تاریخ: 17:34 :: 2021/09/09
اتفاق زندان اوین آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد / زندان‌بان باید آموزش دیده و متخصص باشد

احمد بشیری معتقد است که زندانی مانند بیماری است که باید در زندان اصلاح شود، درغیر این صورت کینه‌ای که در زندان به دل گرفته را در جامعه گسترش می‌دهد.

احمد بشیری معتقد است که زندانی مانند بیماری است که باید در زندان اصلاح شود، درغیر این صورت کینه‌ای که در زندان به دل گرفته را در جامعه گسترش می‌دهد.

احمد بشیری؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از راهکارهای جلوگیری از تکرار اتفاق زندان اوین گفت: اگر نظارتی مستقیم و دائمی بر امور زندان‌ها وجود داشته باشد، اتفاقاتی از این دست تکرار نمی‌شود. مسئولان زندان آموزش دیده هستند اما در کنار آموزش باید ناظری هم باشد که اگر کسی از وظایف خود تخطی کرد، با او برخورد شود.

او ادامه داد: زندان یک بیمارستان است و از نظر قضایی و حقوق جزا زندانی یک بیمار اجتماعی است. این بیمار به زندان می‌رود تا معالجه شود نه اینکه وقتی از زندان بیرون آمد، بیمارتر شده باشد. اگر آموزش‌هایی که به پرسنل زندان داده می‌شود با توجه به این موضوع نباشد، از طرفی نظارت جدی هم نداشته باشیم ماجرای اوین تکرار می‌شود.

بشیری توضیح داد: ما فقط در مورد اوین صحبت نمی‌کنیم این موضوع همه زندان‌ها را شامل می‌شود و مسلما اوضاع نابه سامان در همه زندان‌ها وجود دارد. مسئولان همه زندان‌ها باید طبق مقررات عمل کنند. طبیعی است که هر انسانی مورد آزار قرار گیرد، انسان‌های دیگر آزرده شده و اعتراض می‌کنند و این یک اعتراض اجتماعی است.

این وکیل باسابقه دادگستری معتقد است که زندان‌های ما از ضعف نظارتی رنج می‌برند و در این باره عنوان کرد: گاهی برخی مسئولان زندان‌ها تربیت درست برای انجام این مسئولیت را ندارند و در کنار نظارت باید به انتخاب و آموزش صحیص افراد هم توجه کرد. پرستاری که برای یک بیمارستان استخدام می‌شود باید تخصص‌های لازم را داشته باشد و مسئول زندان هم مانند یک پرستار باید تخصص‌های لازم برای شغلش را داشته باشد و کسی هم به نحوه عملکرد او نظارت کند.

او ادامه داد: رییس زندان باید مرتبا مراقبت کند و با زندانی‌ها تماس بگیرد. من زمانی که قاضی و دادیار ناظر زندان بودم به زندان می‌رفتم و اگر زندانی‌ها شکایتی داشتند، گوش می‌دادم و رسیدگی می‌کردم. ما تلاش می‌کردیم که در زندان آرامش برقرار باشد و زندانی‌ها شکنجه نشوند؛ مجازات قانونی زندانی برای او کافی است و نیازی به برخوردهای بیشتر نیست.

بشیری تاکید کرد: اگر به زندانی کمک نشود تا زمان آزادی انسان سالم‌تری باشد و در عوض برخوردهای بدی هم ببیند، کینه‌ای که در دل دارد اجازه نمی‌دهد تا آدم سالمی از نظر اجتماعی باشد. این فرد تلاش می‌کند تا از جامعه انتقام بگیرد و این به ضرر اجتماع و خود فرد است. این رفتارها در زندان آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد و زمانی که اجتماع از ناحیه‌ای زخم برداشت، عفونی می‌شود و به همه نقاط سرایت می‌کند.

انتهای پیام/