تاریخ: 10:50 :: 2023/07/16
تابیدن نور بر نیمه تاریک بازار مسکن

خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران به‌طور میانگین شش میلیارد و ۸۴۰ میلیون هزینه دارد؛ تقریبا ۲۴ درصد بیشتر از شش ماه قبل که انتشار آمار‌های رسمی از تحولات مسکن پایتخت متوقف شد

توسط قیمت مسکن در تهران در سکوت شش‌ماهه منابع رسمی به متری ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. این عدد که طبق محاسبات پلتفرم‌های خریدوفروش مسکن از ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها به‌دست آمده، درمقایسه با آخرین آمار‌های رسمی که به دی‌ماه پارسال تعلق دارد، ۲۴ درصد بیشتر است و به‌زبان ساده نشان می‌دهد خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران به‌طور میانگین شش میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد. طبق انتظار منطقه یک همچنان گران‌ترین محدوده پایتخت است و آنجا فروشنده‌ها به‌طور متوسط روی عدد متری ۱۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دست گذاشتند. در منطقه ۱۸ به‌عنوان ارزان‌ترین منطقه بازار مسکن با عدد متری ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان یعنی تقریبا نصف میانگین شهر سروکار داریم و بررسی‌های پلتفرم‌ها ثابت می‌کند منطقه ۱۲ واقع در مرکز شهر درحدفاصل دی‌ماه پارسال تا الان رکورددار افزایش قیمت بین مناطق ۲۲ گانه پایتخت بوده است.

متوسط قیمت مسکن در تهران؛ متری ۶۸.۴ میلیون

قیمت آپارتمان در تهران به‌طور میانگین به‌متری ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. عددی که براساس جدید‌ترین آگهی‌های منتشر شده در پلتفرم‌های خرید و فروش مسکن به‌دست آمده و نشان می‌دهد خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در پایتخت به‌شکل میانگین شش میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان هزینه دارد.

قیمت مسکن در تهران درحال حاضر نسبت به آخرین داده‌های رسمی که به دی‌ماه پارسال تعلق دارد، به‌شکل متوسط متری ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. آن موقع مرکز آمار آخرین داده‌های رسمی درباره تحولات بازار مسکن را دراختیار مردم و رسانه‌ها گذاشت و حالا می‌دانیم براساس آن چیزی که در پلتفرم‌های معروف وجود دارد، درمقایسه با دی‌ماه پارسال نزدیک ۲۴ درصد به قیمت خانه‌های تهران اضافه شده است.

متوسط قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری براساس آن چیزی که مرکز آمار می‌گوید، شش ماه قبل پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و حالا کسی که در تهران دنبال یک خانه نقلی ۵۰ متری است، باید به‌طور متوسط سه میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان وسط بگذارد و خرید آپارتمان ۱۳۰ متری که برای خانواده‌هایی با جمعیت بالا مناسب است، هشت میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان آب می‌خورد. احتمالا تا حالا متوجه شدید که این عدد‌ها به متوسط ارقام پیشنهادی همه فروشنده‌ها تعلق دارد و طبیعتا در شمال و جنوب پایتخت با اعدادوارقام دیگری سروکار داریم.

مورد شگفت‌انگیز مناطق یک و سه

قیمت مسکن در دو منطقه تهران به‌شکل میانگین از مرز متری ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده است. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، اولین منطقه، منطقه یک است، اما محدوده بعدی که ارزش خانه‌های آن به بیش از متری ۱۰۰ میلیون رسیده، منطقه سه محسوب می‌شود.

متوسط قیمت مسکن در منطقه یک طبق برآوردی که از آگهی‌ها صورت گرفته، به متری ۱۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. اگر سراغ ماشین‌حساب برویم، متوجه می‌شویم که خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در منطقه یک ۱۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود، اما همانطور که می‌دانید، این عدد متوسط ارقام پیشنهادی در کل منطقه یک است و مثلا وقتی سراغ محله خاصی مثل زعفرانیه می‌رویم با عدد متری ۱۷۳.۲ میلیون تومان روبرو می‌شویم. یا مثلا در محله‌ای مثل اُزگل که ارزش خانه‌ها کمتر است، با عدد متری ۹۹ میلیون تومان طرف هستیم. متوسط قیمت مسکن در منطقه یک درحالی به ۱۳۸.۴ میلیون رسیده که خود مرکز آمار می‌گوید دی‌ماه پارسال این عدد ۱۱۱.۸ میلیون تومان بوده و حالا باید رشد قیمت مسکن در گران‌ترین محدوده شهر را ۲۴ درصد بدانیم؛ معادل کل شهر.

متوسط قیمت مسکن در منطقه سه نیز به متری ۱۱۴.۸ میلیون تومان رسیده است. یعنی جایی که محله‌هایی مثل دروس و قلهک واقع شدند و الان خرید آپارتمان ۵۰ متری در آن محدوده به بودجه‌ای معادل پنج میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان نیاز دارد. به‌این ترتیب درمقایسه با دی‌ماه پارسال که میانگین قیمت مسکن در منطقه سه متری ۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده، شاهد رشد تقریبا ۲۷ درصدی ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها هستیم.

متوسط قیمت مسکن در منطقه دو بعد از مناطق یک و سه بیشتر است و آنجا خرید هر متر آپارتمان مسکونی ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد. منطقه شش با متوسط قیمت متری ۸۶ میلیون تومان و منطقه پنج با متوسط قیمت متری ۷۵.۸ میلیون تومان رتبه‌های بعدی را دراختیار دارند و می‌توانیم بگوییم در مناطق یک، دو، سه، پنج و شش متوسط قیمت مسکن از میانگین کل شهر بیشتر است.

///پشت‌پرده سکوت شش‌ماهه قیمت مسکنمتوسط قیمت مسکن در گران‌ترین محدوده پایتخت یعنی منطقه یک به‌متری ۱۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و در ارزان‌ترین نقطه پایتخت با متوسط قیمت متری ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان طرف هستیم

 

بیشترین و کمترین میزان افزایش قیمت مسکن

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۲ ظرف شش ماه گذشته بیشتر از هر نقطه دیگر تهران افزایش پیدا کرده است؛ ۲۷.۲ درصد. الان فروشنده‌ها در منطقه ۱۲ روی متری ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان زوم کردند، ولی دی‌ماه پارسال این عدد طبق محاسبات مرکز آمار ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. حالا با احتساب رشد تقریبا ۹ میلیونی متوسط قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در منطقه ۱۲، خرید آپارتمان ۱۰۰ متری چهار میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. منطقه ۱۲ بخشی از مرکز شهر است و بازار تهران و خیابان انقلاب آنجا قرار دارند. بعد از منطقه ۱۲، باید مناطق سه، یک و شش را رکوردداران افزایش قیمت مسکن در شش ماه قبلی بدانیم.

متوسط قیمت مسکن در منطقه سه با رشد تقریبا ۲۷ درصدی به متری ۱۱۴.۸ میلیون رسیده است. ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها در منطقه یک با جهش ۲۴ درصدی به عدد خیره‌کننده متری ۱۳۸.۴ میلیون رسیده و الان که در منطقه شش از عدد متری ۸۶ میلیون تومان صحبت می‌کنیم، متوسط ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها ۲۳ درصد از دی‌ماه پارسال بیشتر است. آن طرف باید اشاره کنیم که ظرف شش ماه قبلی کمترین افزایش قیمت مسکن به‌ترتیب در مناطق ۹، چهار و ۱۰ به‌ثبت رسیده است.

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۹ فقط پنج درصد از دی‌ماه پارسال بیشتر است و از متری ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به متری ۴۴ میلیون تومان رسیده است. در منطقه چهار به‌جای عدد متری ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در دی‌ماه پارسال الان با عدد متری ۶۷ میلیون تومان روبرو می‌شویم که شش درصد ارتقا پیدا کرده است و در منطقه ۱۰ که متوسط ارقام پیشنهادی چیزی نزدیک ۹ درصد بیشتر شده، به متری ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

ارزان‌ترین مناطق بازار مسکن تهران

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ از سایز نقاط دیگر تهران کمتر است. منطقه ۱۸ همانطور که در گزارش دی‌ماه مرکز آمار ارزان‌ترین نقطه بازار مسکن تهران بود، درحال حاضر هم این شرایط را حفظ کرده است.

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ از متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در دی‌ماه پارسال به متری ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم ارزش خانه در منطقه ۱۸ به‌عنوان ارزان‌ترین نقطه بازار مسکن  پایتخت، تقریبا نصف میانگین کل شهر است و خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در آنجا چیزی نزدیک سه میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان پول لازم دارد. مثلا در شهرک ولیعصر که یکی از محله‌های منطقه ۱۸ تهران است، آپارتمان ۱۰۰ متری را دقیقا سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی کردند. واحدی که تقریبا نصف خانه‌های تهران ارزش دارد و در تعیین قیمت پیشنهادی فروشنده علاوه بر محدوده واحد، چیز‌هایی مثل عمر بنا ۱۳ ساله و نداشتن آسانسور هم تاثیرگذار بوده است.

متوسط قیمت مسکن در مناطق ۱۷ و ۲۰ تهران هم به‌ترتیب به متری ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و متری ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و باید این دو منطقه را بعد از منطقه ۱۸، ارزان‌ترین نقاط بازار مسکن تهران حساب کنیم.

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۷ که محله‌هایی مثل فلاح را در خود جای داده، با رشد ۱۳ درصدی نسبت به دی‌ماه پارسال به متری ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و در منطقه ۲۰ که شامل شهرری می‌شود ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها با احتساب رشد ۱۶ درصدی نسبت به دی‌ماه پارسال به متری ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرده است.

مقایسه قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران

منطقه

متوسط قیمت دی‌ ۱۴۰۱

متوسط قیمت تیر ۱۴۰۲

میزان افزایش قیمت

منطقه یک

۱۱۱٫۸ میلیون

۱۳۸٫۴ میلیون

۲۴ درصد

منطقه دو

۸۳٫۶ میلیون

۹۸٫۷ میلیون

۱۸ درصد

منطقه سه

۹۰٫۲ میلیون

۱۱۴٫۸ میلیون

۲۷ درصد

منطقه چهار

۶۲٫۷ میلیون

۶۷

شش درصد

منطقه پنج

۶۶٫۴ میلیون

۷۵٫۸ میلیون

۱۴ درصد

منطقه شش

۶۹٫۸ میلیون

۸۶ میلیون

۲۳ درصد

منطقه هفت

۵۳٫۱ میلیون

۶۱٫۴ میلیون

۱۵ درصد

منطقه هشت

۵۱٫۸ میلیون

۶۱٫۵ میلیون

۱۹ درصد

منطقه ۹

۴۱٫۷ میلیون

۴۴ میلیون

پنج درصد

منطقه ۱۰

۳۹٫۷ میلیون

۴۳٫۴ میلیون

۹ درصد

منطقه ۱۱

۴۰٫۶ میلیون

۴۴٫۸ میلیون

۱۰ درصد

منطقه ۱۲

۳۲٫۵ میلیون

۴۱٫۴ میلیون

۲۷٫۳ درصد

منطقه ۱۳

۴۹٫۸ میلیون

۵۷٫۴ میلیون

۱۵ درصد

منطقه ۱۴

۴۰٫۷ میلیون

۴۷٫۷ میلیون

۱۷ درصد

منطقه ۱۵

۳۱٫۳ میلیون

۳۶٫۲ میلیون

۱۵ درصد

منطقه ۱۶

۳۰٫۸ میلیون

۳۶٫۴ میلیون

۱۸ درصد

منطقه ۱۷

۲۹٫۶ میلیون

۳۳٫۶ میلیون

۱۳ درصد

منطقه ۱۸

۲۷٫۸ میلیون

۳۲٫۴ میلیون

۱۶ درصد

منطقه ۱۹

۳۱٫۲ میلیون

۳۶ میلیون

۱۵ درصد

منطقه ۲۰

۳۰٫۶ میلیون

۳۵٫۶ میلیون

۱۶ درصد

منطقه ۲۱

۴۳٫۲ میلیون

۴۹ میلیون

۱۳ درصد

منطقه ۲۲

۵۱٫۲ میلیون

۶۱٫۸ میلیون

۲۰ درصد

میانگین تهران

۵۵ میلیون

۶۸٫۴ میلیون

۲۴ درصد

دیدگاه ها بسته شده اند.