تاریخ: 14:56 :: 2021/02/21
ظریف: مذاکرات برجامی زمانی آغاز می‌شود که همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند/ تهران تسلیم فشار نخواهد شد

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی بر لزوم پایبندی همه طرف‌های برجام به تعهدات خود ذیل این توافق بین‌المللی تاکید کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با پرس تی‌وی تاکید کرد گفتگو‌ها با آمریکا درباره برجام زمانی آغاز می‌شود که همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند.

او در این مصاحبه با اعلام اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست فشار حداکثری رئیس جمهور پیشین در قبال تهران را تغییر نداده است، گفت: مذاکرات با آمریکا زمانی آغاز می‌شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل کنند.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه «ما دموکراسی داریم و قوانین کشور را که مجلس تصویب کرده است، اجرا می‌کنیم»، گفت: گام‌های هسته‌ای ایران فراتر از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵, برگشت‌پذیر است. پایان دادن به بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیست. تعهداتی در توافق هسته‌ای وجود دارد که در آینده به آن‌ها پایبند خواهیم ماند.

ظریف  در ادامه مصاحبه خود با پرس تی‌وی به اتهام‌زنی غربی‌ها به کشورمان درباره ساخت سلاح هسته‌ای اشاره و تاکید کرد: ما در ایران فتوایی درباره حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای و در اختیار داشتن آن داریم. ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست.


او با اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی برجام گفت: طرف اروپایی درباره توافق هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کند و این خود به منزله دورویی است. کشور‌های اروپایی باید در زمینه روابط اقتصادی، به شکل درست رفتار کنند.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: در آمریکا رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از حق وتو با هر تصمیمی مخالفت کند؛ اما در ایران چنین کاری انجام نخواهیم داد. آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد و تهران تسلیم فشار نخواهد شد.

ظریف همچنین خواستار رفتار منصفانه آژانش در قبال ایران شد و گفت: سازمان انرژی اتمی باید با عدالت رفتار کند و رافائل گروسی (رئیس آژانس) نماینده همه کشور‌های عضو این سازمان است.