گروه: / / علمی / ایران
تاریخ: 11:40 :: 2023/04/16
حذف نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی از گردونه رقابت در صورت بی‌توجهی به حوزه هوش مصنوعی

به اعتقاد محققان حوزه هوش مصنوعی، فناوری‌های این حوزه وارد حوزه پیام‌رسان شده و تبدیل به ترند جهانی شده است و در صورتی که پیام‌رسان‌های داخلی نخواهند از ترند جهانی تبعیت کنند، از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

حمیدرضا قدمنا، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مسائل اصلی تحول یک فناوری را در امکان “تغییر در بازی” دانست و گفت: این تغییرات می‌تواند در حوزه‌های تغییر در کسب و کار، ارائه فناوری، ارائه خدمت و کاهش هزینه باشد و بر این اساس هوش مصنوعی در دنیا به این سمت در حال حرکت است و بسیاری از کشورها از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس هوش مصنوعی یکسری خدماتی را ارائه می‌دهد که قبلا ارائه نمی‌شد، ادامه داد: خدمات هوشمند به اندازه‌ای فراگیر شده که حتی کاربران نسبت به محصولات حوزه IT، حس هوشمندی دارند؛ چرا که این ابزار کاربران و مشتریان را به سمت هوشمندی به پیش می‌برد.

قدمنا، کاهش هزینه‌ها را از دیگر حرکت‌های تحول آفرین هوش مصنوعی ذکر کرد و یادآور شد: بسیاری از خدماتی که در گذشته ارائه آن‌ها با هوش مصنوعی (AI) و یا فناوری اطلاعات (IT) قابل عرضه نبود و حتی با هزینه‌های بالا به کاربران ارائه می‌شد، ولی امروزه با بهره‌گیری از AI بسیاری از خدمات با قیمت‌های ارزان‌تر و اقتصادی‌تر در حال ارائه است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، نمونه آن را در حوزه Call Centerها و  مراکز تماس دانست که به تدریج AI پاسخگوی نیازهای مشتریان است و حتی در برخی از کسب و کارها ۶۰ تا ۷۰ درصد بسیاری از سؤالاتی که به صورت چتی و یا تلفنی از سوی اپراتور پاسخ داده می‌شد، اکنون از طریق ربات هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

این فعال حوزه فناوری افزود: با توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی از هزینه‌های خدمات پشتیبانی شرکت‌ها که برای بسیاری از کسب و کارها اقتصادی نیست، کاسته می‌شود. این روند اقتصادی شدن خدمات از طریق تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های دیگری چون بازرسی و بسیاری از حوزه‌ها نفوذ کرده و جای ابزارهای قدیمی را می‌گیرد و به نوعی هم هزینه‌ها را کاهش داده و هم درآمدها را ارتقاء می‌دهد.

قدمنا با اشاره به ابعاد کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، گفت: هوش مصنوعی در حوزه پیام رسان‌ها، در ابعاد مختلف می‌تواند نقش ایفا کند که یکی از آنها “تجربه کاربری” است. هوش مصنوعی می‌تواند ارزش افزوده‌ای را ایجاد کند که طبق آن کاربران راحت‌تر با یک پیام‌رسان کار کنند و اگر سؤالی داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند به پاسخ خود برسند.

وی نمونه این خدمات هوش مصنوعی در حوزه پیام رسان‌ها را تبدیل پیام‌های صوتی به متنی و یا حوزه پشتیبانی نام برد و یادآور شد: زمانی که کاربران با چنین خدمات سهول‌الوصولی مواجه می‌شوند، حس می‌کنند که سطحی از خدمات با کیفیت‌تری را از طریق پیام‌رسان‌ها دریافت کرده‌اند. نمونه دیگر چت باکس‌ها هستند. ممکن است کاربران در حوزه‌های مختلف سؤالاتی داشته باشند و به جای آنکه به سطح پشتیبان بیایند و مدت زمان زیادی را صرف دریافت پاسخ خود کنند، الان این ربات‌ها و چت باکس‌ها هستند که به سرعت به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهند.

قدمنا، کنترل پیام‌ها در کانال‌ها را از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما عنوان کرد و افزود: کنترل پخش محتواهایی حاوی صحنه‌های خشونت و یا ترویج خشونت در فضای مجازی موردی است که در گذشته به صورت دستی از طریق اپراتور انجام می‌شد که برای نوع پایش نیاز به نیروی انسانی زیادی است، ولی هوش مصنوعی می‌تواند ما را در پایش محتوا و اخلاقی‌سازی محتوا یاری کند تا از هزینه‌های سنگینی که در بخش پایش محتوا تحمیل می‌شد، بکاهد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به پیاده‌سازی سکوهایی در حوزه پیام‌رسان‌های هوشمند با بیان اینکه به واسطه این محصول با مدیران پیام‌رسان‌ها در ارتباط هستیم، خاطر نشان کرد: اکثر مدیران رسانه‌ها به سمت کاربردی‌شدن فناوری‌های هوش مصنوعی و کاربردی کردن فناوری AI  حرکت کرده‌اند و برخی از مدیران در این حوزه پیشروتر هستند و به دنبال کاربردی‌کردن هوش مصنوعی نسل سوم هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در حوزه پیام‌رسان‌ها در دنیا در حال رخ دادن است، مدیران رسانه‌ها نیز ناگزیر هستند که با سرعت بیشتری به سمت فناوری‌های هوش مصنوعی بروند؛ چرا که چنین فناوری‌هایی تبدیل به ترند جهانی شده و اگر محصول و یا نرم‌افزار خود را منطبق با ترندهای جهانی نکنند، از گردونه رقابت‌ها خارج می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در حوزه رسانه اکثر مدیران به اهمیت این فناوری پی برده‌اند، گفت: یکی از ارزش‌های افزوده ایجادشده از سوی هوش مصنوعی، پیشنهاد محتوا است. روزانه محتوای زیادی در فضای مجازی ایجاد می‌شود و مخاطبان باید از میان میلیون‌ها پیامی که در فضای مجازی مشاهده می‌کنند، پیام‌های  مورد نیاز خود را پیدا کنند و این در حالی است که هوش مصنوعی با پالایش محتوا، محتوایی را که مورد علاقه کاربران است، می‌یابد و به آنها پیشنهاد می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این قابلیت در هوش مصنوعی در حال توسعه است، ادامه داد: این همان مسیری است که پیام‌رسان‌های داخلی به طرف آن در حال حرکت هستند، ولی حرکت آنها نسبت به روند جهانی کندتر است و پیام‌رسان‌های‌ داخلی نمره قبولی را در این زمینه دریافت نخواهند کرد.

قدمنا در خصوص آینده پیام‌رسان‌ها با توسعه هوش مصنوعی، گفت: درست که حرکت ما به سمت هوش مصنوعی کند است، ولی آینده این حوزه را روشن می‌ببینم و کشور چه با فشار مدیران و چه اجبار بازار، به سمت AI حرکت خواهد کرد و پیام‌های خود را مبتنی بر این فناوری به کاربران ارائه خواهد داد و لازم است هر چه سریع‌تر خدمات پیام‌رسان‌ها مبتنی بر AI در اختیار مردم قرار گیرد، ضمن آنکه مدیران رسانه‌ها نیز باید جدی‌تر به این امر بپردازند.

دیدگاه ها بسته شده اند.