گروه: یادداشت
تاریخ: 13:18 :: 2018/08/12
پرده جدید جنگ اقتصادی ترامپ و اردوغان

روابط ترکیه و امریکا با سرعت رو به وخامت می رود/ بعد از خوشحالی ترامپ از سقوط لیره، ترکها دلار را آتش زدند/ اردوغان: همه تدابیر مقابله جویانه را بکار خواهیم بست/ سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار همچنان ادامه دارد

روابط ترکیه و امریکا که زمانی دو شریک استراتژیک زیر پرچم ناتو بودند با شتاب به سمت بحران می رود.  این بحران از یک اتفاق معمولی یعنی بازداشت یک کشیش امریکایی به اتهام مشارکت در کودتای دو سال پیش علیه اردوغان شروع شد. اما ناظران امور ترکیه می گویند سران فعلی امریکا از سیاستهای ضد اسرائیلی اردوغان و نزدیکی او به سه قدرت حریف امریکا(ایران، روسیه و چین) کلافه هستند

آنچه مشهود است برای دو طرف ،(دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان) این جنگ از جنبه اقتصادی و دیپلماتیک فراتر رفته و ماهیت حیثیتی پیدا کرده است. با آنکه برخی ناظران گفته بودند که طرف ترک در نهایت با اندیشه تجاری فتیله این نزاع را پایین خواهد کشید و با آزادی کشیش زندانی امریکا غائله را خاتمه خواهد داد و بهانه را از دست ترامپ خواهد گرفت اما تا به این جا نه تنها نشانی از مصالحه و نرمش نیست بلکه اوضاع به سمت وخیم تر شدن می رود.

در نگاه ناظران رفتار ترامپ با ترکیه نسخه دیگری از بازی او با اروپا یا چین است ترامپ از همان روشی در تنبیه اردوغان و ترکیه استفاده می کند که علیه ایران و یا روسیه و اروپا بهره گرفت. ابتدا دو وزیر اردوغان را در لیست سیاه تحریم قرار داد بعد تعرفه سنگین بر دو محصول استراتژیک ترکیه (مس و آلومنیوم) بست و اکنون نیز به وزارت خزانه داری دستور داده است راههای جدید برای تحت فشار گذاشتن اقتصاد ترکیه و پایین آوردن ارزش لیره را دنبال کند

دمیدن در ناسیونالیسم و ملی گرایی

اما اردوغان که گویی منتظر چنین حرکتی از سوی طرف امریکایی بود از تصمیم ترامپ به عنوان فرصتی برای دمیدن در ناسیونالیسم و ملی گرایی و نیز گسترش دوستی با روسیه، چین و ایران بهره جسته است

یک روز پس از اعمال تعرفه دوبرابری بر کالاهای وارداتی از ترکیه در آمریکا، حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این اقدام آمریکا را به منزله تهدید ترکیه قلمداد و آن را اشتباه بزرگ آمریکا خوانده است. رجب طیب اردوغان تهدید ترکیه از سوی رئیس جمهور آمریکا را اقدامی اشتباه دانست.

اردوغان که روز شنبه در جمع خبرنگاران به تنش اخیر در روابط کشورش و آمریکا واکنش نشان می‌داد در عین حال گفته است که تهدید ترکیه بی نتیجه خواهد بود.

وی افزود: موضوع دلار یا یورو یا طلا نیست این جنگ اقتصادی ضد ماست و ما تدابیر لازم را برای مقابله با آن به  عمل آورده ایم.

شب گذشته نیز اردوغان در سخنانی در مراسم حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که آمریکا حمایتش را از ترکیه به عنوان یک عضو ناتو بخاطر یک کشیش مسیحی برداشته است و این موضوع بسیار تاسف برانگیز است.

واقعه تاریخی، آتش زدن دلار در خیابانهای ترکیه

در یک اتفاق بی سابقه در پی سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، شماری از مردم ترکیه دست به اقدامات اعتراضی زدند.

به گزارش روزنامه زمان ترکیه، در پی سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، شماری از مردم ترکیه به منظور نمایش خشم خود از آمریکا، اقدام به آتش زدن اسکناس‌های دلار کردند.

این افراد با تجمع مقابل یکی از بازار‌های شهر آکسارای ترکیه، با شعار «از دلار آمریکا استفاده نمی‌کنیم و خواهان رهایی از این آمریکایی‌ها هستیم» اقدام به آتش زدن اسکناس‌های دلار کردند.

همچنین شماری از شهروندان ترکیه نیز با نصب پلاکارد‌هایی نوشتند: «دلار در این بازار استفاده نمی‌شود».

گفتنی است در پی سقوط ارزش لیر ترکیه، نرخ برابری دلار به مرز ۴.۵ لیر ترکیه رسید.

پرده جدید جنگ اقتصادی ترامپ و اردوغان/ آتش زدن دلار در خیابان+ تصاویر

برچسب ها: