زلزله‌ جنوب ایران| وقوع ۲ زلزله به فاصله ۱ دقیقه
تاریخ: 17:37 :: 2021/11/14
دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به زلزله‌زدگان/ ۱ فوتی تاکنون/ احتمال سونامی در منطقه کم است

دقایقی پیش زمین‌لرزه‌ای شدید استان هرمزگان را لرزاند. این زلزله در کرمان، کیش، مناطقی از استان بوشهر و جنوب استان فارس نیز احساس شده است. این زمین‌لرزه که در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد، بسیار طولانی بوده و سبب وحشت مردم و تخریب شماری از خانه‌های قدیمی شده است‌. دو زلزله پشت سرهم با فاصله […]

دقایقی پیش زمین‌لرزه‌ای شدید استان هرمزگان را لرزاند. این زلزله در کرمان، کیش، مناطقی از استان بوشهر و جنوب استان فارس نیز احساس شده است. این زمین‌لرزه که در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد، بسیار طولانی بوده و سبب وحشت مردم و تخریب شماری از خانه‌های قدیمی شده است‌.

دو زلزله پشت سرهم با فاصله ۱ دقیقه جنوب ایران را لرزانده است که نخستین زلزله ۶٫۴ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری و دومین زلزله ۶٫۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به وقوع پیوسته است.

دستور رئیس‌جمهور در پی وقوع زمین‌لرزه جنوب ایران

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور درپی زلزله امروز جنوب ایران، به معاون اول خود دستور داد تا در اسرع وقت به استان هرمزگان سفر کند.

همچنین رئیس‌جمهور در نشست هیئت دولت برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در جنوب کشور دستور فوری داد.

احتمال سونامی در منطقه کم است

ایرج روحی، رئیس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز در خبری با بیان اینکه این دو زلزله نزدیک به گسل «زاگرس بلند» بوده است و احتمال می‌رود که زمین‌لرزه اصلی در این استان بوده است، اظهار داشت: سابقه‌ای ندارد که در این منطقه سونامی رخ دهد و احتمال اینکه در این منطقه سونامی رخ دهد، کم است.

وی افزود: اگر این زمین لرزه در دریای عمان بود، احتمال سونامی وجود داشت.

هنوز گزارشی از سونامی نداریم

محمدحسن قوسیان سخنگوی جمعیت هلال‌احمر نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه هنوز در سطح اولیه زمین‌لرزه هستیم و مرکز زمین‌لرزه فعلا قشم گزارش شده است، اظهار داشت: نیروهای ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند و به‌علت وقوع ۳ زلزله پشت سر‌هم مرکز زلزله به‌‌صورت قطعی مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم مرکز زمین‌لرزه در مناطق مسکونی نبوده باشد، ادامه داد: ۴ استان درگیر زلزله شده‌اند. در زمینه سونامی نیز هنوز گزارشاتی مبنی بر وقوع سونامی گزارش نشده است.

ریزش و ترک‌خوردگی ساختمان‌ها در بندرعباس

عزیزالله کناری فرماندار بندرعباس در پی وقوع زلزله جنوب ایران در تشریح جزئیات خسارات آن در بندرعباس اظهار داشت: ساختمان‌ها دچار ترک‌خوردگی و ریزش اندک شده‌اند.

وی افزود: برخی مناطق دچار قطعی برق و اینترنت شده است. تا این لحظه یک نفر فوت کرده است.

وقوع چهارمین زمین‌لرزه به قدرت ۳٫۹ ریشتر در استان هرمزگان

پس از وقوع ۳ زلزله به قدرت ۶٫۴ ریشتر، ۶٫۳ ریشتر و ۴ ریشتر، زمین‌لرزه دیگری به قدرت ۳٫۹ ریشتر استان هرمزگان را لرزاند. گزارش مقدماتی این زمین‌لرزه به شرح ذیل است:

تاریخ وقوع زلزله:  یکشنبه، ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در ۱۶:۴۳:۱۵ (وقت محلی – تهران)

بزرگی زلزله:  ۳٫۹

عمق:  ۱۱ کیلومتر

منطقه:
استان هرمزگان

فاصله‌ها:
۲۹ کیلومتری فین، هرمزگان
۴۱ کیلومتری قلعه قاضی، هرمزگان
۴۴ کیلومتری فارغان، هرمزگان

اعزام گروه‌های ارزیاب به مناطق متأثر از زلزله در استان کرمان

‌‌به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، ساعت ۱۵:۳۶ و ۱۵:۳۷ امروز دو زمین لرزه به بزرگی ۶٫۴ و ۶٫۳ استان هرمزگان را لرزاند. شدت این زمین لرزه به اندازه‌ای بود که حتی در شمالی استان کرمان هم احساس شد.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه دو زمین لرزه استان هرمزگان بسیاری از نقاط استان کرمان را لرزاند، اظهار داشت: این زلزله حتی در نقاط شمالی استان کرمان هم احساس شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه به نهادهای ذیربط آماده‌باش داده شده است، افزود: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب برای بررسی خسارات احتمالی این زمین لرزه به منطقه اعزام شدند.

‌‌رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز با اشاره به وقوع چند زمین لرزه پیاپی در استان هرمزگان اظهار داشت: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان کرمان در شهرستان‌های جنوبی و غرب در آماده‌باش کامل هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: تیم‌های ارزیاب خانه‌های هلال در شهرستان‌های جنوبی و غرب استان کرمان در حال بررسی مناطق متاثر از زلزله هستند.‌‌

فرماندار قشم: تاکنون گزارشی از تلفات نداشتیم/ نیروهای امدادی قشم در آماده‌باش کامل هستند

‌علیرضا نصری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار داشت: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی از تلفات جانی و‌ خسارات مالی به این فرمانداری نشده، اما تمامی نیروهای امدادی با اعزام به نقاط مختلف شهرستان آماده ارائه خدمات مورد نیاز احتمالی هستند.

فرماندار قشم از مردم قشم درخواست کرد با حفظ روحیه خود، فعلاً از ورود به ساختمان‌ها خودداری کنند.

رئیس ستاد بحران شهرستان قشم بیان داشت: امیدواریم علیرغم شدت این زمین لرزه، هیچ‌گونه خسارات جانی و مالی برای مردم به‌وجود نیاید.

میزان شدید خرابی‌ها/ ستاد بحران در آماده‌باش کامل به سر می‌برد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان نیز در گفت‌وگویی در بیان جزئیات زمین‌لرزه ظهر امروز با بیان اینکه زلزله‌ای با قدرت ۶٫۴ در مقیاس ریشتر در ساعت ۱۵:۳۶ در عمق ۱۸ کیلومتری به مرکزیت لافت جزیره قشم رخ داد و در کوه گنو هم احساس شد.

وی با بیان اینکه این زلزله به‌شدت در بندرعباس، میناب، رودان و جزیره قشم احساس شده است، افزود: گزارش‌های مردمی از میزان شدید خرابی‌ها خبر می‌دهد اما جهت بررسی و ارزیابی دقیق اکنون تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان با بیان اینکه ستاد بحران در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برد، خاطرنشان کرد: میزان خرابی و وسعت آن به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نخستین فوتی در پی وقوع زلزله

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در تازه‌ترین گفت‌وگو از فوت یک نفر در شهر بندرعباس در اثر سقوط تیر برق در پی وقوع زلزله جنوب ایران خبر داد و گزارش‌های اولیه از ریزش کوه را تائید کرد و اظهار داشت: هنوز خسارت عمده‌ای اعلام نشده است.

برق برخی نقاط بندرعباس قطع شد

مسعود صادقی مدیرکل راهبری شرکت توانیر در تشریح جزئیات قطع برق مناطق زلزله‌زده جنوب ایران گفت: در قسمت‌های شمالی بندرعباس قطعی برق گزارش شده است تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برق بعد از رفع اختلالات وصل خواهد شد چرا‌که در این شرایط احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد، افزود: تنها در نقطه وقوع زلزله قطعی برق نداریم بلکه در پست‌های انتقال و توزیع برق امکان وقوع خسارات وجود دارد. ارزیابان ما در ناحیه زلزله حاضر هستند.

زلزله در کل استان هرمزگان احساس شده است

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی ضمن تشریح آخرین وضعیت زلزله جنوب ایران، اظهار داشت: آخرین وضعیت از مناطق زلزله‌زده را دنبال می‌کنیم و در صورت نیاز امداد‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

احمد مرادی با بیان مطلب فوق افزود: این زلزله در کل استان احساس شده است و به محض دریافت اطلاعات تکمیلی آن را ارائه خواهیم کرد.

آماده‌باش نیروهای عملیاتی صنعت برق در هرمزگان

محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل توانیر کشور نیز دقایقی پیش در جلسه مدیریت بحران و اطلاع‌رسانی صنعت برق با بیان این‌که تمام نیروهای عملیاتی در هرمزگان در آماده باش هستند، اظهار داشت: همه همکاران در حال ارزیابی خسارات وارده به شبکه و رفع آن هستند.

وی تاکید کرد: تمام اقدامات لازم در این زمینه به‌کار گرفته می‌شود تا مشکلات ناشی از زمین لرزه بر شبکه برق هرمزگان برطرف شود.

وقوع سومین زمین‌لرزه به قدرت ۴ ریشتر در استان هرمزگان

پس از وقوع ۲ زلزله به قدرت ۶٫۴ ریشتر و ۶٫۳ ریشتر، زمین‌لرزه دیگری به قدرت ۴ ریشتر استان هرمزگان را لرزاند. گزارش مقدماتی این زمین‌لرزه به شرح ذیل است:

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: ۴
محل وقوع: استان هرمزگان – حوالی قلعه قاضی
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۶:۲۲:۳۸
طول جغرافیایی: ۵۶٫۲۹
عرض جغرافیایی: ۲۷٫۵
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
۲۵ کیلومتری قلعه قاضی (هرمزگان)
۳۴ کیلومتری تخت (هرمزگان)
۳۴ کیلومتری بندرعباس (هرمزگان)

نزدیکترین مراکز استان:
۳۴ کیلومتری بندرعباس
۳۱۹ کیلومتری کرمان

تاکنون خسارتی جانی گزارش نشده است

جعفر معیادفر رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه بعد از وقوع زلزله بلافاصله تیم اورژانس به منطقه اعزام شد، اظهار داشت: برای بررسی دقیق منطقه یک بالگرد اورژانس نیز به منطقه اعزام شده است. آماده امداد‌رسانی زمینی و هوایی هستیم.

وی با بیان اینکه در سطح شهر قشم ۴ تیم اورژانس مستقر شده‌اند ولی به‌حمدالله در این شهر مشکلی نیست، افزود: در حال بررسی منطقه هستیم و به اورژانس استان‌های کرمان، فارس ‌‌و سیستان و بلوچستان آماده‌باش داده‌ا‌یم.

اعزام تیم‌های امدادی و ارزیاب به مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان

مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان در این باره با بیان اینکه زمین لرزه استان هرمزگان در بسیاری از نقاط استان کرمان، حتی نقاط شمالی این استان هم احساس شد، اظهار داشت: در پی وقوع این زمین لرزه به نهادهای ذیربط آماده‌باش داده شده و تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی خسارات احتمالی هستیم و گزارشات متعاقباً به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

وقوع دومین زلزله به قدرت ۶٫۳ ریشتر در هرمزگان

پس از نخستین زلزله به قدرت ۶٫۴ ریشتر، زمین‌لرزه دیگری به قدرت ۶٫۳ ریشتر استان هرمزگان را لرزاند. گزارش مقدماتی این زمین‌لرزه به شرح ذیل است:

بزرگی: ۶٫۳
محل وقوع: استان هرمزگان – حوالی فین
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۵:۳۸:۳۸
طول جغرافیایی: ۵۶٫۱۳
عرض جغرافیایی: ۲۷٫۵۶
عمق زمین‌لرزه: ۱۵ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
۲۴ کیلومتری فین (هرمزگان)
۴۲ کیلومتری قلعه قاضی (هرمزگان)
۴۳ کیلومتری بندرعباس (هرمزگان)

نزدیکترین مراکز استان:
۴۳ کیلومتری بندرعباس
۳۱۶ کیلومتری کرمان

آماده‌باش تمام مسئولان و فرمانداران استان کرمان در پی وقوع زلزله جنوب ایران

سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان نیز در ارتباط با آخرین اخبار از این زمین‌لرزه در استان کرمان گفت: زمین‌لرزه هرمزگان بسیار شدید بوده و حتی در نقاط شمالی استان کرمان هم احساس شده است. بلافاصله پس از وقوع زلزله، به تمام دستگاه‌های امدادی و اجرایی و فرمانداران اعلام شده که نسبت به اعزام تیم‌های ارزیاب به‌ روستاها به‌منظور بررسی خسارات احتمالی اقدام کنند.

ارزیابی خسارات اولیه زلزله از سوی هلال‌احمر

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در ارتباط با زمین‌لرزه ۶٫۴ ریشتری لافت بیان داشت: فعلاً کانون زمین لرزه جزیره قشم در لافت اعلام شده است. در حال ارزیابی جزیره هستیم. بعد از وقوع این زمین لرزه، در استان هرمزگان وضعیت قرمز اعلام شد و تیم های ارزیاب برای برآورد خسارت احتمالی به منطقه اعزام شدند.

مهدی ولی‌پور با بیان اینکه شش تیم عملیاتی به منطقه زلزه‌زده اعزام شده‌اند، تاکید کرد: در حال ارزیابی خسارات اولیه زلزله هستیم. همچنین استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمان به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

وی با بیان اینکه تا‌کنون با تماس‌هایی که با دهیاری‌ها داشتیم، خسارتی اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: تا ۱۵ دقیقه آینده اخبار تکمیلی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه در پیگیری اولیه این زلزله خسارت جانی نداشته است، اما دیوار برخی خانه‌ها در منطقه لافت ریزش کرده است، تاکید کرد: از جزیره قشم نیز هیچ خسارتی گزارش نشده است. البته مرکز امدادهوایی به‌صورت آماده‌باش و آماده خدمت‌رسانی است.

به گزارش تسنیم، اطلاعات تکمیلی نخستین زمین‌لرزه در استان هرمزگان به شرح ذیل است: 

یکشنبه، ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در ۱۵:۳۶:۵۶ (وقت محلی – تهران)

بزرگی زلزله:    ۶٫۴

موقعیت رومرکز زلزله:    ۲۶٫۸۰ شمالی و ۵۵٫۸۷ شرقی
عمق:    ۱۸ کیلومتر
عدم قطعیت مکانی:    ۳٫۴۸+/- کیلومتر در جهت شمالی – جنوبی
۶٫۶۶+/-  کیلومتر  در جهت شرقی – غربی
منطقه:    استان هرمزگان

فاصله‌ها:
۱۵ کیلومتری لافت، هرمزگان
۲۰ کیلومتری سوزا، هرمزگان
۲۷ کیلومتری درگهان، هرمزگان

 

منبع: تسنیم

برچسب ها: