تاریخ: 13:20 :: 2023/11/22
اکبر فلاح:‌ از من گذشته کمک کسی باشم/ حکم «سروگردن» توهین است

مربی کشتی آزاد گفت: از من گذشته که کمک مربی کسی باشم، اگر هم فدراسیون چنین قصدی داشت برای سرمربیگری یک رده من را انتخاب می‌کند، هیچ زمانی خود آن‌ها هم برای کمک مربیگری من را دعوت نمی‌کردند.

اکبر فلاح مربی کشتی آزاد درباره حضورش در کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد گفت: متأسفانه یکی از مشکلات ما کج فهمی برخی دوستان است که بعضی مطالب را به اشتباه تعبیر می‌کنند. من در سال ۸۴ در دوره یزدانی خرم، از تیم ملی کنار گذاشته شدم، از آن زمان به بعد هر بار دوستانی که به فدراسیون می‌آمدند از من تقاضای همکاری می‌کردند اما من پیشنهادهای آن‌ها را نپذیرفتم.

حکم من برای تمرینات اختصاصی «سر و گردن» توهین است

وی افزود: من در آن زمان هیچ وقت نگفتم از تیم ملی خداحافظی کردم، اما تمایلی به همکاری با دوستانی که به فدراسیون می‌آمدند هم نداشتم. اما الان می‌گویم من از تیم ملی خداحافظی کردم و به هیچ عنوان قصد ندارم در تیم ملی کار کنم. برخی دوستان می‌گویند برای این که من در بخش تخصصی سر و گردن تمرینات کشتی را انجام دهم حکم صادر شده است در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست و صحبت در این مورد توهین به من است.

از من گذشته که بخواهم کمک کسی باشم

فلاح تأکید کرد: ضمن اینکه فدراسیون هم هیچ زمانی قصد ندارد چنین حکمی به من بدهد، از من گذشته که کمک مربی کسی باشم. اگر هم فدراسیون چنین قصدی داشت برای سرمربیگری یک رده من را انتخاب می‌کند، هیچ زمانی خود آن‌ها هم برای کمک مربیگری من را دعوت نمی‌کردند.

مدت‌هاست از تیم ملی خداحافظی کردم

فلاح تأکید کرد: اگر همین الان فدراسیون پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را به من بدهند هم قبول نخواهم کرد، به این دلیل که تاریخ مصرف من در مربیگری در تیم ملی به پایان رسیده است. نمی‌دانم چرا برخی دوستان از حکم گرفتن من برای سر و گردن در کادرفنی صحبت می‌کنند، در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست. من مدت‌هاست از تیم ملی خداحافظی کردم. من در باشگاه کارگران فعالیت می‌کنم و مدیر فنی تیم تهران هم هستم. این دو کار من را مشغول کرده و دیگر توانایی و وقت برای حضور در کادرفنی تیم ملی را ندارم. از افرادی که به این موضوع واکنش نشان می‌دهند تعجب می‌کنم چرا که اصلاً چنین چیزی مطرح نبوده و حتی در صورت پیشنهاد من قبول نخواهم کرد.

باید همه کشتی‌گیران جوان و بااستعداد در انتخابی شرکت کنند

فلاح در ادامه در واکنش به چرخه انتخابی تیم ملی گفت: معمولاً هر مربی که روی کار می‌آید برنامه و طرح خاص خودش را دارد و طبق قانون خودش کار می‌کند در صورتی که فدراسیون باید قوانینی را وضع کند و سرمربی برنامه‌هایش را در آن قالب تعریف کند تا از تصمیمات سلیقه‌ای دوری کنند. به اعتقاد من در مرحله اول همه کشتی‌گیران بااستعداد و جویای نام و جوان باید در انتخابی شرکت کنند. در مرحله آخر هم قهرمانان جهان و مدال‌آوران کشتی باید با کشتی‌گیران جوان کشتی بگیرند، چرا که چرخه انتخابی فرصتی برای پشتوانه‌سازی است و وقتی همه کشتی‌گیران در مسابقات شرکت می‌کنند انگیزه آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

پشتوانه‌سازان باید فرصت حضور در مسابقات را داشته باشند

وی عنوان کرد: مثلاً در وزن ۶۵ کیلوگرم وقتی عموزاد در انتخابی‌ها شرکت می‌کند، حریفانش پشتوانه‌سازی برای این وزن به حساب می‌آیند. البته کشتی‌گیران نباید در تمامی مسابقات داخلی یا برون مرزی شرکت کنند، باید به پشتوانه‌سازان هم فرصت حضور در مسابقات را دارد. به عنوان مثال یک کشتی‌گیر به مسابقات جهانی اعزام شود و یک کشتی‌گیر دیگر در آسیایی شرکت کند. با این شیوه همه کشتی‌گیران شانس حضور در مسابقات را پیدا خواهند کرد.

کشتی‌گیر نباید با تک مبارزه برای تیم ملی انتخاب شود

وی گفت: البته تک کشتی برای انتخابی تیم ملی به کشتی‌گیران و پشتوانه‌سازان آسیب می‌زد، کشتی‌گیران نباید تنها با یک کشتی انتخاب شوند، بلکه باید در یک مسابقه با چندین کشتی‌گیر مبارزه کند. در انتخابی تیم ملی کشتی‌گیرانی که از استان‌های کشتی‌خیز نیامدند اما استعداد دارند وقتی با قهرمانان و مدال‌آوران تنه به تنه می‌شوند انگیزه پیدا می‌کنند. امسال سال منتهی به المپیک است و کشتی ایران حق اشتباه ندارد، بنابراین باید به تمامی کشتی‌گیران باید یک اندازه فرصت داد تا بتوانند در یک انتخابی سالم برای دوبنده تیم ملی تلاش کنند. اما اگر از همان اول انتخابی برای یک سری کشتی‌گیر با شرایط خاص برگزار شود هم کشتی‌گیر و هم سرمربی وارد حاشیه می‌شوند.

کامران باید خودش تصمیم بگیرد

وی در مورد حضور کامران قاسم‌پور در وزن ۸۶ یا ۹۷ کیلوگرم گفت: به نظرم این موضوع کاملاً به نظر شخصی این کشتی‌گیر ارتباط دارد. باید او خودش در این مورد تصمیم‌گیری کند و ما نمی‌توانیم به جای او تصمیم بگیریم. مربیان سازنده این کشتی‌گیر و هیأت استان او باید در این مورد اظهارنظر کنند.

سرمربی تیم ملی بدون حتی یک روز سابقه انتخاب شد

فلاح در مورد تقویت کادرفنی کشتی آزاد گفت: زمانی که سرمربی تیم ملی کشتی آزاد انتخاب شد، انتقادهای زیادی مطرح شد؛ به این خاطر که سرمربی تیم ملی سابقه مربیگری نداشت. منتقدین هم حق انتقاد داشتند، به هر حال آن‌ها باید دلیل انتخاب کادرفنی را بدون هیچ سابقه مربیگری جویا می‌شدند اما متأسفانه مسئولان فدراسیون هیچ کدام جواب منطقی ندادند که این انتخاب بر چه اساس و مبنایی بوده است! الان بعد از چند سال سرمربی تیم ملی تجربه مربیگری پیدا کرده و امیدوارم در المپیک از تجربیاتش استفاده کند و بدون فشار و استرس نتایج خوبی کسب کند.

افرادی به عنوان کمک انتخاب شدند که آن‌ها هم سابقه نداشتند

وی خاطرنشان کرد: وقتی سرمربی تیم با آن شرایط انتخاب شد، طبیعتاً کمک‌های او هم به همین صورت انتخاب شدند. افرادی به عنوان دستیار در ترکیب کادرفنی تیم قرار گرفتند که حتی در استان خودشان هم سابقه یک روز مربیگری نداشتند، اما به یک باره به کادرفنی تیم ملی اضافه شدند. در چنین شرایطی فدراسیون باید به جامعه کشتی توضیح می‌داد که بر چه اساس و مبنایی این نفرات انتخاب شدند و آیا بقیه مربیان هم به همین صورت انتخاب می‌شوند یا فقط این روش مختص به این چند نفر بود.

باید چند مربی باتجربه و سازنده به کادرفنی اضافه شود

فلاح تأکید کرد: حتی یکی از مربیان جوان کادرفنی هم هر طور دلش می‌خواهد رفتار می‌کند. مسلماً وقتی جایگاهی برای افراد نباشد، ظرفیتش را هم ندارند. در صورتی که هم فدراسیون و هم سرمربی و اعضای کادرفنی باید تحمل انتقاد داشته باشند. با توجه به این شرایط به نظرم تیم ملی به چند مربی باتجربه قهرمان و سازنده در کنار مربیان جوانی که سرمربی انتخاب کرده نیاز دارد تا کادرفنی در المپیک قوی و باتجربه باشد. در کنار حسن یزدانی و کامران قاسم پور که قهرمانان جهان هستند باید قهرمان دنیا قرار بگیرد که آن‌ها را کچ کنند. در کادرفنی فعلی که هیچ کدام حتی یک مدال هم ندارند نیاز است که حداقل قهرمانان و مدال‌آوران کشتی و سازنده در کنار کشتی‌گیران باشند. در کشتی امثال این نفرات را کم نداریم اما مهم این است که با فدراسیون هماهنگ باشند و به لحاظ اخلاقی بتوانند با هم کار کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.