نيست باران کوثري و هوتن شکيبا هم نامزد سيمرغ شوند. همچنين طبق شنيده ها کارگرداني و فيلمنامه سهيل بيرقي از ويژگي هاي مثبت فيلم است که در کنار هايده صفي ياري، کريستف رضاعي و حسين جعفريان شانس زيادي دارند که امسال از برگزيده هاي جشنواره باشند.

عامه پسند

 

«قصيده گاو سفيد» / سودای سیمرغ

کارگردان: بهتاش صناعي‌ها، تهيه‌کننده: سيدغلامرضا موسوي

«قصيده گاو سفيد» دومين فيلم سينمايي بهتاش صناعي‌ها بعد از «احتمال باران اسيدي» است که آبان ماه امسال با بازي مريم مقدم، عليرضا ثاني‌فر و پوريا رحيمي سام در تهران جلوي دوربين رفت. اين فيلم که از فيلمهاي کنجکاوي برانگيز جشنواره امسال است داستان ‌ زني را روايت مي کند که پس از قصاص شوهرش متوجه بيگناهي او ميشود. «قصيده گاو سفيد» توسط غلامرضا موسوي تهيه کننده پيشکسوت سينما تهيه شده است.

بهتاش صناعي‌ها با «احتمال باران اسيدي» پا به عرصه‌ سينما گذاشت که موفقيت‌هاي مهمي در جشنواره‌هاي مختلف داخلي و خارجي به دست آورد. حضور شمس لنگرودي چهره‌ي فرهيخته و شاعر مشهور نيز از نقاط قوت آن فيلم بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. ابتدا قرار بود شهاب حسيني نقش اصلي فيلم «قصيده گاو سفيد » را بازي کند اما در ادامه صناعي ها ترکيب ديگري از بازيگران را براي فيلمش در نظر گرفت و در اين مسير عليرضا ثاني‌فر جايگزين شهاب حسيني براي ايفاي نقش اصلي مرد فيلم شد. فيلم صناعي‌ها که از داستاني ملتهب و جنجالي برخوردار است زمان زيادي صرف گرفتن مجوزهايش شده و به نظر ميرسد سراغ موضوعي رفته که براي اولين بار در سينماي ايران بر پرده نقش ميبندد.مريم مقدم همسر صناعي‌ ها عهده دار نقش اصلي زن فيلم است که در «احتمال باران اسيدي» هم بازي کرده بود و از شانس‌هاي کسب سيمرغ بهترين بازيگر زن جشنواره سي و هشتم است. نکته مهم ديگر، همکاري بهتاش صناعي‌ها با مريم مقدم و مهرداد کوروش نيا در نگارش فيلمنامه اين فيلم است.

بهتاش صناعي‌ ها اعلام کرده که «قصيده گاو سفيد» حاصل ۹ سال تلاش است؛ همين که يک فيلمساز اين همه سال براي ساخت يک فيلم صبر کرده نکته قابل تاملي است که انتظارهاي مخاطبش را هم از او بالا ‌مي‌برد. طبق شنيده ها فيلمنامه، کارگرداني و بازي هاي «قصيده گاو سفيد» از نقاط قوت فيلم است که مي تواند در جشنواره امسال مورد توجه قرار گيرد.

قصيده گاو سفيد

 

«مردن در آب مطهر» / سودای سیمرغ

کارگردان: نويد محمودي، تهيه‌کننده: جمشيد محمودي

برادران محمودي با عاشقانه‌ «چند متر مکعب عشق» وارد مسير حرفه‌اي فيلمسازي شدند. اولين بار با اين فيلم به جشنواره آمدند و موفق به کسب سيمرغ بهترين فيلم و کارگرداني در بخش نگاه نو‌ شدند. اما پس از ساخت چند فيلم و فعاليت همزمان در تلويزيون، تابستان امسال جديدترين فيلم خود را با نام «مردن در آب مطهر» مقابل دوربين بردند. علي شادمان، متين حيدري نيا و ندا جبرئيلي بازيگران شناخته شده اين فيلم هستند که در ساخته جديد برداران محمودي بازي مي‌کنند.

‏‎مهاجرت اين بار هم مضمون فيلم جديد دو برادر فيلمساز است که در ادامه ساخته‌هاي قبلي درباره‌ي افغان‌ها قرار دارد. شرايط پذيرفته شدن چند جوان مهاجر در اروپا، يکي از نکات مهم فيلم است که نگاه دغدغه مند محمودي‌ها، براي قشر جوان مي‌تواند جذاب و تاثير گذار باشد. شخصيت اصلي فيلم جوان مسلماني است که براي مهاجرت در اروپا بايد مسيحي شود و اين اتفاق در ادامه قصه، او را با چالش‌ها و تناقض‌هاي زيادي مواجه خواهد کرد. ‏‎نويد محمودي کارگردان فيلم نيز چند روز پيش و در شرايطي که تعدادي هنرمندان از حضورشان در جشنواره فجر انصراف ‌داده بودند، از تاثير انکار ناپذير جشنواره فجر روي سرنوشت فيلم‌ها صحبت کرده بود.

‏‎علي شادمان از بازيگران جوان موفقي است که همزمان با حضور در سينما به فعاليت ‌هاي تئاتري هم ادامه مي‌دهد. او که اين روزها فيلم «جان دار» را روي پرده دارد، ايفاگر يکي از چند جوان فيلم «مردن در آب مطهر» است و شانس خوبي براي ديده شدن دارد. همچنين قصه و چالش‌هاي دراماتيک آن مي تواند با توجه منتقدان و داوران جشنواره فجر همراه باشد.

مردن در آب مطهر

 

«مغز استخوان» / سودای سیمرغ

کارگردان: حميدرضا قرباني، تهيه‌کننده: حسين پورمحمدي

حميدرضا قرباني کار خود را در سينما به عنوان دستيار کارگردان، برنامه‌ريز و تدوينگر آغاز کرد و سال‌ها به عنوان دستيار يک و برنامه‌ريز اصغر فرهادي با او همکاري داشت. قرباني در سال ۹۴ نخستين فيلم خود را با نام «خانه‌اي در خيابان چهل و يکم» بر اساس قصه‌اي درباره قتل و قصاص جلوي دوربين برد و با واکنش مثبت منتقدان در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر مواجه شد. او چهار سال بعد از تجربه اولش در فيلمسازي، مهر ماه امسال دومين فيلمش را با حضور ستاره‌هاي سينما جلوي دوربين برد؛ فيلمي با نام «مغز استخوان» که توسط علي زرنگار، يکي از نويسنده ‌هاي فيلم تحسين شده «بدون تاريخ، بدون امضا» به نگارش درآمده است.

ابتدا نقش اصلي مرد «مغز استخوان» به پارسا پيروزفر پيشنهاد شده بود اما بعد از قطعي نشدن حضور اين بازيگر، بابک حميديان جايگزين او شد، اما يکي از نکات حاشيه‌اي ديگر، به بياينه چند هفته پيش بابک حميديان بر مي‌گردد که در آن به عدم حضورش در جشنواره به دليل احترام به خانواده‌هاي داغدار هواپيماي اوکراين اشاره کرده بود. اين انصراف با واکنش متفاوت حسين پورمحمدي تهيه کننده فيلم «مغز استخوان» همراه شد.

طبق صحبت‌هاي ‎حسين پور محمدي در گفتگوي اخيرش، «مغز استخوان» فيلمي به شدت نفس گير است که با وجود قصه و فضاي تلخ اما خسته کننده نيست. اين فيلم يکي از مهمترين آثار اجتماعي جشنواره امسال است که طبق شنيده‌ها موضوع آن براي اولين بار در سينماي ايران به تصوير کشيده مي‌شود. فيلم‌ حميدرضا قرباني شانس زيادي دارد تا در بخش‌هاي مهم، مانند بازيگر اصلي و مکمل، فيلمنامه و کارگرداني نامزد سيمرغ شود و جوايز کسب کند.

ترکيب بازيگران فيلم از پري ناز ايزديار و بابک حميديان و جواد عزتي که هر کدام با چند فيلم در اين دوره حضور دارند تا نويد پورفرج بازيگر با استعداد «مغزهاي کوچک زنگ زده» و بهروز شعيبي که امسال به عنوان کارگردان «روز بلوا» در بخش مسابقه حضور دارد، از نکات کنجکاوي برانگيز «مغز استخوان» است.

مغز استخوان

 

«من مي‌ترسم» / سودای سیمرغ 

کارگردان: بهنام بهزادي، تهيه‌کننده: بهنام بهزادي

بهنام بهزادي از کارگردانان موفق و البته کم کار سينماي ايران است که با اولين فيلمش «تنها دو بار زندگي مي کنيم»، مورد تحسين سينماگران و منتقدان قرار گرفت. پس از ساخت سه فيلم سينمايي و کسب جوايز متعدد داخلي و خارجي، آذر ماه سال گذشته «من مي‌ ترسم» را با ترکيب متفاوتي از بازيگران شاخص سينما و هنرمندان جوان تئاتر جلوي دوربين برد. طبق شنيده‌ها، ساخته جديد بهزادي به يک بحران مهم اجتماعي مي‌پردازد و حريم خصوصي چالش مهم قصه است.

‏‎پس از پايان مراحل توليد «من مي ترسم» در خبرها عنوان شد که اولين نمايش فيلم در جشنواره ‌هاي بين المللي خواهد بود اما عوامل تصميم گرفتند تا فيلم در جشنواره فجر امسال به نمايش درآيد. «من مي ترسم» ارديبهشت ماه امسال پروانه نمايش گرفت و بهزادي در گفتگويي که همان زمان با يکي از روزنامه‌ها انجام داد به اين نکته اشاره کرد که فيلم جديدش فضايي متفاوت ‌تر نسبت به آثار قبلي‌اش دارد و در عين اينکه همه جست‌و‌جوها را براي رسيدن به بيان سينمايي هنري دارد اما براي عموم مخاطبان هم فيلم جذابي خواهد بود.

‏‎آخرين حضور بهزادي در جشنواره فجر، به دوره سي و چهارم با فيلم «وارونگي» بر‌ مي‌گردد. اما در سالي که رقباي سر سختي مانند «ابد و يک روز» و «باديگارد» در جشنواره حضور داشتند نه تنها «وارونگي» بلکه بسياري از فيلم‌ها نيز از نگاه داوران فجر مغفول ماندند. «وارونگي» اما در زمان اکران و انتشار در شبکه نمايش خانگي مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و در فستيوال‌هاي معتبري مانند بخش نوعي نگاه فستيوال کن حضور پيدا کرد. فيلم جديد بهزادي با توجه به فضاي متفاوتي که دارد، شانس زيادي براي ديده شدن در بخش کارگرداني و بازيگري خواهد داشت خصوصا که شنيده مي شود نقش دو بازيگر‌ اصلي فيلم يعني الناز شاکردوست و امير جعفري بسيار متفاوت از کارهاي قبلي آنها خواهد بود.

الناز شاکردوست، پوريا رحيمي‌سام، اميرجعفري، ستاره پسياني، مهران احمدي بازيگران اصلي «من مي ترسم» هستند که هر کدام در نقش‌هاي متفاوتي جلوي دوربين رفته‌اند.

من مي‌ترسم

 

فیلم‌های بخش نگاه نو (فیلم اول کارگردان)

در بخش «نگاه نو» ۱۰ فیلم انتخاب شده است که از این میان ۴ فیلم در بخش «سودای سیمرغ» هم به رقابت می‌پردازند و آنها را معرفی کرده‌ایم. ۶ فیلم دیگر که فقط در بخش نگاه نو حاضر هستند عبارتند از:

 

«بي‌صدا حلزون» / نگاه نو

کارگردان: بهرنگ دزفولي‌زاده ؛ تهيه‌کننده: مرتضي شايسته

بهرنگ دزفولي‌زاده پيش از اين به عنوان عکاس سينمايي شناخته مي‌شد و عکاسي بيش از ?? فيلم سينمايي را از کارگردانان مختلف در کارنامه خود دارد. دزفولي‌زاده در کنار فعاليت اصلي خود در عرصه عکاسي، در قالب فيلم کوتاه و مستند، کارگرداني را هم تجربه کرده بود و حالا با «بي‌صدا حلزون» اولين تجربه جدي خود در زمينه ساخت فيلم بلند داستاني را تجربه کرده است.

کارگردان «بي‌صدا حلزون» سازنده ۹ فيلم کوتاه مستند و داستاني است که اين آثار در جشنواره‌هاي خارجي و داخلي هم حضور داشته و موفق به دريافت جايزه هم شده است. فيلم کوتاه «استون» ساخته دزفولي‌زاده بهار امسال در قالب مجموعه «فيلم‌هاي کوتاه روز» در گروه هنر و تجربه اکران عمومي شده است.

براساس خلاصه داستان رسمي منتشر شده درباره «بي‌صدا حلزون»، اين فيلم داستان زندگي زني است که در تصميم‌گيري بين عقل و احساس دچار تضاد شده است. هانيه توسلي، مهران احمدي، پدرام شريفي، محسن کيايي، عليرضا جلالي‌تبار، بهنوش بختياري، بيژن بافکار، شيرين ولي‌پور و مجتبي شکري بازيگران «بي‌صدا حلزون» هستند.

از نکات قابل توجه درباره اولين فيلم دزفولي‌زاده محوريت ناشنوايان در داستان و روايت فيلم است. فيلم از اين منظر مي‌تواند يکي از آثار متفاوت جشنواره سي‌وهشتم باشد.

بي‌صدا حلزون

 

«پدران» / نگاه نو

کارگردان: سالم صلواتي ؛ تهيه‌کننده: شهرام مسلخي

سالم صلواتي پيش از اين در حوزه کارگرداني فيلم‌هاي کوتاه فعاليت داشت و اتفاقاً جزو چهره‌هاي شناخته شده سينماي کوتاه بود. صلواتي سال گذشته جايزه ويژه هيات داوري جشنواره «ماکائو» چين را براي فيلم «آينه‌هاي پريده رنگ» دريافت کرده بود که زمستان سال گذشته در سري سوم اکران‌هاي سراسري فيلم کوتاه با عنوان «زمستانه فيلم کوتاه» در گروه «هنروتجربه» روي پرده رفت.

صلواتي که پيش از اين فيلم بلند «زمستان آخر» را در قالب ويدئويي کارگرداني کرده بود، درباره «پدران» گفته است: «در فيلم‌هاي کوتاه و داستاني ديگرم، مثل «اگر بروم»، «روياهاي برفي» و يا «زمستان آخر» به روابط انساني و فاصله بين افراد، پرداخته‌ام. اينجا هم از منظري ديگر که قرار است تاثير ديگري بر مخاطب خود داشته باشد، به اين رابطه‌ها مي‌پردازم با اين تفاوت که اين بار قصه فيلم با توجه به همان دغدغه‌ها، در فضايي غير از کردستان و با زباني غير از زبان کردي تعريف مي‌شود.»

در خلاصه داستان فيلم «پدران» آمده است: «رويارويي ۲ نسل مي‌تواند حادثه بيافريند؛ در پدران حادثه‌اي ۲ نسل را رو در روي يکديگر قرار مي‌دهد.» ايده اوليه اين فيلم سينمايي متعلق به محمدرضا گوهري از فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران است و داستان آن در فضايي شهري روايت شده است.

عليرضا ثاني‌فر، هدايت هاشمي، گلاره عباسي، مهشيد ناصري، کيوان پرمر، مهدخت مولايي، نويد لايقي، سارينا ترقي، يوسف يزداني، مرتضي خانجاني، شيدا مودب، سعيد پورشعباني و سعيد باغبان در اين فيلم ايفاي نقش کرده‌اند.

نکته‌ها: به‌واسطه کارگرداني فيلم «زمستان آخر»، حضور نام فيلم «پدران» در فهرست فيلم‌هاي اول جشنواره سي‌وهشتم با اين انتقاد مواجه شد که سالم صلواتي پيش از اين تجربه کارگرداني داشته است، اما بنابر فراخوان جشنواره احتمالاً به جهت نداشتن پروانه ساخت سينمايي، آن فيلم نمي‌توانسته مانع راه‌يابي «پدران» به اين بخش از جشنواره شود.

از ديگر نکات جالب درباره «پدران» اينکه سالم صلواتي بالاي پنج سال به‌دنبال ساخت اين فيلم بود و سينماگران شناخته شده‌اي از رضا ميرکريمي تا پوران درخشنده در مقاطع زماني مختلف به‌دليل علاقه به متن فيلمنامه به‌عنوان تهيه‌کننده با او همراه شدند اما هر بار اين پروژه به دلايلي به نتيجه نمي‌رسيد. حالا «پدران» به تهيه‌کنندگي شهرام مسلخي و با حمايت بنياد سينمايي فارابي به جشنواره فجر رسيده است.

پدران

 

«دشمنان» / نگاه نو

کارگردان: علي درخشنده ؛ تهيه‌کننده: مجيد برزگر

علي درخشنده پيش از اين به عنوان دستيار اول کارگردان در فيلم‌هاي مختلفي از جمله «يک شهروند کاملاً معمولي» حضور داشته است. درخشنده حالا براي اولين تجربه خود در زمينه کارگرداني فيلم بلند داستاني دست روي يک داستان اجتماعي گذاشته است.

در خلاصه داستان رسمي اين فيلم سينمايي آمده است: «آدم فکر مي‌کنه هر چي سن و سالش بالاتر ميره قوي‌تر ميشه اما نه، ما هر روز حساس‌تر مي‌شيم؛ حتي بيشتر از وقتي که جوان بوديم تنهايي و غم و شادماني رو حس مي‌کنيم با يه فرق کوچيک، مي‌دوني که منظورم چيه؟ و هر دو سکوت کردند.»

درخشنده خود پيش از اين درباره فضاي داستاني اولين فيلمش گفته بود: «دشمنان» فيلمي با موضوع اجتماعي و درباره تنهايي انسان‌ها است. به‌طور کلي تنهايي موضوعي است که همه به نوعي درگير آن هستند و مي‌خواهند يک حريم شخصي و خصوصي داشته باشند اما کمتر چنين موقعيتي براي افراد پيش مي‌آيد زيرا به محض اينکه کسي تنها مي‌شود ديگران مي‌خواهند علت را بيابند و ببينند که چرا او تنها است.

در اين فيلم بازيگراني چون رويا افشار، ندا جبرئيلي، مسعود دلخواه، قربان نجفي، علي بي‌غم، سينوهه دانشمند، توران ياقوتي و سعيد آرمند حضور دارند.

دشمنان

 

«ريسِت» / نگاه نو

کارگردان: محمدرضا لطفي ؛ تهيه‌کننده: سيدامير سيدزاده

محمدرضا لطفي منتقد و روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌اي است که چند سال پيش با کارگرداني فيلم متفاوت «روايت ناپديد شدن مريم» وارد عرصه کارگرداني شد. لطفي که اولين فيلمش در حال و هواي تجربه‌گرا و در ژانر وحشت به ثبت رسيده بود، توانست با اکران «روايت ناپديد شدن مريم» در گروه سينمايي «هنروتجربه» توجه منتقدان و علاقمندان سينما را به سمت خود جلب کند.

در خلاصه داستان رسمي اين فيلم آمده است: «احساس مي‌کنم ديوونه شدم … يه جورايي به تمام دوربين‌هاي مداربسته که دارن آدم رو کنترل مي کنن حساسيت پيدا کردم … اونقدر توي اين ماجرا غرق شدم که احساس مي‌کنم پشت همه اين دوربينا يه نفره … يه نفر که چهار چشمي داره منو نگاه مي کنه!»

در اين فيلم بازيگراني چون رضا بهبودي، سودابه بيضايي، محمد صديقي مهر، حامد رحيمي نصر، پريسا محمدي و رقيه افشين پور حضور دارند.

فيلمبرداري «ريست» سال گذشته انجام شد و به دليل ويژگي‌هاي خاص ساختاري، مراحل پس از توليد و تدوين آن در زماني طولاني انجام گرفت و در حال حاضر به روزهاي پاياني نزديک شده است.

محمدرضا لطفي هم براي حضور در جمع فيلم‌اولي‌هاي جشنواره سي‌وهشتم با چالشي مشابه سالم صلواتي مواجه شده است؛ برخي معتقدند که «روايت ناپديد شدن مريم» اولين اثر سينمايي اين فيلمساز است و از نگاه هيأت انتخاب جشنواره و احتمالاً به استناد همان نکته پروانه ساخت سينمايي، «ريست» را بايد فيلم اول او محسوب کنيم.

از ويژگي‌هاي ساختاري هم مهمترين نکته فيلم «ريست» اين است که از دريچه دوربين‌هاي مداربسته روايت و فرم و ساختار آن براي اولين بار در ايران پياده مي‌شود درواقع ساختار اين فيلم به اين شکل است که ما به فراخور صحنه، بعضي جاها با ۷، بعضي مواقع با ۵ دوربين و… داستان را روايت مي‌کنيم ولي زاويه نگاه کلي فيلم از دريچه دوربين‌هاي مدار بسته است.

ريسِت

 

کشتارگاه / نگاه نو

کارگردان: عباس اميني ؛ تهيه‌کننده: جواد نوروزبيگي

عباس اميني پيش از ساخت فيلم سينمايي «کشتارگاه»، فيلم «والدراما» را ساخته بود که اين فيلم موفق به دريافت جوايز مختلفي از جشنواره‌هاي جهاني شده بود. همچنين «هندي و هرمز» و «من اينجا هستم» را کارگرداني کرده است.

در خلاصه داستان «کشتارگاه» آمده است: «امير چند ماهي است که از فرانسه ديپورت شده است، او به‌خاطر پدرش شريک يک جنايت هولناک مي‌شود. رفيق: اينجا صليب سرخي‌ها بهت ميگن چيتا؟ امير: چي؟ رفيق: چيتا… يوزپلنگ»

ماني حقيقي، اميرحسين فتحي، باران کوثري و حسن پورشيرازي از جمله بازيگران اين فيلم سينمايي هستند.

عباس اميني هم مانند سالم صلواتي و محمدرضا لطفي هرچند به‌عنوان فيلمساز اول در سي و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر حضور دارد، اما پيش از اين دو فيلم «والدراما» و «هندي و هرمز» را هم در چرخه اکران داشته و هم در حضورهاي جشنواره‌اي با آن‌ها خوش درخشيده است.

کشنارگاه

 

«لباس شخصي» / نگاه نو

اميرعباس ربيعي ؛ تهيه‌کننده: حبيب والي‌نژاد

امير عباس ربيعي جزو فيلمسازاني کار اولي است که با سرمايه‌گذاري سازمان رسانه‌اي «اوج» اولين تجربه‌اش را در ويترين جشنواره سي‌وهشتم فيلم فجر رونمايي مي‌کند. ربيعي پيش از اين کارگردان فيلم بلند داستاني «بعد از ظهر» را در کارنامه خود داشته است.

در خلاصه داستان «لباس شخصي» آمده است: «بهترين حربه براي ضربه، دوستي است. چون پيچيدگي در سادگي اوست. به لباس شخصي‌ها بيشتر شک کن!» اين خلاصه داستان اما زماني کنجکاوي‌برانگيز شد که اولين تصاوير از فيلم منتشر و مشخص شد سازمان اوج در ادامه پروژه‌هاي جنجالي سال‌هاي اخير خود در حوزه روايت تاريخ معاصر اين بار نيز دست بر روي يک مقطع حساس تاريخي گذاشته است.

«لباس شخصي» بنابر خبرهاي منتشر شده روايتي مرتبط با فعاليت حزب توده در دهه ۶۰ است و از اين منظر مي‌تواند يکي از فيلم‌هاي جنجالي جشنواره سي‌وهشتم محسوب شود.

مهدي نصرتي، توماج دانش بهزادي، مجيد پتکي، ميلاد افواج، عماد درويشي، مهيار شاپوري، احمد لشيني، شهاب بهرامي، روزبه رئوفي، کيوان محمود نژاد، نجلا نظريان و ماه‌منير بيطاري.

از نکات قابل توجه درباره فيلم «لباس شخصي» ترکيب حرفه‌اي عوامل پشت دوربين آن به‌رغم کار اولي بودن کارگردان است. عوامل پشت صحنه اين فيلم سينمايي در مجموع بيش از ۱۲ سيمرغ و جايزه سينمايي معتبر را در کارنامه خود دارند.

«لباس شخصي» از آنجا که با سرمايه‌گذاري سازمان «اوج» به ويترين جشنواره راه پيدا کرده احتمالاً به‌صورت ويژه‌تر زير ذره‌بين رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، به خصوص که پروژه‌هاي اين سازمان در سال‌هاي اخير غالباً جزو آثار خبرساز جشنواره فجر بوده‌اند.

لباس شخصي

برچسب ها: