گروه: . / سیاسی / مجلس
تاریخ: 14:21 :: 2021/11/17
خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ آبان

بررسی شاخص‌های اقتصادی دولت روحانی/ هشدار قالیباف به نمایندگان کم کار مجلس/ تعیین شروطی برای واردات خودرو/ و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) بیست و ششم آبان ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بررسی شاخص‌های اقتصادی دولت روحانی/ هشدار قالیباف به نمایندگان کم کار مجلس/ تعیین شروطی برای واردات خودرو/ و… از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) بیست و ششم آبان ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو،‌ بررسی شاخص‌های اقتصادی دولت روحانی و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در این جسله ضمن تبریک سالروز آزادسازی سوسنگرد گفت: امروز ما نمایندگان و همه مسئولین باید به مردم توجه کنیم و در سختی ها در کنار آنها باشیم و مشکلاتشان را ان شاءالله حل و فصل کنیم.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ آبان

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس هم نامه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در معرفی یوسف نوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در مجلس قرائت و اعلام وصول کرد و  گفت که جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی یکشنبه ۷ آذر در صحن علنی خواهد بود

بررسی شاخص‌های اقتصادی دولت روحانی

در ادامه جلسه علنی، بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص شاخص‌های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

ظرفیت‌های اقتصادی داخلی و منطقه‌ای در دولت قبل مغفول ماند

در همین رابطه مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه  تاکید کرد: متاسفانه ظرفیت‌های اقتصادی کشور در دولت قبل نادیده گرفته شد و اقتصاد کشور تنها با پنج کشور اروپایی گره خورد و اقتصاد مقاومتی نیز مورد غفلت قرار گرفت.

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد و بروکراسی اداری گام بردارد

همچنین حسن محمدیاری نماینده مردم تالش با بیان اینکه از دولت آقای رئیسی انتظار می‌رود در مبارزه با فساد اداری و بروکراسی اداری گام بلندی بردارد، افزود: متاسفانه فساد اداری موجب شده تا سرمایه گذاری در بخش خصوصی نیز صورت نگیرد.

خط فقر به دهک‌های میانی جامعه رسیده است

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به اینکه خط فقر به دهک های میانی جامعه رسیده، تصریح کرد: وضعیت فقر در جامعه بدتر شده و شرایط اقتصادی برای اقشار متوسط و پایین سخت شده است.

دولت سابق عملکرد منفی در تمام شاخص‌ها داشته است

در جریان بررسی شاخص‌های اقتصادی دولت روحانی،‌ محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با بیان این ادعا که دولت سابق در تمام شاخص ها عملکرد منفی داشته است، گفت که گزارش کمیسیون اقتصادی درباره شاخص های اقتصادی دولت سابق نشان می‌دهد ما در طول ۸ سال با خفقان اقتصادی روبرو بودیم.

نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به شرایط نامناسب شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

خیل عظیمی از آقازاده‌ها در خارج زندگی می‌کنند

مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با اشاره به اینکه خیل عظیمی از آقازاده ها اکنون با ثروت های افسانه ای در کشورهای خارجی زندگی می کنند، گفت: آقای قالیباف شما همیشه اشاره کردید که انقلاب برای محرومان است و همین محرومان در هشت سال دفاع مقدس مقابل کثیف ترین دشمن این مردم ایستادند.

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ آبان

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، محمدباقر قالیبافبه نمایندگانی که در رای گیری شرکت نمی کنند، هشدار داد که اسامی شان را اعلام می کنند.

در نهایت نمایندگان با اصرار بر برخی از مصوبات قبلی خود در طرح الزام به ثبت رسمیمعاملات اموال غیرمنقول، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

رییس مجلس همچنین در پاسخ به اخطار محمد حسین فرهنگی در همین رابطه، با اشاره به اصرار مجلس بر مصوبه خود مبنی بر منحصر کردن مالکیت به موضوع سند رسمی گفت که این مصوبه از مفاسد، کلاهبرداری ها، عدم انضباط اقتصادی و برخی پولشویی ها جلوگیری می کند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ آبان

نمایندگان همچنین گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در آن اعمال کردند.

بر این اساس مقرر شد که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو نسبت بهواردات خودروبرای تنظیم بازار اقدام نماید.

قالیباف در پاسخ به تذکر محمدرضا صباغیان در این باره نیز تاکید کرد: ما این ظرفیت را در داخل داریم که تولید قطعات در حد استانداردهای جهانی داشته و آن را صادر کنیم و در مقابل برای انحصارشکنی در بازار داخلی نیز اجازه واردات خودرو را صادر کنیم.

ناطقین مجلس

رئیسی:اقشار کم‌درآمد در رنج سختی معیشت هستند

نوش آبادی: اقتصاد و فرهنگ از اولویت های اصلی کشور است

گودرزی: جریان “غربگرا” و “عناصر ورشکسته” خوابشان نبرده است

شریعتی اندراتی:مانع تراشی برخی مسئولین انگیزه کارآفرینان را از بین می‌برد

ضرورت اجرای مصوبه امهال و اعطای تسهیلات مقابله با خشکسالی به کشاورزان

***

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه امروز، با ۱۶۷ رای، کلیات طرح حمایت از مالکیت صنعتیرا به تصویب رساندند و هم چنین در مصوبه ای دیگر نیز مصادیق خارج از اختراعرا مشخص کردند که آن ها از حیطه‌ حمایت از اختراع خارج می شوند.

۲۶۶ نفر از نمایندگان هم طی نامه به ریاست دستگاه قضا خواستار رسیدگی در رابطه با مفاسد صورت گرفته در قرارداد گازی «کرسنت» در دولت اصلاحات و خسارات آن برای کشور شدند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

ابراز نگرانی نماینده بندر انزلی از وضعیت تالاب انزلی

موسوی:واردات خودرو به ایجاد رقابت در این صنعت کمک می‌کند

نخعی:مجلس و دولت همکاری کامل دارند

سرمدی:تا کی باید شاهد فرار مالیاتی پورشه سواران باشیم؟

آصفری:استفاده از مازوت در نیروگاه شازند باید متوقف شود

انتقاد حاجی دلیگانی از نحوه پوشش بیمه کارگران

انتقاد تند خضریان از معاونت اقتصادی مرکز پژوهش ها

فروردین:وضعیت عشایر فراتر از بحران است

«دو عامل اصلی مشکلات کشور» از نظر نیک‌بین

ذاکر:وزارت نیرو به فکر تامین آب شرب مردم ارومیه باشد

درخواست نماینده گرگان از کمیسیون آموزش برای تسریع در بررسی طرح رتبه‌بندی معلمان

درخواست نماینده بندرعباس از رئیس بنیاد مسکن برای بازدید از مناطق زلزله‌زده هرمزگان

***

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس اعلام کرد که جلسات علنی مجلس در هفته آینده جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برگزار نمی شود.

در پایان جلسه هم روح الله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

منبع: ایسنا