تاریخ: 15:14 :: 2021/11/14
تصویری “هولناک” از “سونامی” آسیب‌های‌ اجتماعی با شیوع کرونا براساس آمارها

باید به موارد فوق، گزارش‌های دیگری در خصوص گسترش کودک آزاری، افزایش فقر در گروه‌های آسیب‌پذیری نظیر سالمندان، زنان سرپرست خانوار از یک سو و اشتغال‌های از بین رفته همراه با تاثیرپذیری شدید کارگران غیررسمی از کرونا را اضافه کرد.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با اشاره به اینکه با افزایش روند واکسیناسیون در کشور و کاسته شدن از میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا (اگر چه کماکان تعداد بیش از ۱۰۰ مرگ در روز، آمار تکان دهنده‌ای است) می‌توان پیش‌بینی کرد که با ادامه این روند تا حدودی از نگرانی‌های حوزه سلامت کاسته شود گفت: اما هشدار مهم آن است که باید منتظر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای آن هم نه در میان مدت و دراز مدت که در کوتاه مدت باشیم.
روزبه کردونی در این باره اظهار کرد: لازم است در این زمینه به طور جدی تدبیر کنیم. کرونا در همه جوامع نه تنها منجر به شوک برون‌زای اثرات گسترده اجتماعی_اقتصادی شده است، بلکه شواهد نشان می‌دهد عدم تدوین و اجرای سیاست‌های کارآمد در قبال اثرات اقتصادی اجتماعی، خود اثر تشدیدکننده بر تاثیرات اجتماعی ناشی از کرونا دارد.
دو برابر شدن «جمعیت زیر خط فقر» کشور طی سه سال اخیر
وی در راستای روشن تر شدن آثار اجتماعی- اقتصادی کرونا به چند گزارش و خبر که توسط نهادهای رسمی و افراد مسئول در ماه های گذشته ارائه و اعلام شده اشاره کرد و گفت: طبق مطالعه انجام شده در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، به‌ طور متوسط در سال گذشته ۳۰.۶ درصد از جمعیت کل کشور زیر خط فقر مطلق اند، این در حالی است که جمعیت زیر خط فقر مطلق در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۵.۵ و ۲۱.۶ درصد بوده است. البته تبیین و تحلیل  دلایل دو برابر شدن جمعیت زیر خط فقر کشور در یک بازه زمانی سه ساله نیازمند یک گفت و گوی ملی و فراگیر است، اما با توجه به اینکه کرونا در همه جوامع باعث افزایش گسترده فقر شده است می توان انتظار داشت در ایران هم یکی از عوامل مهم، افزایش جمعیتِ فقیر باشد. (البته حتما باید سهم سایر عوامل هم در نظر گرفت).
«نرخ تورم» خانوارهای روستایی به حدود ۵۰ درصد رسید
جمعیت «زیر خط فقر مطلق» در مناطق شهری ۳۱.۸ و در مناطق روستایی ۵۴ درصد
افزایش ۴ درصدی طلاق
رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی افزود: همچنین طبق گزارش مرکز ملی آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه برای خانوار روستایی به عدد ۴۹.۶ درصد رسیده است. این رقم در سال ۱۳۹۷، ۲۰.۶ درصد بوده است. این در حالی است که جمعیت زیر خط فقر مطلق در مناطق شهری برابر با رقم ۳۱.۸ درصد است و در مناطق روستایی به رقم ۵۴ درصد می‌رسد.
از سوی دیگر طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور در سال ۹۹ تعداد ۱۸۳ هزار و ۱۸۲ طلاق در کشور به ثبت رسید، این آمار در سال ۹۸ ، ۱۷۶ هزار و ۸۱۲ طلاق در کشور بوده و به معنای افزایش چهار درصدی طلاق است.
افزایش ۷۷ درصدی «خشونت خانگی» در کلان شهرها با شیوع کرونا 
افزایش ۳۵ درصدی «خودکشی» با قرص برنج نسبت به سال قبل
کردونی همچنین به آماری از افزایش ۷۷ درصدی خشونت خانگی در کلان شهرهای ایران در زمان شیوع ویروس کرونا  مستند به پژوهش دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره و عنوان کرد: طبق اعلام پزشکی قانونی ما با  افزایش ۳۵ درصدی خودکشی با قرص برنج نسبت به سال  قبل هم روبرو هستیم.
مقوله بازماندگی از تحصیل کودکان از دیگر مواردی بود که رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به آن اشاره کرد و گفت: آنگونه که سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است در سال جاری ۹۷۰ هزار تارک تحصیل داریم. همچنین عدم دسترسی بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز به ابزار هوشمند و آموزش های مجازی از دیگر نگرانی های مهمی است که وجود دارد.
افزایش حمل سلاح، نزاع و اختلاس
وی افزود: افزایش حمل سلاح در پایتخت همزمان با شیوع ویروس کرونا(طبق اعلام فرمانده پلیس)، افزایش نزاع و سه برابر شدن اختلاف میان زوجین در زمان شیوع ویروس کرونا (طبق اعلام سازمان بهزیستی) و افزایش پرونده‌های اختلاس در کشور طبق اعلام رئیس پلیس امنیت اقتصادی مبنی بر آنکه اختلاس در شش ماهه امسال از جهت پرونده‌ای ۶۱ درصد، از جهت تعداد متهم ۹۴ درصد و از نظر ارزش ریالی ۳۳۳ درصد نسبت به شش ماهه سال گذشته افزایش داشته، همچنین رشا و ارتشا ۳۵۷ درصد نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ریالی افزایش داشته است.
گسترش «کودک آزاری» و «فقر» در گروه‌های آسیب‌پذیر
کردونی در ادامه تاکید کرد که باید به موارد فوق، گزارش‌های دیگری در خصوص گسترش کودک آزاری، افزایش فقر در گروه‌های آسیب‌پذیری نظیر سالمندان، زنان سرپرست خانوار از یک سو و اشتغال‌های از بین رفته همراه با تاثیرپذیری شدید کارگران غیررسمی از کرونا را اضافه کرد.
آمارهایی که تصویری هولناک از وضعیت آسیبها ارائه می‌دهد و …
اگر تدبیر نکنیم «سونامی» در پیش است
رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با بیان اینکه همچنین باید دقت داشت با توجه به اینکه هنوز نتایج هیچ پژوهش مبتنی بر شواهدی در خصوص تاثیرات اجتماعی – اقتصادی کرونا مشاهده نشده و آنچه در موارد فوق‌ مستند به گزارش ها و مصاحبه های رسمی و علنی نهادها و مسئولین بیان شد، می تواند تنها تصویری از هولناک بودن وضعیت پیش رو را ارائه دهد گفت: از سوی دیگر نباید فراموش کرد وضعیت آسیب‌های اجتماعی پیش از شیوع کرونا هم آنقدر نگران کننده بود که منجر به مداخله مستقیم رهبری نظام و تشکیل جلسات با حضور سران قوا در این خصوص شده بود.
وی تصریح کرد: وضعیت آسیب‌های اجتماعی و آثار اجتماعی کرونا را باید جدی گرفت و فارغ از منازعات سیاسی معمول در کشور برای شناخت ابعاد، کنترل و کاهش آن تدابیری اتخاذ کرد. در گام اول باید توجه داشته باشیم که اگر تدبیر نکنیم سونامی آثار اجتماعی کرونا و تشدید آسیب‌های اجتماعی در پیش است.
منبع: عصرایران