تاریخ: 15:17 :: 2023/08/14
هرگز به دنبال توافق موقت نبوده و نخواهیم بود

امیرعبداللهیان گفت: همواره اعلام کرده ایم که هرگز از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته ایم ما در دو مسیر خنثی سازی تحریم‌ها و تداوم دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها تلاش کرده ایم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری خود گفت: هرجا رسانه حضور دارد صدای توافقات و چالش‌های ما در میز مذاکرات بهتر شنیده می‌شود شاید در موارد بسیاری ما در میز رسمی مذاکره حرفی را نتوانیم به صراحت بیان کنیم، اما در رسانه صدای ما را به خوبی بیان میکنید.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کند شدن روند انتقال دارایی‌های ما در بانکی در عراق گفت: همواره گفته‌ایم هیچگاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم. از ابتدای کار دولت تصمیم رئیس جمهور این بود که در بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا اقدام کنیم. آن بخشی که مربوط به تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌هاست به محتوای برجام برمی‌گردد.

وی گفت:‌در برجام توافقی انجام شده و بخش‌هایی از توافق نقطه قوت مذاکرات و جمع بندی بوده است، ولی به دلیل مجموعه شرایط مذاکراتی و پیگیری‌هایی که انجام شده و همکاران من قبلا مذاکره کردند و آنچه می‌توانستند در میز مذاکره به دست بیاورند تلاش کردند، ولی این مذاکره یک طرف با چند طرف بوده است. بالاخره طرف مقابل هم در یک توافق ایده‌هایی دارد. یکی از بحث‌هایی که در برجام وجود دارد این است که بر مبنای متن چند ده صفحه‌ای برجام حتی اگر برجام به صورت کامل خوب کار کند نمی‌تواند دلار را تاچ کند. حتما ما در هر نقطه‌ای از پیشرفت بازگشت طرف‌ها به برجام قرار بگیریم باید بدانیم تاچ نشدن دلار یک بخش آن با استفاده از ارز‌های ملی و مکانیسم‌های چندجانبه حل و فصل می‌شود و بخش دیگر را باید در مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها دنبال کنیم.

هیچ ارتباطی بین موضوع زندانیان با اموال خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم

وزیر خارجه بیان کرد: ماه‌هاست گفتگو‌ها و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف آمریکایی را روی میز داریم. ما هیچگاه دنبال یک توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود. هیچ ارتباطی بین موضوع زندانیان با اموال خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم. در توافق تنظیم شده بین ما و طرف آمریکایی با وساطت کشور ثالث یک صورتجلسه‌ای در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورتجلسه جدا و دیگری داریم به عنوان مطالبه حقمان در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد برخی بانک‌ها.

وزیر خارجه همچنین گفت: گام دوم در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد انگلیس بود از قبل از پیروزی انقلاب به خاطر خرید‌های تسلیحاتی مبلغی در یکی از بانک‌های بریتانیا متعلق به ایران بلوکه شده بود. ما با احتساب سود آن مبلغ توانستیم ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کنیم. این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریم‌های سخت به دست ما رسید. توافق کردیم برای هر مصرفی که نیاز داریم از این پول استفاده کنیم و در نهایت در توافق ما ذکر شد کالا‌های غیرتحریمی را ایران می‌تواند وارد کند. این پول به دست ما رسید و پس از دریافت آن توانستیم اعلام کنیم این اتفاق رخ داده است.

توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که  نیاز داریم را از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مسأله اخیر شاهدیم پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد. در توافق اولیه که وجود داشت به دلیل اینکه حجم حدود ۶ میلیارد دلار دارایی انتقال آن توسط کره جنوبی شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد قرار شد چند مرحله منتقل شد، ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی برای باز بودن حساب باقی خواهد ماند بقیه به بانک اروپایی منتقل شد. تبدیل این مبلغ به یورو شدن یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشور‌های منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم.

وی با اشاره به موضوع تبادل زندانیان و آزاد سازی منابع کشورمان ادامه داد: ما همواره اعلام کرده ایم که هرگز از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته ایم ما در دو مسیر خنثی سازی تحریم‌ها و تداوم دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها تلاش کرده ایم، در برجام توافقی انجام شده است و بخش‌هایی از توافق نقطه قوت این جمع بندی برای خنثی سازی تحریم‌ها بوده است.
وی گفت:یکی از بخش‌هایی که در برجام وجود دارد این است که هرچقدر هم خوب این توافق کار بکند نمیتواند به دلار نزدیک شود، بخش دیگر را باید در مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها دنبال کنیم، ما هرگز به دنبال توافق موقت نبوده و نخواهیم بود، اما مساله زندانیان یک موضوع کاملا انسانی است و هیچ ارتباطی با مساله آزاد سازی منابع خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم.

