تاریخ: 16:23 :: 2020/07/25
هفته گذشته، هفته ای سخت برای بیمارستانها / زمان ایمن برای بازگشت به کار بهبودیافتگان

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه هفته گذشته هفته سختی هم برای مردم و هم کادر درمان به خصوص در بیمارستان‌های فعال در بحث کووید ۱۹ بود، ‌ گفت: هم تعداد بیماران بستری و بدحال و هم آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در هفته گذشته بسیار بالا بود.

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید مجدد بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور بدون علت در اماکن عمومی و شلوغ، نحوه بازگشت به کار ایمن افراد بهبود یافته از کرونا را تشریح کرد.

دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه هفته گذشته هفته سختی هم برای مردم و هم کادر درمان به خصوص در بیمارستان‌های فعال در بحث کووید ۱۹ بود، ‌ گفت: هم تعداد بیماران بستری و بدحال و هم آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در هفته گذشته بسیار بالا بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه هشدارها و توصیه‌های کادر درمان جدی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: عدم توجه به هشدارها و بی توجهی به رعایت پروتکل‌ها منجر به بروز این شرایط شده، بنابراین مجددا از تک تک افراد جامعه تقاضا داریم که نکات بهداشتی را رعایت کنند، ویروس همچنان در کمین است و شوخی‌بردار نیست، آمار مرگ و میر بالاست و ابتلای مجدد وجود دارد، یعنی بهبودیافتگان برای ابتلای مجدد مصون نیستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان ایمن برای بازگشت به کار بهبود یافتگان و زمان مناسب برای خروج از قرنطینه، گفت: گاهی سوال می‌شود که بیماری فرد مبتلا به کرونا تا چه زمانی مسری و قابل انتقال است که در این رابطه مطالعات جدید نشان داده که بیشترین موارد انتقال زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار علامتی ندارد، به عنوان مثال اگر  پس‌ فردا علائم بیمار ظاهر شود طی دو روز قبل از بروز علایم، ‌ بیماری به‌شدت قابل انتقال است. همچنین این شدت انتقال تا ۵ روز بعد از شروع علائم ادامه دارد و بعد از ۵ روز  شدت انتقال ویروس کاهش پیدا می‌کند.

طبرسی ادامه داد: بنابراین در بسیاری از دستورالعمل‌های جهانی و سازمان جهانی بهداشت اعلام شده که اگر از شروع علائم ۱۴ روز بگذرد و ۷۲ ساعت آخر بدون تب و سرفه باشد، فرد می‌تواند از قرنطینه خارج شده و به کار روزمره بپردازد. همچنین این دسته از افراد نیاز به انجام تست مجدد ندارند؛ چراکه تست پی سی آر ممکن است بین ۳ هفته تا ۶ ماه مثبت بماند، بنابراین اگر فرد تست بدهد و جواب مثبت باشد، تنها باعث نگرانی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با افراد بدون علامتی که تست کرونا داده و جواب آن مثبت شده، مطرح کرد:  برای افراد کرونا مثبت بدون علائم بالینی، اگر ۱۰روز از زمان تست گذشت و علامت‌دار نشدند، می‌توانند بدون انجام تست مجدد به کار خود بازگردند.

طبرسی در خاتمه مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، خودداری از حضور بدون علت در اماکن عمومی و سربسته تاکید کرد.

برچسب ها: