تاریخ: 15:04 :: 2019/04/16
شکایت از “جان کری” به خاطر لابی برای نجات برجام

جان کری در سال گذشته میلادی تلاش گسترده ای برای نجات برجام و جلوگیری از خروج دولت آمریکا از این توافق جهانی را رهبری کرده بود.

یک سازمان محافظه‌کار در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده از “جان کری” وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به خاطر پیشبرد دیپلماسی سایه برای نجات برجام به رغم سیاست دولت ترامپ در خروج از این توافق هسته‌ای، شکایت می‌کند.

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت “ورلد نت دیلی”، سازمان محافظه کار  دیدبان قضایی – judicialwatch – مستقر در “واشنگتن دی‌سی” دیروز – دوشنبه- با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده از جان کری به خاطر مداخله بی‌جا در سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا و به راه انداختن یک دیپلماسی سایه برای نجات برجام و مذاکرات با طرف‌های خارجی بابت نجات برجام به رغم سیاست دولت ایالات متحده آمریکا برای خروج از این توافق، شکایت می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده: “در ماه‌های پیش ار اعلام خروج ایالات متحده از برجام، کری با پیشبرد یک دیپلماسی مخفیانه و سایه با طرف‌های داخلی و خارجی برای نجات برجام وارد رایزنی شد. او به طور مستمر جلسات و ملاقات‌هایی با بازیگران اصلی داخلی و خارجی درباره برجام انجام داد؛ اقداماتی که آشکارا بر خلاف سیاست دولت ایالات متحده آمریکا در خروج از برجام بود.”

این بیانیه افزوده:” او در این راستا در اواخر آوریل ۲۰۱۸ در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد، این ملاقات دومین دیدار آنها طی ۲ ماه بود. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کری با ظریف را ناشایست، بی سابقه و اقدامی “فراتر از نامناسب” توصیف کرده و از این کار کری به شدت انتقاد کرد.”

کری همچنین در سال گذشته در رابطه با برجام با “فرانک‌ والتر‌اشتاین‌مایر” رییس جمهوری آلمان و “امانوئل ماکرون” رییس جمهوری فرانسه دیدار و به صورت تلفنی با “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی کرد.

بر اساس اعلام سازمان “دیدبان قضایی”، او همچنین با مداخله بی‌جا در سیاست‌های دولت آمریکا مشغول رایزنی با نمایندگان کنگره شد تا برجام را نجات دهد.

“تام فیتون” رییس سازمان دیدبان قضایی درباره اقدامات کری برای نجات برجام گفته است: “او به سمت ریاست جمهوری انتخاب نشده بود بنابراین این حق را نداشت تا در سیاست‌های دولت رسمی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران و برجام اخلال ایجاد کرده و بر خلاف این سیاست‌ها دست به اقدام بزند… بنابراین شکایت ما نه تنها ناظر بر اقدامات خلاف قانون کری، بلکه برای آشکار شدن دست‌های مخفی در داخل وزارت امور خارجه آمریکاست که تلاش داشتند به همراه کری و بر خلاف سیاست رسمی دولت ایالات متحده آمریکا، در روند سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران ایجاد اخلال کنند.”

 

البته باید دید که آیا این روش هم یکی از تکنیکهای فریب است که توسط سیاستمداران آمریکایی برای بازی با افکار سیاستمداران ایرانی بکار گرفته میشود یا واقعا جان کری  به دنبال احیای برجام است؟ هرچند برجام برای ایرانیان دیگی را گرم نکرد!

برچسب ها: ,