گروه: . / سیاسی
تاریخ: 12:35 :: 2021/08/07
اصلاحات گام به گام و تدریجی راه خروج از بحران‌های کشور است/ آشتی با ملت در دستور کار قرار گیرد/فضای بسته، زمینه رشد قارچ‌گونه معاندین را مهیا می‌کند

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اصلاحات گام به گام و تدریجی و بازنگری سیستمی تنها راه خروج از بحران‌های اخیر کشور است.

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اصلاحات گام به گام و تدریجی و بازنگری سیستمی تنها راه خروج از بحران‌های اخیر کشور است.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص این‌که برخی معتقدند یکدستی نهادهایی مانند ریاست جمهوری، مجلس و قوه قضائیه به نفع کشور خواهد بود، گفت: تحقق جریان یکدست در عرصه سیاسی آفت مردم‌سالاری است و در تمام جوامعی که حاکمان و قوای سه گانه به صورت یکدست و حداقلی شکل می‌گیرند، در بسیاری از موارد گرایش به سمت تهدید آزادی‌های مشروع مردم، بروز و ظهور می یابد.وی افزود: اگر جریان حاکم  به نیازهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم پایبندی نداشته و در جهت حل مشکلات با نخبگان، صاحب‌نظران و کارشناسان همفکری نکند، امکان حل مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم را هم نخواهند داشت.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یادآور شد: بعد از انقلاب یکدستی قدرت را در دولت نهم و دهم در زمان آقای احمدی‌نژاد شاهد بودیم. یادمان نرفته که در آن زمان شعار دلواپسان حاکم، تحقق ژاپن اسلامی بود و رئیس دولت هم اشاره می‌کرد که به ما می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم و نفت بر سر سفره مردم می‌آوریم که نه تنها به ژاپن اسلامی نرسیدیم، امروز به سمت کره شمالی شدن حرکت می‌کنیم، نه تنها نفت سر سفره مردم نیامد، بلکه همان نان حداقلی مردم هم از سفر‌ه‌هایشان زدوده شد.

وی تاکید کرد: قطعاً با یکدستی در یک نظام اداری شاهد کمرنگ شدن نظارت، پایش برنامه‌ای و نقد منصفانه بدلیل حذف‌ها، خواهیم بود. عدم همراهی و همکاری نخبگان و یأس و دلمردگی جامعه و جولان تشنگان قدرت فقط می‌تواند موجب نارضایتی عمومی، گسترش اعتراضات و عدم باروری ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شود که در این صورت روز به روز شرایط اقتصادی و معیشت مردم را سخت‌تر خواهد کرد.

سفیر سابق کشورمان در ترکمنستان اظهار داشت: امروز عرصه بین‌المللی مبتنی بر تعامل سازنده است، نه تقابل ‌و درگیری؛ حکومت‌ها و کشورهایی از توفیق رقابت و حرکت سازنده برخوردارند که قدرت تعامل بیشتری را داشته باشند.

وی افزود: تعامل هنگامی در عرصه بین‌المللی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد که ظرفیت ایجاد آن در داخل کشور را داشته باشیم و بتوانیم، اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی خود را در قالب گفت‌وگو حل کنیم. طبیعتاً در چنین شرایطی امکان استفاده از این ظرفیت در فضای بین‌المللی هم به وجود خواهد آمد. وقتی ما در داخل کشور موافقین نظام را که در برخی سیاست‌های اعمالی نقد دارند، دچار چالش می‌کنیم، یعنی ظرفیت تعامل داخلی را هنوز نداریم.

وی با بیان اینکه اتفاقی که در انتخابات مجلس اخیر و در انتخابات ریاست جمهوری افتاد، این بود که به طور طبیعی تعامل جای خودش را به تقابل داد، گفت: نباید بگذاریم دشمن‌انگاری در فضای بین‌المللی به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد؛ چراکه در چنین شرایطی، وضع کشور، روز به روز بدتر خواهد شد و طبیعی است که در این فضا، دوستان خیالی هم نه تنها به دنبال تعامل سازنده و برد-برد نبوده، بلکه به دنبال کسب امتیازات خود می‌روند؛ بنابراین تعامل سازنده در شرایط رقابتی بوجود خواهد آمد.

انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری  نسبت به جریان اصلاحات انتقاداتی صورت گرفت و حتی برخی عنوان کردند آیا ضرورت یک بازسازی در بدنه این جریان را احساس می‌کنید، عنوان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، با رد صلاحیت حداکثری اصلا نامزدی برای اصلاح‌طلبان باقی نماند که در فضای انتخابات امکان حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: جریان دلواپسان تمام مشکلات موجود و نواقص دولت آقای روحانی را تاکنون به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دادند، درصورتی که اتاق فکر دولت دوم روحانی در خدمت دیگران بود و هیچ اصلاح‌طلبی دارای اختیار در دولت نبود. اگر دلواپسان در شانتاژ ناکارآمدی صادق بودند که پایگاه مردمی اصلاحات از بین رفته باید اجازه می‌دادند که اصلاحات با نامزدهای حداکثری حضور پیدا کند و مردم با رای خودشان اصلاح‌طلبان را از صحنه خارج کنند، قطعاً تفکر و اندیشه از بین رفتنی نبوده و نخواهد بود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: هنگامی که بستر تعامل و گفت‌وگوی سیاسی را در فضای عمومی کشور مهیا نکنیم، اندیشه و تفکر به شکل زیرزمینی و با چاشنی مظلومیت گسترش خواهد داشت و فضای بسته زمینه رشد معاندین را قارچ‌گونه مهیا خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاحات گام به گام و تدریجی و بازنگری سیستمی تنها راه خروج از بحران است، تا دیر نشده باید آشتی با ملت و احترام به رأی و نظر ملت را در دستور کار قرار داد.