تاریخ: 15:16 :: 2020/10/14
یک نظامی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خواهد بود؟

بلومبرگ در گزارشی به بررسی نتایح احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران پرداخته و از پیروزی احتمالی یک نامزد وابسته به نهاد‌های نظامی به عنوان سنت‌شکنی در فضای سیاسی ایران نام برده است.

بلومبرگ در گزارشی به بررسی نتایح احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران پرداخته و از پیروزی احتمالی یک نامزد وابسته به نهاد‌های نظامی به عنوان سنت‌شکنی در فضای سیاسی ایران نام برده است.

براساس گزاش بلومبرگ، نامزد‌هایی نظامی از بدنه سپاه، برای جانشینی حسن روحانی در ماه ژوئن خود را آماده می‌کنند.

بلومبرگ سپس از چند تن از این نامزد‌ها نام برده و محتمل‌ترین گزینه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را حسین دهقان، وزیر دفاع سابق و مشاور نظامی کنونی رهبر انقلاب معرفی می‌کند.

در این گزارش همچنین از پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان دیگر نامزد‌های احتمالی عضو سپاه برای انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران نام برده شده است.

بلومبرگ می‌افزاید حتی علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس ایران نیز اگر نامزد شود یک عضو سابق سپاه به حساب می‌آید.

به نوشته تحلیل‌گر بلومبرگ این مسئله همچنین زمنیه تقویت تنش ایران و آمریکا را فراهم خواهد کرد. آمریکا پیشتر  بسیاری از فرماندهان بلند پایه سپاه را تحریم کرده است.

در این گزارش از محمد باقر قالیباف به عنوان فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه یاد شده که اکنون ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد.

نویسنده گزارش سپس از سردار شهید سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، نام برده و تاکید می‌کند که وی پیش از ترور توسط آمریکا در عراق، فردی تاثیرگذار در سیاست خارجی ایران بوده است.

بلومبرگ در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که هیچ فرد نظامی تاکنون بر مسند ریاست جمهوری ایران ننشسته از محمود احمدی‌نژاد به عنوان یک فرد بسیجی نام می‌برد که بدون پوشیدن یونیفورم سپاه تجربه حضور در جنگ هشت ساله با عراق را داشت.

محسن رضایی دیگر فرمانده سابق سپاه است که در این گزارش از وی نام برده شده است. بلومبرگ تصریح کرده که وی سه بار تاکنون برای به دست گرفتن ریاست دستگاه اجرایی در ایران نامزد شده، اما رای دهندگان هرگز به وی استقبالی نشان نداده‌اند.

نویسنده گزارش همچنین یادآور می‌شود که محمد باقر قالیباف نزدیک‌ترین فرد سپاهی به ریاست دستگاه اجرایی بود که سال ۲۰۱۳ در کورس رقابت با حسن روحانی ناکام ماند. قالیباف که مهمترین رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ به شمار می‌رفت تنها موفق به کسب نزدیک به شانزده درصد آرا شد.

در این گزارش همچنین ضمن اشاره به پیروزی جناح محافظه‌کار سیاست داخلی ایران در انتخابات پارلمانی تاکید شده که بهره بردن از فیلتر شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری کار بسیار دشوارتری خواهد بود.

در میان نامزد‌های روحانی نیز بلومبرگ به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران اشاره می‌کند. بلومبرگ همچنین تصریح می‌کند که رقیب قابلی در میان جناح اصلاح طلب برای برتری‌جویی نسبت به دیگر رقبا در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. در این گزارش تاکید شده که دولت روحانی در اجرای اصلاحات ناکام بوده و این مسئله اعتبار جناح اصلاح طلب را نزد بسیاری از مردم عادی در ایران از بین برده است.

محمد جواد ظریف، شخصیتی که بلومبرگ از او به عنوان یکی از پرچمداران احتمالی جناح اصلاح طلب نام برده نیز به نوشته نویسنده گزارش به دلیل عدم موفقیت برجام با بخت و اقبالی مناسب نخواهد بود. این در حالیست که وزیر امور خارجه ایران به تازگی تاکید کرده به هیچ وجه قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

بلومبرگ در عین حال تصریح می‌کند که همانند پیروزی محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ ممکن است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با شگفتی و پیروزی یک فرد کم‌تر شناخته شده همراه شود. نویسنده گزارش همچنین می‌نویسد که احمدی نژاد به نظر تمایل دارد تا خود را نامزد کند، اما به احتمال زیاد همانند سال ۲۰۱۷ صلاحیت او از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

منبع: آفتاب نیوز

برچسب ها: