تاریخ: 10:41 :: 2019/07/06
واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی

ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای تهران واکنش نشان داد.

 نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درخواست آمریکا را طنزی تلخ توصیف کرد که نشان‌دهنده انزوای واشنگتن در مخالفت با رویکرد چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین‌المللی است.
نمایندگی ایران با صدور بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد آورده است: این طنزی تلخ است که همان رژیمی کهبرجام را از طریق خروج غیرقانونی و یکجانبه نقض کرد و به دیگران فشار می‌آورد تا اقدام مشابهی را صورت دهند و با اعمال زور مانع اجرای آن توسط جامعه بین‌المللی می‌شود، نسبت به اجرای همان توافق، ابراز نگرانی کرده است.
این بیانیه می‌افزاید: این‌که آمریکا به‌عنوان ناقض اصلی برجام، این درخواست را مطرح کرده نشان‌دهنده انزوای این کشور در مخالفت با رویکرد چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین‌المللی است.
بر اساس این بیانیه، تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، در واکنش به شرایطی است که آمریکا ایجاد کرده است؛ از جمله آنهایی که می‌خواهند تعهداتشان در برجام را اجرا کنند، تحریم می‌کند.
نمایندگی ایران همچنین تصریح کرد که درخواست آمریکا با مأموریت شورای حکام و پادمان‌های مرتبط نسبتی ندارد و مسائل مرتبط با اجرای برجام در چارچوب سازوکاری که در این رابطه طراحی شده قابل پیگیری است.
نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به‌رغم نادیده گرفتن تعهدات کشورش در قطعنامه شورای امنیت؛ از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا نشست اضطراری درباره فعالیت هسته‌ای ایران برگزار کند.
نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده است تا نشست اضطراری درباره گزارش اخیر مدیر کل، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.
این بیانیه می‌افزاید: آمریکا با قدرت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش‌های آن برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های تهران حمایت می‌کند.
در بیانیه نمایندگی آمریکا در وین آمده است همان‌گونه که «جکی ولکات» سفیر آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی پیش از این گفته است هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران و تغییرات آن باید در اختیار شورای حکام قرار گیرد تا نسبت به اجرای تعهدات ایران تحت پادمان و تعهدات هسته‌ای ارزیابی شود.
نمایندگی آمریکا که کشورش با خروج از توافق بین‌المللی هسته‌ای ایران، تعهدات خود را مطابق این برنامه و قطعنامه شورای امنیت نادیده گرفت و به هیچ کسی در جامعه بین‌المللی هم پاسخگو نبود، این بار مدعی شده است جامعه بین‌المللی باید آنچه را «رژیم ایران» نامید، پاسخگو نگه‌دارد.
روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که ایران از حد تعیین شده ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنی سازی پایین عبور کرده است. این میزان در معاهده هسته ای مجاز بود. دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این خصوص شورای سرپرستی آژانس را مطلع ساخت.
در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد. واشنگتن همچنین سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد و ایران نیز در پاسخ به این اقدام سنتکام را سازمان تروریستی اعلام کرد و دولت آمریکا را دولت حامی تروریست خواند.