تاریخ: 14:32 :: 2023/08/09
جشنوارهٔ مد و لباس فجر، سکوی پرش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها

در نشست خبری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر مطرح شد: شرکت‌کنندگان در اتحادیهٔ زنان مسلمان می‌گفتند چرا جمهوری اسلامی ایران لباسی برای جامعهٔ مسلمانان درست نمی‌کند؟

عصر ۱۷ مرداد ماه، آیین رونمایی از پوستر و اعلان رسمی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. جشنواره مد و لباس فجر، رویداد مرجع هنر و صنعت مد و طراحی لباس کشور است که با رونمایی از پوستر آن با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغاز به کار کرد.

در این نشست که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بعد از صحبت‌های وزیر فرهنگ و توضیحات معاون او، سید مجید امامی، فعالان صنعت پوشاک و نمایندگان بعضی از ویژندهای برتر پوشاک مردانه و زنانه و حجاب، با اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره و معاون وزیر به بحث و تبادل نظر پرداختند.


نشست خبری رونمایی از اعلان دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

 

زیست عفیفانه در ایران به پیش از اسلام برمی‌گردد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ما در حوزهٔ زیست عفیفانه یک سابقهٔ چند هزار ساله داریم که همهٔ اسناد تاریخی مؤید آن هستند گفت: «این چیزی نیست که محصول دورهٔ پس از اسلام باشد. مردم ایران پیشتاز در نظامات فرهنگی جهان هستند. ایران فرهنگی ما هر گوشه‌اش آکنده است از رسوم و سنت‌های بی‌نظیر که مربوط به این حوزهٔ مردمی و فرهنگی است.».

اسماعیلی با بیان اینکه ما در ایران با تنوع دیدگاه‌ها، پوشش‌ها و قومیت‌ها روبه‌رو هستیم، اما یاد گرفته‌ایم سعهٔ صدر داشته باشیم و با هم گفت‌وگو کنیم، ادامه داد: «مباحث عقلانی در ایران قدمت چند هزار ساله دارد. با اسلام عزیز تعالی صد چندانی هم پیدا کرده است. ایرانیان در کنار همهٔ هنرها و خلاقیت‌هایی که داشته‌اند، همیشه به عنصر عقلانیت مشتهر بوده‌اند.».

وی با اشاره به وضعیت امروز جامعهٔ ایرانی گفت: «امروز ما نیاز داریم هویت فرهنگی و تمدنی خودمان را در مواجهه با فرهنگ برهنگی که دشمنان این سرزمین به آن چشم طمع دوخته‌اند، بازیابیم. معتقدیم جامعهٔ ایرانی امروز ما علی‌رغم تمام تهاجماتی که تمدن غرب علیه ما در این ۲۰۰ سال داشته است، عمیقاً پایبند به سنت‌ها و فرهنگ اصیل و مناسک دینی خودش است. همین ایام محرم نشان از عمق دلبستگی مردم ایران به مناسک و سنت‌های دینی داشت.».

بین زیست عفیفانه و زیبایی در پوشش تضادی نیست

وزیر فرهنگ با اشاره به سلیقه‌های متفاوت در جامعهٔ ایرانی گفت: «در این جشنواره به دنبال اعمال دیدگاه‌های واحد و حذف سلیقه‌ها و تفاوت‌ها نیستیم. اقوام و گروه‌های ایرانی و حوزه‌های فرهنگی که در ایران زیر چتر واحد ایران‌زمین گرد هم آمده‌اند با همهٔ تنوع‌هایشان برای ما محترمند. مردم ایران آگاهانه زیست عفیفانه را انتخاب کرده‌اند و ما در کارگروه مد و لباس تلاش می‌کنیم با استفاده از زیبایی‌های فرهنگ‌مان، جلوه‌های جدیدی را به کار بگیریم برای اینکه هم زندگی عفیفانه‌ای داشته باشیم و هم از مظاهر زیبایی به خوبی در عنصر پوشش و لباس استفاده کنیم. بین این‌ها تضادی نمی‌بینیم. خط قرمز ما تهاجم فرهنگی است که به دنبال هویت‌زدایی از ما و برداشتن نگاه‌های عمیق سنتی و فرهنگی ماست.».

جشنواره، نقطهٔ پرش است برای جبران عقب‌ماندگی‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که «با اتفاق مبارکی که دوستان‌مان با موضوع تعالی جدید در حوزهٔ مد و لباس سامان داده‌اند، با این جشنواره بتوانیم عقب‌ماندگی‌هایمان را هم جبران کنیم. ما به جشنواره به عنوان یک نقطهٔ پرش نگاه می‌کنیم، نه صرفاً یک نمایشگاه و کار محدود. سال گذشته دکتر امامی این کار را شروع کرد. به برندگان تسهیلات ارزان‌قیمت دادند که بتوانند کارهایشان را به تولید گسترده برسانند.».


شعار امسال جشنواره مد و لباس فجر

 

«بر تن ما هیچ نتوان دوخت، جز آزادگی!»

سید مجید امامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به شعار جلسهٔ افتتاحیه و پوستر جشنوارهٔ مد و لباس فجر گفت: «این مصرعی از شعر بیدل است که می‌گوید: «بر تن ما هیچ نتوان دوخت، جز آزادگی!». هیچ زیبایی‌‌ای زیباتر از آزادگی نیست. زیبایی و آزادگی شعار همهٔ فطرت‌جویان و حقیقت‌جویان و شعار اسلام و انقلاب اسلامی است. امیدواریم طراحان لباس در جامعهٔ ما مصداق این شعر باشند.».

او همچنین افزود: «موفقیت یک جشنواره در همراهی صنعت و بازار است. آن هم در هنرصنعت لباس و مد و طراحی که اساساً با صد در صد جامعه سروکار داریم. مثل سینما نیست که درصدی از مردم به آن علاقه داشته باشند. لباس مال همه است.».

۲۹ دی تا ۵ بهمن، هفتهٔ مد تهران

امامی با بیان اینکه در دوازدهمین جشنوارهٔ مد و لباس فجر، ۳ سطح جایزه شامل طاووس زرین، طاووس سیمین و طاووس بلورین تعریف شده، ۳ بخش جشنواره را نیز نام برد: «بخش پوشاک تراز اجتماعی بانوان، بخش صنعت ملی پوشاک و بخش رسانه.».

او همچنین گفت: «دانشجویان طراحی از ما می‌پرسیدند چرا هفتهٔ مد دبی داریم، ولی هفتهٔ مد تهران نداریم؟ پاسخ این است که اشکالی ندارد. هفتهٔ مد چیز خطرناکی نیست. مهم این است که در آن فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی ما عرضه شود. اما از ۲۹ دی تا ۵ بهمن، هفتهٔ مد تهران را خواهیم داشت. روز ۵ بهمن در مراسم اختتامیه برگزیدگان را معرفی می‌کنیم و تسهیلات خوبی برایشان در نظر داریم.».

جشنوارهٔ دوازدهم، جشنوارهٔ شگفتی‌ها خواهد بود

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با آرزوی اینکه روزی تابلوی ویژندهای پوشاک ایرانی در کشورهای مخلتف جهان دیده شود، گفت: «جشنوارهٔ امسال جشنوارهٔ شگفتی‌ها خواهد بود. یکی از شگفتی‌ها «بیانیهٔ مضمون» و «کتابنامهٔ رنگ» است که به زودی در فضای مجازی منتشر می‌شود. شامل اصلی‌ترین رویکردهای محتوایی ما به بیان هنری است. از جمله مضامین مد نظر و مشخصه‌های مد نظر از فرهنگ جامعهٔ ایرانی که توسط کمیتهٔ علمی انتخاب شده است. این کمیته طبق آیین‌نامه متشکل از ۱۰ نفر جامعه‌شناس، رنگ‌شناس، روان‌شناس، متخصص حوزهٔ مد و… بوده است. مضمون‌ها هم عبارتند از: امنیت، حرکت و پویایی، هویت، پیشرفت، نشاط، اقتصاد، آراستگی و آرامش.».


اعلان دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

 

طراحان، پوشاک را جدید، نوآور و معاصرسازی کنند

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور  لباس را پیام نشانه‌نشانی هویت ما دانست و ابراز امیدواری کرد که با حرکت‌هایی که انجام می‌شود ریشه‌ها و هویت دیرینه‌مان که آکنده از زیبایی است، حفظ کنیم.

او با اشاره به اینکه انسان ایرانی همه چیز را زیبا دیده و زیبا خواسته است، گفت: «دنیای امروز دنیای جهان‌آرایی است. ما از یک گنیجنهٔ غنی از نقش‌ها و طرح‌های ایرانی و آکنده از حکمت برخورداریم. طاووس، بته جقه و سرو سرکجی که برای پوستر انتخاب کرده‌اید همه نمادها و نشانه‌هایی برخاسته از یک بینش است. امیدوارم این بینش به نگرش و نگرش به منش تبدیل شود. سلیقهٔ ما برخاسته از بینش ما باشد و رفتار ما برخاسته از سلیقه‌ای که ریشه‌دار است.».

جلالی در انتهای صحبت‌هایش گفت: «با تمام وجود با هنرهای سنتی و صنایع دستی در خدمت طراحان هستیم و دست کمک به سمت‌شان دراز می‌کنیم. چون آنها باید محصولات را جدید، نوآور و معاصرسازی کنند. رسانه‌ها هم به کمک بیایند تا شاهد یک جهش در صنعت مد و لباس باشیم.».

تلفیق اصالت و عفت ایرانی در پوشاک

دولتی، دبیر بخش پوشاک تراز اجتماعی بانوان در بخش رقابتی در توضیح رویکرد این بخش گفت: «چیزی که در این بخش مد نظر است طراحی لباس‌های نوین در حوزهٔ پوشش‌های عفیفانه برای کودک و نوجوان، آقایان و بانوان است. تمرکز اصلی بر لباس تراز اجتماعی بانوان است. اما از بخش‌های دیگر غافل نشده‌ایم. چون پوشاک خانواده مد نظرمان است. می‌خواهیم تلفیقی از اصالت ایرانی و عفتی که در قدمت ایرانی وجود دارد در الگوهای اسلامی بیاوریم.».

بهمنی، دبیر بخش صنعت ملی پوشاک جشنواره نیز با اشاره به اینکه طراحی و صنعت روابط صمیمانه‌ای با هم ندارند، گفت: «امیدوارم در این جشنواره، طراحان جذب صنعت و باعث ارتقای ویژندها شوند. نه اینکه خودشان ویژندهایی با ارتفاع کم باشند.».

داوودی، یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری، دوازدهمین جشنوارهٔ مد و لباس فجر را جشنواره‌ای متفاوت با ۱۱ دورهٔ قبل دانست و گفت: «برای اولین بار این جشنواره در مسیر اصلی اهدافی طراحی شده که در کارگروه ساماندهی مد و لباس تعبیه شده‌اند.».


رونمایی از اعلان جشنواره مد و لباس فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

منتظر اعلان‌های عفیفانه برای تبلیغات محیطی هستیم

امامی در پاسخ به درخواست یکی از ویژندهای مطرح بازار پوشاک در حوزهٔ تبلیغات محیطی گفت: «موافقت‌های لازم برای تبلیغات محیطی را گرفته‌ایم. فقط منتظر طرح‌ها و اعلان‌های عفیفانه‌ای هستیم که برای لباس آقایان و خانم‌ها الگوی خاص خودمان را از پوستر لباس بر تابلوهای شهرهایمان بیاورد. ما تجربهٔ خوبی در این زمینه داریم. در یکی از رویدادها امام‌جمعهٔ قزوین گفتند من بسیار حمایت می‌کنم از این تبلیغات. خیال ما راحت شد که جامعهٔ ما می‌تواند صاحب تبلیغات پوشاک اما با ارزش‌ها و فرهنگ خودش باشد.».

نگاه طراحان و تولیدکنندگان پوشاک باید جهانی باشد

در انتهای نشست، قادریان، دبیر ستاد زنجیرهٔ پوشاک، با تأکید بر اینکه نگاه جامعهٔ طراحان باید نگاهی جهانی باشد گفت: «امروز جهان اسلام، جهانی با بیش از ۲ میلیارد جمعیت است. چشم امید این جهان ۲ میلیارد نفری به شما طراحان و تولیدکننده‌هاست. در اتحادیهٔ زنان مسلمان، شرکت‌کنندگان متفق‌القول می‌گفتند چرا جمهوری اسلامی ایران لباسی برای جامعهٔ مسلمانان درست نمی‌کند؟ بنابراین نگاه‌مان فقط به چند خیابان بالای شهر تهران و شهرهای بزرگ نباشد. اگر به این نکته توجه کنیم گام‌های بلندتری برای رسیدن به هدف نهایی‌مان برخواهیم داشت که تعالی بخشیدن به صنف و صنعت پوشاک کشور و جهان اسلام است.».

دوازدهمین جشنوارهٔ مد و لباس فجر بهمن ماه جاری با حضور طراحان و ویژندهای متنوع، در ۳ بخش پوشاک تراز اجتماعی بانوان، صنعت ملی پوشاک و رسانه برگزار خواهد شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.