وی ادامه داد:ما زمانی که در دولت کار را شروع کردیم با بحران فقدان واکسن کرونا مواجه بودیم به ما اعلام کردند که به دلیل موضوع اف‌ای تی اف حتی امکان جابه جایی یک یورو وجود ندارد، اما ما توانستیم فراتر از نیازمان عملیات بانکی را انجام دهیم.

آمریکایی ها هیچ طلبکاری نمی توانند داشته باشند

وی ادامه داد:آمریکایی ها هیچ طلبکاری نمی توانند داشته باشند بلکه ما مطالبه داریم که چرا دارایی ما باید با نظر یک طرفه بلوکه شود، اینکه آیا تهران در مسیر پیگیری دیپلماسی درحال بازگشت به برجام است یا خیر بله ما این مسیر را دنبال میکنیم

وی درباره روابط ایران و آذربایجان گفت: در دیدارم با الهام علی اف تمام چالش‌ها را مرور کردیم ما میپذیریم که مسیر تامین امنیت سفارت‌ها به عهده کشور میزبان است، اما کوتاهی در این مسیر صورت نگرفته است دستگاه قضایی ماهم بل دقت این مسیر را دنبال کرده است.

وی گفت:اتفاقی که در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران افتاد ابهامات زیادی داشت و اگرچه انتقام شخصی بود، اما به می‌پذیریم که مسئولیت تامین امنیت نمایندگی‌ها و اماکن دیپلماتیک بر عهده کشور میزبان است.

امیرعبداللهیان درباره بازگشایی سفارت عربستان گفت: طی روزهای آینده سفیر ما به ریاض  وارد خواهد شد و سفیر آنها نیز به ایران وارد خواهد شد، در روابط ما با آژانس از زمانی که شاهد هستیم آژانس تمرکز خود را بر موضوعات فنی قرار داده است ما پیشرفت های خوبی داشته ایم، امیدوارم که همین مسیر را آژانس ادامه دهد و در تمامی همکاری ها به نقطه مطلوب برسیم.

وی درباره سفر رییس جمهور به افریقای جنوبی بیان کرد : جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است تا ساکنان این مناطق از امکانات بیشتری برخوردار باشند.

به هیچ یک از همسایگان اجازه نمی‌دهیم که ملت ما از حق خود محروم کنند

وزیر امور خارجه درباره حق آبه هیرمند اظهار کرد:برای اولین بار تیم فنی ما توانستند با همکاری سرپرستی افغانستان گزارش فنی از میزان آب این سد را دریافت کنند ما به صراحت به مقامات ذی ربط این کشور اعلام کرده ایم که تا تیم فنی ما از این مسیر بازدید نکند نمیتواند برای ما ملاک باشد، اینکه در زمین‌های کشاورزی ما اجازه کشاورزی نمی‌دهند مساله به این شکل نیست ما به هیچ یک از همسایگان اجازه نمی‌دهیم که ملت ما از حق خود محروم کنند.

وزیر خارجه درباره حوزه نفتی آرش نیز گفت: در این رابطه دو بار با وزیر خارجه کویت گفتگو کردم و با هم توافق داریم که موضوع حقوقی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها کسی بخواهد درباره آن جنجال ایجاد کند. از مسیر فنی و حقوقی باید اقدامات صورت بگیرد. این موضوع از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی و نه از مسیر جنجال رسانه‌ای باید پیگیری شود. برای ما مهم است سر سوزنی از منابع ما از دست نرود.

هیچ طرفی  متعهدتر از ایران در تامین امنیت منطقه نیست

وی گفت: حضور نیرو‌های نظامی در منطقه خلیج فارس و در نزدیکی ایران آسیب پذیری را افزایش می‌دهد. این پیام قدرت نیست. این هیاهو‌ها و جنجال‌ها کمکی به منطقه نمی‌کند. در سایه اعتماد و همکاری و تعاون رهبران منطقه همه مایلند نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام نیرو‌های مسلح ما به کشور‌های همسایه جز دوستی و برادری نیست. ما با قدرت از امنیت منطقه دفاع می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: هیچ طرفی دلسوزتر و متعهدتر از ایران در تامین امنیت منطقه نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان شهادت هموطن عزیزمان و مجروح شدن تعدادی از هموطنان در عملیات تروریستی دژخیمانی که این جنایت را آفریدند گرامی داشت.

دیدگاه ها بسته شده اند.