تاریخ: 11:54 :: 2020/03/02
بررسی دلایل مرگ قویترین وزنه‌بردار جهان/ «ایست قلبی» یا «کرونا»؟

قویترین وزنه‌بردار دارای معلولیت جهان یکشنبه شب در حالی که تنها ۳۱ بهار از زندگی اش گذشته بود به دیار باقی شتافت تا در روزهای پایان سال شوک بزرگی را به جامعه ورزش وارد کند.

سیامند رحمان که از سال ۲۰۱۶ و با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی در بازی‌های پارالمپیک ریو عنوان قوی‌ترین مرد جهان را در اختیار داشت شامگاه یکشنبه دار فانی را وداع گفت.

«ایست قلبی و عدم نتیجه گیری از احیای انجام شده» دلیل مرگ مرحوم رحمان عنوان شده است. ملاخضری مسئول بخش اورژانس بیمارستان اشنویه هم  این موضوع را تأیید و تاکید کرده که تیم پزشکی بلافاصله بعد تماس دریافتی از منزل سیامند رحمان، به محل اعزام شد و عملیات احیا هم در منزل، مسیر انتقال و بیمارستان انجام شد اما این عملیات در نهایت بی اثر ماند.

با این حال اما صحبت‌های دیگری در رابطه با دلیل مرگ سیامند رحمان مطرح شده که بی ارتباط با بحران این روزهای ایران و خیلی دیگر از کشورهای جهان نیست. «کرونا» و ابتلاء به ویروس آن موضوعی است که در رابطه با فوت ناگهانی سیامند رحمان و دلیل آن مطرح شده است. البته که این مسئله توسط هیچ مقام مسئولی تأیید نشده است.

زهرا چابکی رئیس کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک ایران هم از این مسئله و ارتباط آن با مرگ قوی‌ترین مرد جهان ابراز بی اطلاعی کرد اما در عین حال توضیحاتی در رابطه با این اتفاق تأسف‌بار و دلایل احتمالی آن ارائه داد.

این مقام مسئول در کمیته ملی پارالمپیک  با تاکید بر اینکه مرحوم سیامند رحمان جزو ورزشکارانی بود که به خاطر کسب سهمیه پارالمپیک به لحاظ پزشکی و سلامت تحت نظر ویژه بود، گفت: ورزشکاران پارالمپیکی به خاطر شرایط خاصی که دارند معمولاً تحت نظر پزشکی هستند. موضوع در رابطه با پارالمپین هایی که برای پارالمپیک کسب سهمیه می‌کنند، دقیق‌تر و با برنامه تر دنبال می‌شود طوری که در فواصل زمانی مشخص، معاینات پزشکی لازم در مورد آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مرحوم رحمان هم جزو ورزشکارانی بود که تحت نظارت کامل پزشکی کمیته ملی پارالمپیک قرار داشت، حتی با وجودیکه وی خارج از تهران سکونت داشت و تمریناتش را هم به صورت غیرمتمرکز همانجا دنبال می‌کرد. آخرین معاینه پزشکی مرحوم رحمان همین دو ماه پیش در بیمارستان تخصصی سیدالشهدا اشنویه و با حضور تیم پزشکی اعزامی کمیته ملی پارالمپیک انجام شد. در این مرحله از معاینات، معاینه کامل قلبی از سیامند رحمان انجام شد. حتی نوار قلب هم گرفته شد و اکوردیوگرافی هم انجام شد.

چابکی با بیان اینکه نظر جمعی تیم پزشکی این بود که سیامند رحمان مشکل حاد قلبی ندارد، خاطرنشان کرد: در معاینات پزشکی اشاره‌ای به کوچک‌ترین مشکل قلبی در وضعیت سیامند رحمان نشد و به همین دلیل وی مشکلی برای ادامه تمرین و ورزش نداشت و این اجازه به او داده شد.

«شاید همین مسئله باشد که منجر به مطرح شدن کرونا و ابتلاء به آن در مورد مرگ ناگهانی سیامند رحمان شده است»، رئیس کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک در واکنش به این موضوع مطرح شده  گفت: ابتلاء به ویروس کرونا به شرایط فضا و خود فرد بستگی دارد. در مورد اینکه مرحوم رحمان علائمی از ابتلاء به ویروس کرونا داشته یا اینکه مراجعه‌ای به این دلیل داشته است، من هیچ اطلاعی ندارم. موضوعی هم در این زمینه به ما گزارش نشده است. در گزارش مربوطه دلیل فوت این قهرمان ایست قلبی عنوان شده و اینکه تلاش برای احیا هم نتیجه‌ای نداشته است.

چابکی در عین حال گفت: البته باید توجه داشت که مرگ به دلیل پایان فعالیت قلب و ایست آن اتفاق می‌افتد. منظور این است که علت مرگ هر موضوعی باشد در نهایت به از کار افتادن قلب منجر می‌شود. حالا اینکه دلیل ایست یکباره قلب مرحوم رحمان چه بوده، من اطلاعی ندارم.

وی در عین حال یک موضوع دیگر را هم یادآور شد و گفت: در مورد افرادی که به ورزش سنگین و حرفه‌ای مشغولند و جثه بزرگی هم دارند، احتمال «مرگ ناگهانی» وجود دارد. کمااینکه خیلی از ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست‌ها در جریان بازی به همین دلیل جان خود را از دست داده‌اند. این افراد در واقع بدون هیچ پیش زمینه‌ای و به دلیل تأثیراتی که ورزش سنگین روی وضعیت قلبی آنها می‌گذارد، جان خود را از دست می‌دهند.

این مقام مسئول در کمیته ملی پارالمپیک با تاکید دوباره بر اینکه طبق آخرین معاینه قلبی و عروقی انجام شده از سیامند رحمان وی هیچ مشکل حادی در این زمینه نداشت، تاکید کرد: در مورد ویروس کرونا و مبتلا شدن احتمالی مرحوم رحمان به آنکه باعث مرگش شده باشد، مرکز بهداشت و درمان اشنویه باید اظهارنظر کند. در گزارش پزشکی که من در جریان آن قرار گرفته‌ام، هیچ اشاره‌ای به این مسئله نشده است.

چابکی در پایان و در پاسخ به این پرسش که «ممکن است که کمیته ملی پارالمپیک به خاطر اهمیت موضوع پیگیر این مسئله شود؟»، گفت: رئیس و دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک برای حضور در مراسم خاکسپاری مرحوم رحمان به اشنویه سفر کرده‌اند. اگر قرار بر پیگیری باشد قطعاً خود آنها انجام می‌دهند.

مرحوم سیامند رحمان در حالی دار فانی را وداع گفت که ۳۱ سال بیشتر نداشت. رحمان در بازی‌های پارالمپیک ریو با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی علاوه بر کسب مال طلا، عنوان قوی‌ترین مرد دنیا را به خود اختصاص داد.

کسب دو مدال طلای پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، پنج مدال طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا جزو افتخارات این ورزشکار است.

برچسب ها: