تاریخ: 21:51 :: 2020/01/30
اخباری از نمایشگاه و جایزه کتاب‌سال در هفته کم‌خبر کتاب

هفته‌ای که گذشت با وجود اخبار کم مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب، دو خبر از نمایشگاه کتاب تهران و دو خبر از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گرفت.

گزارش  «یک‌هفته با کتاب» دربرگیرنده تنها ۸ خبر مهم از اخبار حوزه کتاب نشر ایران و جهان است. یک‌دلیل این‌کم‌خبری شاید تعطیلی روز چهارشنبه ۹ بهمن باشد اما تا پیش از چهارشنبه هم تعداد رویدادهای مهم این هفته، در حوزه کتاب و نشر کم بود.

در حالی‌که گزارش هفته گذشته با تیتر «زمزمه تعطیلی کتابفروشی‌ها و گمانه‌زنی برای رئیس جدید کتابخانه ملی»، ۱۲ خبر را شامل می‌شد، گزارش این هفته تنها ۸ خبر مهم را در خود جا داده است. با این حال گزارش هفته گذشته، هیچ خبر مهم بین‌المللی و خارجی نداشت اما گزارش این هفته دو خبر از حوزه بین‌الملل دارد که هردو از کشور فرانسه هستند.

از ۶ خبر باقی‌مانده گزارش هم که رویدادهای داخلی را شامل می‌شوند، دو خبر مربوط به نمایشگاه کتاب و دو خبر هم درباره جایزه کتاب سال است. دو خبر دیگر هم درباره یک مراسم رونمایی کتاب و اعلام نامزدهای اولیه جایزه ادبی احمد محمود هستند.

در ادامه مشروح گزارش کوتاه مرور اخبار کتاب و نشر را در این هفته از نظر می‌گذرانیم؛

معرفی بانک عامل این دوره نمایشگاه کتاب

مدیرعامل بانک صادرات ایران پیش از ظهر دوشنبه ۷ بهمن با حضور در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با امضای تفاهم نامه‌ای با محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد این بانک را به عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال ۱۳۹۹ معرفی کرد.

آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب

ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در دوره پیش‌روی نمایشگاه کتاب تهران هم از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۸ بهمن آغاز شد. این خبر را مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی نمایشگاه داد و گفت ناشران برای ثبت‌نام باید به سایت نمایشگاه کتاب مراجعه کنند.

رونمایی از پوستر جایزه کتاب‌سال

پوستر سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، هم ظهر دوشنبه این هفته با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال، علیرضا کرمی طراح پوستر و علی علیمحمدی مدیر جشنواره‌های فرهنگی موسسه خانه کتاب، در محل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

معرفی نامزدهای نهایی تاریخ و جغرافیای کتاب‌سال

خبر دیگری که این هفته از جایزه کتاب سال منتشر شد، این بود که دبیرخانه این رویداد، ۱۳ کتاب دو گروه تاریخ و جغرافیای این جایزه را معرفی کرد.

معرفی نامزدهای اولیه جایزه احمد محمود

دبیرخانه جایزه احمد محمود هم این هفته در قالب دو خبر مستقل، نامزدهای اولیه بخش رمان و مجموعه‌داستان این جایزه را معرفی کرد.

نامزدهای اولیه این جایزه با رای عموم مخاطبان انتخاب می‌شوند.

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب خاطرات محسن رفیقدوست

مراسم رونمایی از کتاب «خاطرات سردار محسن رفیق‌دوست» عصر یکشنبه این هفته، با حضور شخصیت‌های سیاسی و نظامی در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد.

انتصاب رئیس جدید آکادمی گنکور

این هفته همچنین دیدیه دکواین به‌عنوان رئیس جدید آکادمی گنکور فرانسه انتخاب شد. او پس از این انتخاب گفت مهم‌ترین هدفش این است که به منظور تقویت زبان فرانسوی بتواند به بین‌المللی‌تر شدن این جایزه کمک کند.

دکواین که زاده ۱۳ مارس ۱۹۴۵ در بولونی-بیانکور است، جایگزین برنادر پیوو می‌شود. پیوو از یکم ژانویه امسال بازنشسته شد.

درگذشت نویسنده فرانسوی

این هفته همچنین هوبر مَنگارلی نویسنده فرانسوی و برنده جایزه مدیسی در سال ۲۰۰۳ که آخرین رمانش هم در بخش انتخابی گنکور ۲۰۱۹ دیده شده بود، در سن ۶۴ سالگی بر اثر بیماری از دنیا رفت.