گروه: . / / / سیاسی
تاریخ: 10:40 :: 2021/08/13
سقوط قندهار و هرات و غزنی به دست طالبان/ درخواست امریکا از طالبان برای امنیت سفارتش در کابل / پیشنهاد ایجاد دولت موقت

خبرهای غیررسمی می گویند دولت افغانستان با کناره گیری اشرف غنی رئیس جمهور فعلی از قدرت موافقت و پیشنهاد تشکیل دولت موقت با حضور طالبان را مطرح کرده است.

خبرهای غیررسمی می گویند دولت افغانستان با کناره گیری اشرف غنی رئیس جمهور فعلی از قدرت موافقت و پیشنهاد تشکیل دولت موقت با حضور طالبان را مطرح کرده است.
سقوط سریع شهرهای مهم هرات، غزنی و قندرهار به دست طالبان، جدیدترین و مهمترین اتفاقات در صحنه جنگ داخلی افغانستان است. هم اکنون ۱۳ مرکز ولایت (استان) افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

سقوط این شهرها با کمترین درگیری صورت گرفت. عکس و فیلم های زیادی از کنترل طالبان بر مراکز اصلی این شهرها از جمله ساختمان های ولایت و پلیس منتشر شده است.

دولت امریکا در حال رایزنی با طالبان برای حفظ امنیت کادر سفارت خود در کابل در صورت سقوط پایتخت افغانستان به دست طالبان است.

سقوط قندهار و هرات و غزنی به دست طالبان/ درخواست امریکا از طالبان برای امنیت سفارتش در کابل / پیشنهاد ایجاد دولت موقت

همزمان با جنگ در افغانستان و سقوط پی در پی مراکز ولایت ها (استان ها) به دست طالبان، مذاکرات میان هیات های طالبان، دولت افغانستان و امریکا با حضور برخی کشورهای منطقه و قدرت های جهانی (از جمله اتحادیه اروپا و چین) در دوحه قطر ادامه دارد.

خبرهای غیررسمی می گویند دولت افغانستان با کناره گیری اشرف غنی رئیس جمهور فعلی از قدرت موافقت کرده و پیشنهاد تشکیل دولت موقت با حضور طالبان را مطرح کرده است.

طالبان سیطره نیروهای خود بر ساختمان ولایت های هرات (مرز ایران و افغانستان)، هلمند، قندهار، بادغیس وغزنی را اعلام کرد.

امریکا و بریتانیا اعلام کردند هزاران نیروی نظامی خود را برای تخلیه سریع شهروندان خود و کارکنان غیرضروری سفارتخانه ها و مراکز خود در کابل به افغانستان اعزام می کنند.

قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان است. پروازها از قندهار و هرات به کابل لغو شده اند.

سقوط خیلی از شهرها و مراکز ولایت ها بدون درگیری نظامی یا حداقلی از درگیری نظامی بوده است.

طالبان شهر غزنه مرکز ولایت غزنی را هم تصرف کردند. والی ولایت بعد از تفاهم با طالبان، کنترل ساختمان ولایت را به آنها دادو خود شهر را به سمت کابل ترک کرد. وی به محض ورود به کابل بازداشت شد. او متهم به خیانت و سازش با طالبان است.

غزنه نزدیک ترین مرکز ولایت به کابل است که به دست طالبان سقوط می کند. غزنه در فاصله ۱۶۰کیلومتری کابل پایتخت است.

رئیس دفتر سیاسی طالبان (ملا عبدالغنی برادر) گفت که امارت اسلامی افغانستان به دنبال انحصار قدرت نیست بلکه خواستار یک حکومت اسلامی است که براساس کفایت و شایستگی به فعالیت خود ادامه دهد.

امارت اسلامی نامی است که طالبان برای دولت خود استفاده می کنند. طالبان مدعی اند که آنها دولت مشروع افغانستان یعنی امارت اسلامی افغانستان هستند و دولت جمهوری اسلامی افغانستان به رهبری اشرف غنی را نامشروع و با نام تحقیرآمیز دولت کابل توصیف می کنند. اعضای طالبان برای خود از نام طالبان استفاده نمی کنند.

محمد نعیم عضو هیات مذاکره کننده طالبان در افغانستان اعلام کرد که امارت اسلامی به دنبال تحمیل چیزی بر مردم نیست و ولایت ها به صورت داوطلبانه به امارت اسلامی پیوسته اند.